• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Philomena
    themia skrev 2013-12-23 15:34:34 följande:
    Nu skulle det vara intressant att veta hur du tänkt dig att det ska gå till i ett land med ständigt ökande antal åldringar genom ökad livslängd ( den ojämförligt tyngsta delen av sjukvårdens kostnader),
    och samtidigt minskande antal arbetsföra som kan klara deras försörjning, om vi inte kan ta emot invandrare?
    Tja, man kunde ju börja med att bereda jobb åt våra egna ungdomar... så att de kan flytta hemifrån, bli självständiga, bilda familj...

Och om man ska ta in invandrare, så måste man ju välja ut sådana invandrare som matchar de lediga tjänsterna. Sådana bedömningar görs överhuvudtaget inte av Migrationsverket. I andra länder är de en självklarhet.
  • Philipsson
    longone skrev 2013-12-23 02:57:27 följande:
    nej, riktigt så är det inte - du blir kallad rasist för att du säger något rasistiskt, inte för att du kritiserar invandringspolitiken. två olika saker. sen att vissa har svårt att kritisera invandringspolitiken utan att dra in främlingsfientliga åsikter gör ju att de bara har sig själva att skylla på om de blir kallade rasister. det är rätt tröttsamt att använda offerrollen som ett slags täckmantel för att kunna vara rasist. 
    Jag har själv blivit kallad "rasist" i den här tråden, trots att jag öht aldrig har varit rasist eller har uttalat mig rasistiskt.

Däremot försvarar jag Sd ibland, när jag håller med om vad partiet tycker. Många som lever i massmedias (falska) bild av verkligheten, tycker att det räcker för att kvalificera sig som rasist. Du verkar tillhöra den kategorin.
  • Philipsson
    Digestive skrev 2013-12-23 04:21:49 följande:

Självklarthar det inte ungått. Det betyder dock inte att de ej har gjort någonting åt saken och de kan bara göra så mycket åt saken som det går att göra, lite svårt att trolla även för en moderat. Det säger sig självt att de vill att rörliga finanser ska stanna i Sverige men de kan inte göra rörliga finanser orörliga.

Världsmarknaden ser en aning annorlunda ut nu än på Olof Palmes verksamma tid och då chilenarna kom hit under 1970-talet. Visst har de skärpt till sig och framförallt släppt mycket på deras konservativa inställning.
    Du menar att de har släppt på sin konservativa hållning!? Ja, på sin värdekonservativa hållning, definitivt.

Däremot inte på det där med klassamhället. M:s ideologi går ut på att den som föds fattig, också ska dö fattig, och att den som föds rik, ska dö rik.
  • Philipsson
    Digestive skrev 2013-12-23 04:12:42 följande:

Sveriges BNP har fördubblats de senaste 30 åren. Svergies folktillväxt har gått back sedan 1970. Vad det skulle ha för effekt på det inhemska näringslivet, utan immigrationen, kan vederbörande få förställa sig själv med följande stödfråga till hjälp; hur många nya bostäder byggs det i ett land där befolkningen minskar? Och så vidare i varenda marknadsandel som bygger på inhemsk efterfråga.

Länder utan ordentlig folktillväxt visar upp hårda resultat i deras tillväxt - se Danmark sedan 2009 som ett talande exempel. Danmark har ökat med blott 69 065 invånare mellan åren 2009-2012 medan Sverige ökade med 84 335 invånare under bara året 2009 och ökade sammanlagt med 299 373 invånare mellan åren 2009-2012.

Skillnaden i ökad efterfråga inhemskt och stimulans på det inhemska näringslivet behöver inte ens diskuteras.
    Även Norge har haft en god tillväxt de senaste 30 åren men de har inte behövt en lika hög immigration som Sverige - då de har en betydligt högre naturlig folktillväxt än Sverige - och Norge ökade sammanlagt under åren 2008-2012 med 251 275 invånare. För Finland ser det nästan likadant ut som för Danmark i tllväxt, sedan 2009, som ökade med sammanlagt 99 256 invånare mellan åren 2009-2012.

Hur tydligt ska mönstret behövas göras?

Här, lek runt själv i statistiken för tillväxt sedan 1990 och kolla upp ländernas folktillväxt efter eget behag (börjar med en tydlig introdution och med en jämförelse i tillväxt mellan Sverige, Finland och Danmark, länder vars folktillväxt står i det här inlägget och efter det så kan Norges kollas upp); www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt...,

Island då? Ett annat vanligt exempel här. Året 2009 så hade Island för första gången en stagnerande folktillväxt naturligt överhuvudtaget, på hela 120 år, och det har inte hänt sedan dess - mer än dubbelt så många barn föds i Island än antalet människor som avlider samma år.
    Detta är definitivt ett argument som pro-hög-invandring kan driva.

Dock bör man inte blanda ihop koincidens med kausalitet. Det är nämligen så att det finns länder som har högre invandring än Sverige, som har haft en betydligt sämre ekonomisk utveckling av BNP. Hög invandring betyder alltså inte per automatik positiv utveckling av BNP, och det är heller inte nödvändigt med hög invandring för en positiv utvekling av BNP.

Att BNP:n har stigit relativt mycket i Sverige, beror på många faktorer. En baksmäll kommer också att komma, var så säker.
    ----
    Oavsett det, själva problemet är ju att invandringsfrågan öht inte har diskuterats i offentligheten. Etablissemanget har gjort upp ovan folkets huvuden, på ett icke-demokratiskt vis, istället för att ta hänsyn till folkopinionen. Konsekvensen av det ser vi nu, när kritiken mot invandring har vuxit sig mycket stark. Hade denna fråga diskuterats och skötts som alla andra, så skulle naturligtvis Sd inte ha tagit sig in i Riksdagen.

Det är alltså sjuklövern som har skapat Sd. De som har förlorat allra mest på det är C och Kd, som ju är på väg bort.

• Philipsson
    sjuttiofemman skrev 2013-12-23 08:49:24 följande:

Har inte kallat dig för någotdera av det, vart får du dina ideer från?
    'Var' jag får mina idéer ifrån, menar du? Inte "vart".

Var det inte du som också kallade ån för obildad här i tråden. Mig kopplade du ihop med swastikor, fast det minns du tydligen inte. Eller vill inte minnas.

Var lite försiktigare med orden hädanefter, så slipper du ångra dig efteråt.
  • Politisk härdsmälta
    nihka skrev 2013-12-23 03:06:21 följande:
    Ja, man pratar om vad det ska stå på ett papper, partiprogrammet, men att döma av alla uteslutningar verkar det vara ruskigt svårt att rätta sig efter skrivningen. Så inom partiet är det problematiskt. Bland sympatisörerna är det samma sak. Här skrivs det om hur man skiter i nolltollerensen och på Avpixlat, Fria Tider och Exponerat haglar de rasistiska kommentarerna, med mycket liten intern kritik. Åkesson klarar inte av att hantera det så han sticker huvudet i sanden och påstår att det inte har något med SD att göra.

När man har kommit fram till en gemensam agenda ska det givetvis vara högt till tak så man kan diskutera agendan i praktiken. Det finns ingen motsättning i att å ena sidan ha en gemensam agenda och å andra sidan hålla sig öppen för kritik mot den.

Igen blandar du ihop människor som ska ha en gemensam hållning så som inom ett politiskt parti och människor från ett geografiskt område.

Somalierna som åkte fast för khatsmuggling är inte representiva för alla somalier lika lite som knutbypastorn är representativ för alla svenskar. Jag har inga problem med att få ihop detta.
    Nej, och vad jag påtalade var att kollektivet Sverigedemokrater inte ska tillskrivas egenskaper utifrån åsikterna hos 60-talet uteslutna medlemmar. 

Självklar kan vi ha ett system där politiska partier avgör och censurerar vad som får stå i kommentarfält på olika nätmedier. För min del luktar det dock lite väl mycket USSR.
  • Santa in   disguise
    themia skrev 2013-12-23 15:34:34 följande:
    Nu skulle det vara intressant att veta hur du tänkt dig att det ska gå till i ett land med ständigt ökande antal åldringar genom ökad livslängd ( den ojämförligt tyngsta delen av sjukvårdens kostnader),

och samtidigt minskande antal arbetsföra som kan klara deras försörjning, om vi inte kan ta emot invandrare?

Nja, alltså det här har ju varit en effektiv skrämselpropaganda både från kommunisternas sida och de onda och lönedumpnings-glada blå-aristokraterna, allt för bibehålla massimporten av icke-svenskar. Motiven från dessa två genomonda sidor må vara olika men lögnen densamma.

Det har hetsats, stötts och blötts hur illa det kommer bli i Sverige då 40-talisterna går i pension, idag har dom nästan alla gått i pension och facit lyder typ såhär: Vi har nästan 400.000 arbetslösa i landet. Samma propaganda spreds då 30-talisterna fyllde 65, det blev inget kaos då heller.

Det här har blivit en av dom vanligaste flosklerna som sprids i kammaren idag - men det finns uppenbarligen inget fog för de tanklösas fantasier.

Du som Miljöpartist har säkerligen ägnat otaliga timmar till att studera Jan Ekbergs ESO-rapport, då kanske du också kommer ihåg att han tar upp det här ämnet? Men på ett ungefär skrivet han såhär: Invandring är inte lösningen på dom demografiska problemen - i synnerhet inte om man importerar bidragstagande utomeuropéer vars arbetsfrekvens inte uppnår 50%.

Det vi behöver är en familjevänlig Sverigedemokratisk politik som stimulerar det inhemska barnafödandet - du vet, etniska svenskar har alltid haft gynnsamma effekter på ekonomin(det är väl inte rasistiskt att påpeka den faktan?) Vi behöver ha tillbaka folkhemmet, alla Sveriges problem började med globaliseringen, massinvandringen och extremfeminismen.

Tage Erlander lär vrida sig i graven då han ser hur politruken Löfven misshandlar hans skötebarn - Socialdemokraterna
  • sjuttiofemman
    Philipsson skrev 2013-12-23 17:44:05 följande:
    'Var' jag får mina idéer ifrån, menar du? Inte "vart".

Var det inte du som också kallade ån för obildad här i tråden. Mig kopplade du ihop med swastikor, fast det minns du tydligen inte. Eller vill inte minnas.

Var lite försiktigare med orden hädanefter, så slipper du ångra dig efteråt.

Jag har varken anklagat dig för att vara nazist eller rasist. Däremot blir jag kallad för vänsterextremist, stenkastare och kommunist. Säkert mer ändå om jag tittar efter.
  • MrsC74

Lite julefrid i tråden kanske. Glömma alla osämjor för en tid och visa att ni är vuxna.

God jul.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?