• Anonym (Längtan)

Du som endast har söner men längtade efter en dotter - hur gick du vidare?

Jag är gravid med vårt tredje barn, en tredje pojke. Jag har sedan jag väntade barn nr 2 längtat efter en dotter. Nu efter köns-Ul vet jag att det aldrig kommer bli någon dotter för mig. Jag försöker bearbeta detta så gott det går, och nu söker jag andra som är eller har varit i min situation, för att höra hur ni har tacklat det? Hur gick ni vidare? Går det någonsin över, denna längtan?

Självklart är jag lycklig över en frisk liten bebis i magen, men jag ljuger om jag säger att könet inte spelade någon roll, för det gjorde det.

Jag vill så gärna höra att det kommer att gå över, jag vill/orkar inte bära på detta och inte heller vill jag ha dessa mörka moln över den babylycka jag borde, och vill, kunna känna.

Hoppas innerligt på svar från andra pojkmammor där ute!
    Jag undanber mig svar från mammor till flickor som säger att de förstår mig, eftersom pojkar är "så jobbiga"  - för det tycker inte jag, det är inte därför jag känner såhär. Jag har hört det så många gånger och tycker bara det är en fördom, barn är ändå individer. Jag hade bara velat ha en blandad barnaskara.

• Svar på tråden Du som endast har söner men längtade efter en dotter - hur gick du vidare?
  • Anonym (Längtan)
    Errol Flynn skrev 2013-11-29 12:59:02 följande:
    Jag har 2 söner och vill gärna ha en tredje. Skulle någon beklaga att jag får söner skulle jag be vederbörande dra åt helvete. Jag har aldrig haft en önskan om döttrar utan sett mig som "pojkmamma" redan innan jag fick barn.
    En del verkar tro att det är bingo att ha en av varje, det skulle jag aldrig vilja ha. Ska jag bara ha 2 barn vill jag ha samma kön för dom jag känner är tightast med sitt syskon av samma kön även i vuxen ålder. Den dagen jag och pappan är borta har syskonen varandra och mina grabbar är vråltighta nu och jag hoppas dom fortsätter vara det.

Ja det är absolut en stor fördel med att ha barn av samma kön! Och jag kan tänka så nu också, att nu kommer en till "likadan" - en pojke som kan identifiera sig med sina storebröder. Jag själv har en syster och en bror och kan se att min bror var mer utanför under uppväxten, jag och syrran var tighta men han var mer själv, tyvärr. Dock är det han som idag har tightast kontakt med våra föräldrar, både med vår mamma och vår pappa!
  • Anonym (hm?)

Så man får inte säga att pojkar är "jobbigare" eftersom alla är individer, men du får säga att pojkar är "lättare, rakare, ärligare". Plötsligt är de inte individer? Underligt.

• Anonym (Längtan)
    Anonym (hm?) skrev 2013-11-29 13:10:06 följande:
    Så man får inte säga att pojkar är "jobbigare" eftersom alla är individer, men du får säga att pojkar är "lättare, rakare, ärligare". Plötsligt är de inte individer? Underligt.

Jag kunde räkna med att den kommentaren skulle komma. Därför skrev jag att jag bara utgick ifrån mig själv, att jag generellt tycker så. Jag säger inte "bättre", för det tycker jag inte. Jag tycker bara generellt att denna skillnad kan finnas, mellan kvinnor och män (och som jag skrev, inte alltid).

Och ja, om du vill säga att pojkar är jobbigare så får du säga det, men jag har hört till leda från flickmammor att de är så glada över sina flickor eftersom pojkar ju är så jobbiga, och det säger de utan att ens ha några pojkar.  Därför kände jag inte att jag behövde just de kommentarena här.
    Och vi kan snöa in mycket mer i det men det var inte det jag ville med denna tråd, jag ville bara höra hur andra i min situation har hanterat detta.
  • Errol Flynn
    Anonym (Längtan) skrev 2013-11-29 13:06:35 följande:

Ja det är absolut en stor fördel med att ha barn av samma kön! Och jag kan tänka så nu också, att nu kommer en till "likadan" - en pojke som kan identifiera sig med sina storebröder. Jag själv har en syster och en bror och kan se att min bror var mer utanför under uppväxten, jag och syrran var tighta men han var mer själv, tyvärr. Dock är det han som idag har tightast kontakt med våra föräldrar, både med vår mamma och vår pappa!

Jag har jättebra kontakt med mina grabbar och det är bara 19 månader mellan dom. Lillkillen är mammigast. Han fyller 6 snart och dyrkar marken jag går på    Jag kan inte önska mig mer. Jag är supernöjd med mina kids. Skulle jag få en liten sladdis kommer mina grabbar vara såpass mycket äldre att jag tror en lillasyster skulle hamna lite på sniskan. Hellre en till kille känner jag då. Men oavsett kön kommer barnet vara lika älskat. Skulle jag däremot få beklagande kommentarer från omgivningen kommer dom få veta att dom lever. Jag vet att en del flickmammor tycker "synd" om mig som har söner men då är dom helt ute och cyklar. Tittar man på deras sambos/män ser jag hur dom tittar längtansfullt på mina smågrabbar och flera har uttryckt att det vore så kul med en liten son och då brukar mammorna se lite förnärmade ut.
    Alla får naturligtvis tycka som dom vill men ingen behöver tro att det är synd om mig för jag fick exakt de barn jag önskade.
  • Errol Flynn
    Anonym (hm?) skrev 2013-11-29 13:10:06 följande:

Man kan aldrig veta hur personligheten kommer bli enbart pga könet. Min 7-åring är röjig som fan och extremt grabbig. Lillkillen är mjuk och känslig och väldigt empatisk. Sen har jag kompisar med döttrar från helvetet. Dom får min 7-åring att se ut som ett litet helgon så barn kommer i alla varianter, precis som vi vuxna. Och tur är väl det.
  • Anonym (Japp)

Bandet mellan mor och dotter är oslagbart, man möts på plan som inte är möjligt om man har söner. Så är det och dom som påstår motsatsen ljuger för att orka med det faktum att dom aldrig kommer få uppleva det.

• Errol Flynn
    Anonym (Japp) skrev 2013-11-29 13:27:44 följande:
    Bandet mellan mor och dotter är oslagbart, man möts på plan som inte är möjligt om man har söner. Så är det och dom som påstår motsatsen ljuger för att orka med det faktum att dom aldrig kommer få uppleva det.

Jag har tjejkompisar som brutit helt med sina mammor av olika orsaker. Jag själv var pappagris när jag var liten. Och är det fortfarande. Min bästa kompis var också pappas flicka och har inte särskilt mycket till övers för sin mamma. Din kommentar var bara larvig.
  • Anonym (Japp)
    Errol Flynn skrev 2013-11-29 13:30:33 följande:

Jag har tjejkompisar som brutit helt med sina mammor av olika orsaker. Jag själv var pappagris när jag var liten. Och är det fortfarande. Min bästa kompis var också pappas flicka och har inte särskilt mycket till övers för sin mamma. Din kommentar var bara larvig.
    I vuxen ålder ja, inte så konstigt eftersom man då väljer att gå sin egen väg men när barnet är mindre, jättehäftigt och känslomässigt underbart.
  • Errol Flynn
    Anonym (Japp) skrev 2013-11-29 13:32:18 följande:
    I vuxen ålder ja, inte så konstigt eftersom man då väljer att gå sin egen väg men när barnet är mindre, jättehäftigt och känslomässigt underbart.

Ja du får väl vara så inskränkt om du tror det
  • Anonym (Ledsen)

Intressant, här är det mannan som sörjer vår tredje flicka i magen. Hur han går vidare får jag berätta nästa år..

Svar på tråden Du som endast har söner men längtade efter en dotter - hur gick du vidare?