• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Digestive
    Philipsson skrev 2013-12-23 21:59:19 följande:
    Fast knappast nån idé att du röstar på C med tanke på att Alliansen ändå kommer att förlora valet. Stödröster får ju betydelse först när man har chansen att vinna.

Hur som helst tycker jag det är anmärkningsvärt att ingen offentlig debattör har lagt "skulden" för Sd:s tillväxt, på våra politiker. som har suttit i regeringarna sedan 1988. Det är ju så historien kommer att skrivas!

Det svenska regeringar är allra räddast för, är folkopinionen!

Hoppas snarare på att de ska kunna sitta kvar i Riksdagen och driva opinion.

Mycket lär flyta upp till ytan när det ses tillbaka på allt det här!

Indeed. Tror dock inte att folket får igenom en sådan vilja, tror det kan gå riktigt långt (kanske allt för långt) innan intressen i Sverige släpper riktningen. Men, men, får se vad framtiden håller! Hoppas det löser sig snart iallafall.
  • ubåt
    Philipsson skrev 2013-12-23 21:59:19 följande:
    Fast knappast nån idé att du röstar på C med tanke på att Alliansen ändå kommer att förlora valet. Stödröster får ju betydelse först när man har chansen att vinna.

Hur som helst tycker jag det är anmärkningsvärt att ingen offentlig debattör har lagt "skulden" för Sd:s tillväxt, på våra politiker. som har suttit i regeringarna sedan 1988. Det är ju så historien kommer att skrivas!

Det svenska regeringar är allra räddast för, är folkopinionen!

Håller oftast med dig - men här måste jag protestera… ;)

Det svenska regeringar förefaller vara allra räddast för är media. Folkopinionen verkar dom strunta i, så dom marscherar lydigt, ledda i nosgrimman av vänstereliten i media och kan således strunta i folket.
  • ubåt
    sjuttiofemman skrev 2013-12-23 20:46:07 följande:

Ok så man kan påstå vad som helst bara någon annan påstått det?
    Fegt.
    När han hämtat sin statistik från Brå så känner jag mig ganska trygg med att upprepa vad han sagt, ja.
  • Philipsson
    sjuttiofemman skrev 2013-12-23 18:01:41 följande:
    sverigedemokraterna.se/var-politik/invandring/ kan man läsa om hur "fina medelklassområden har förvandlats till segregerade områden med hög arbetslöshet och hög brottslighet". Med andra ord anser Sd att invandrare=kriminalitet.

Kan någon försvara detta? För mig är det rasism.
    Inte för mig. Det är ju bara ett konstaterande av verkligheten.

Däremot bör man problematisera varför det blir som det blir. Detta verkar dock ingen vara intresserad av. Anledningen är säkerligen att den som vill problematisera det, löper risken att bli kallad rasist (och därmed att förlora jobbet, bli utesluten etc.). Därför tiger alla, och därför fortsätter eländet.

Hur är det, du kunnige: Är invandrare överrepresenterade i brottslighet relativt svenskfödda eller är de underrepresenterade?

• Philipsson
    longone skrev 2013-12-23 21:59:35 följande:
    jaså det gör jag. verkar vara den taktiken du använder när du letar fakta som du sedan bygger dina åsikter på. en massa antaganden utan någon egentlig fakta.
    Jösses. Du skrev ju: "(...) sen att vissa har svårt att kritisera invandringspolitiken utan att dra in främlingsfientliga åsikter gör ju att de bara har sig själva att skylla på om de blir kallade rasister. [min feststil]"

Jag frågar dig nu: Har jag mig själv att skylla att jag här i tråden har blivit beskylld för att vara bnazist?

Vid jakande svar: Ange gärna källa!
  • Philomena
    ubåt skrev 2013-12-23 21:52:36 följande:
    Länken finns i inlägg 1909…. Men jag repeterar för Din skull...

www.dn.se/debatt/kulturarv-ligger-bakom-invan.../
    Det där är ju precis det som jag har sagt hela tiden. Blir förvånad över att DN tryckte något sådant redan 2005 - det hade jag faktiskt inte trott!

Det här är pudelns kärna:

"Det är dessutom det enda sättet att sluta tala om alla invandrare som om de vore en och samma grupp. Vi måste sluta tala i generaliserande termer och ta avsteg från påståenden som drar alla invandrare över en kam. Sanningen är att invandrade personer från vissa länder inte alls begår brott oftare än infödda svenskar medan invandrare från andra länder gör det i mycket stor omfattning."

Ändå envisas några av våra PK-drullar här med att rapa upp: "95 procent av invandrarna begår aldrig brott"...
  • Philipsson
    Santa in disguise skrev 2013-12-23 22:14:48 följande:
    Nej, vi ska inte stänga Sverige. Givetvis ska vi fortsätta med den närande invandringen som enligt statistiken gynnar oss, det är ju helt underbart om WSP kan sända oss expertis inom vindkraften tex.

Däremot är det fullständigt makabert att miljöpartiet och dom sju andra likvärdiga partierna vill svämma över gränsen av koranstuderande och andra lågutbildade.

Varför vill ni det? Du bör komma med en riktigt bra förklaring om du vill undvika stämpeln svenskfientlig.
    Jag tycker du låter rätt svenskfientlig. Tänk t.ex. på att den engelspråkiga kulturimperialismen håller på att konkurrera ut svenskan i delar av det svenska samhället. Är du för den imperialismen, är du  en landsförrädare.snarare än nationalist.
  • Philomena
    ubåt skrev 2013-12-23 20:10:17 följande:
    Vad då ingen faktor? Om du menar att det inte är en naturlag att invandring är lika med ökad brottslighet har du iofs rätt - men faktum kvarstår att invandringen till Sverige har medfört att brottsligheten ökat och att det är just invandrarna som står för den ökningen - framför allt vad gäller grova (vålds) brott.

Det som har betydelse är varifrån invandringen kommer. Om man tittar på invandring från Fjärran Östern, Europa, USA, Australien så är den gruppen i paritet med personer med (pur) svenskt ursprung. Till och med något lägre för vissa etniciteter. 

Nu är ju större delen av invandringen till Sverige från MENA (Middle East, North Africa) och där är överrepresentationen massiv. Jag citerar Mauricio Rojas:

"….visar att invandrarnas generella överrepresentation när det gäller registrerad brottslighet ligger på lite över hundra procent. För grövre brott, exempelvis mord, dråp, misshandel mot obekanta och våldtäkt, är siffran 300-400 procent

Det är bara olikheterna i invandrarnas sociokulturella arv som kan ge en tillfredsställande förklaring till skillnaderna i brottsbelastning mellan olika invandrargrupper. Ämnet har ansetts vara tabu, men måste nu komma upp till ytan, skriver folkpartiets integrationstalesman Mauricio Rojas".
    Precis. Det är det där jag ALLTID har sagt. Frågan är bara, hur detta kunde tryckas i Sveriges största dagstidning - PK-media - redan för åtta år sedan. Men att det efter det förnekades igen av hela det officiella Sverige..?
  • longone
    Philipsson skrev 2013-12-23 22:15:12 följande:
    Jösses. Du skrev ju: "(...) sen att vissa har svårt att kritisera invandringspolitiken utan att dra in främlingsfientliga åsikter gör ju att de bara har sig själva att skylla på om de blir kallade rasister. [min feststil]"

Jag frågar dig nu: Har jag mig själv att skylla att jag här i tråden har blivit beskylld för att vara bnazist?

Vid jakande svar: Ange gärna källa!
    okej, så du känner alltså igen dig i beskrivningen som en av de som blandar in främlingsfientliga åsikter när de diskuterar invandringspolitik, och som även har svårt skilja dessa åt.

jag skrev nämligen "vissa" så att du tar det personligt säger väl egentligen mer än det jag skrev. men det är bra att vi reder ut det. 
  • Philomena
    sjuttiofemman skrev 2013-12-23 20:25:49 följande:

Så du menar att det finns kriminalitets-kulturer i världen? Vad i den kulturen är det som gör invånarna kriminella?

Det är det väl klart att det finns. Många saker: när det gäller just våldtäkterna på svenska kvinnor, så är det helt säkert hederskulturen som ligger bakom. Både på så sätt, att dessa unga män lever i sexuell frustration, då de inte får ha sex med sina egna tjejer - som måste vara orörda till bröllopsnatten. Och på så sätt, att de ser svenska kvinnor, som visar inte bara håret och halsen, utan ofta till och med en bra bit av låren och brösten, och som har sex och ofta t.o.m. föder barn utanför äktenskap, som horor utan människovärde.

Sedan har vi massa annat: låg utbildning, primitiva föreställningar, att de varit soldater, torterat andra, eller själva blivit torterade, och därmed förlorat normala gränser för vad man gör mot andra människor, skuldkänslor och samvete... Och allt detta I KOMBINATION med relativ fattigdom naturligtvis, men det senare förklarar bara en liten, liten del, eftersom det finns så många infödda svenskar samt invandrare från andra kulturer (t.ex. Asien) som också är arbetslösa och fattiga många gånger. Men de våldtar inte kvinnor, rånar inte män och kastar inte sten på polisen för det...

Jag vill inte heller stänga dörren för, att tiotusen år av evolution efter att "vi" vandrade iväg från Afrika, kan ha utvecklat våra hjärnor på olika sätt.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?