• Anonym (trött)

Snälla, inte en enda kommentar till om att "Slappna av"!

Överallt får vi denna kommentaren, att slappna av! Så ska vi se att det händer.....senast idag fick jag kommentaren på min blogg.

Kräks snart på den kommentaren...har fått höra den nu jag vet inte hur länge, både av vänner, familj och arbetskamrater..samt även nu på min blogg.

Förstår inte människor att det verkligen inte har med det att göra? Det är som att säga "du får skylla dig själv att du inte blir gravid, för du är spänd".

Sedan alla andra kommentarer, om zink som ska främja fertiliteten osv....vi har redan kollat upp oss! Det är varken fel på mina hormonnivåer eller mannens spermier. Det skulle de sett!

Sådär...nu har jag kräkt av mig.

• Svar på tråden Snälla, inte en enda kommentar till om att "Slappna av"!
  • Anonym (m)

jag hade också svårt att få barn och det tog lång tid innan jag äntligen fick barn. men jag måste ändå säga att det där med att slappna av faktiskt kan hjälpa. det beror förstås på vad som är felet. I vårt fall hjälpte det, eller vad det nu var som hjälpte. 

Vi försökte i första svängen 1,5 år utan att det hände nåt. Ställde oss på kö för utredning, skulle få vänta ca 3 månader. Under den tiden sa vi "nu skiter vi i det här, kollar ingen ägglossning, kollar ingenting. Vi har sex om vi har lust, inte för att vi ska skaffa barn. Så får vi bara vänta på utredningen och se". 2 månader gick...och så blev jag gravid. Fattade inget. Ringde och sa upp tiden efter några veckor. sen fick jag tyvärr ett MA i v.13. 
    På't igen....tog ca ett år, inget hände. Ringde och satte upp oss för utredning IGEN! Vänta några månader igen då...vi var riktigt ledsna och lite oroliga. Vi tänkte likadant som förra gången - strunta i allt tills vi fått en utredning. Så blev jag gravid igen! denna gången gick det vägen.

det kanske inte var nåt speciellt fel på nån av oss, det vet vi nu inte eftersom vi aldrig gjorde nån utredning men helt klart var att det var svårt av en eller annan anledning.  Vad jag vill säga med detta TS är att man inte behöver ta åt sig och bli sårad av andras välmenande råd. Man tycker ju att alla andra är dumma i huvudet, de har inte gått igenom detta osv men försök förstå att de bara försöker vara snälla. 

Jag funderar på en annan sak, vet inte om nån har nämnt nåt i tråden innan, kan ha missat... 

iaf...om man tex äter mkt värktabletter tex treo, så gör det att äggen blir sköra och spricker vid fastsättningen. Jag åt treo varje dag, inte jättemkt men det kan ha påverkat min förmåga att bli gravid. Detta är inte så känt men det finns forskning på det. Vet inte hur det är med andra läkemedel men acetylsalicylsyran är visst sån. Nåt att tänka på. 

• Gizzmo73
    Anonym (m) skrev 2013-10-20 10:11:18 följande:
    iaf...om man tex äter mkt värktabletter tex treo, så gör det att äggen blir sköra och spricker vid fastsättningen. Jag åt treo varje dag, inte jättemkt men det kan ha påverkat min förmåga att bli gravid. Detta är inte så känt men det finns forskning på det. Vet inte hur det är med andra läkemedel men acetylsalicylsyran är visst sån. Nåt att tänka på. 

Vart har du läst detta? Försökte googla på det men hittade inget. Skulle vara jätteintressant att läsa denna forskning, har lärt mig att läkarna inte alltid har koll på allt..
    Jag äter också mycket treo men fick göra AHA på mitt sista IVF-försök som äntligen lyckades. Fick även äta trombyl vilket är tabletter som innehåller acetylsalicylsyra efter ET. Och det vet jag att det finns undersökningar på, att en svag dos acetylsalicylsyra kan öka chansen att lyckas.

Jag har varit rätt öppen med att vårat barn kom till via IVF och att det tog 5 år och rätt många försök innan vi lyckades. ÄNDÅ får jag kommentaren ibland om det inte är dags för ett syskon. Och då är det alltså ifrån folk som känner till detta....suck.
  • turbansmurfen
    Anonym (trött) skrev 2013-10-19 14:31:08 följande:
    Överallt får vi denna kommentaren, att slappna av! Så ska vi se att det händer.....senast idag fick jag kommentaren på min blogg.

Kräks snart på den kommentaren...har fått höra den nu jag vet inte hur länge, både av vänner, familj och arbetskamrater..samt även nu på min blogg.

Förstår inte människor att det verkligen inte har med det att göra? Det är som att säga "du får skylla dig själv att du inte blir gravid, för du är spänd".

Sedan alla andra kommentarer, om zink som ska främja fertiliteten osv....vi har redan kollat upp oss! Det är varken fel på mina hormonnivåer eller mannens spermier. Det skulle de sett!

Sådär...nu har jag kräkt av mig.
    Jag tycker du ska slappna av lite, det är inte hela världen att få höra att man ska slappna av... 
  • NenneLo

Kommentarer som "slappna av" eller "du är ung", eller något annat dumt känns verkligen som ett hån när man försöker bli gravid! Jag har PCO och den dummaste kommentaren jag fick, förutom att slappna av (det krävdes mer än så att bli gravid om man säger så), var att "visualisera att du blir gravid, så blir du gravid"... Bullshit! Skrikandes

2011-09-13 Loke <3 I väntan på syskon BF 2014-03-11 <3
  • Thotis90

Det som irriterar mig mest är inte hela den här slappna av-grejen, utan folk som säger att jag är ung. Vad spelar det för roll? Det skall inte ta så här långt tid att bli gravid om allt är som det skall! Vad är det som är så svårt att förstå?

Oförklarligt (och sekundärt) barnlös - hedblom.blogg.se
  • ShinMama

Jag tror att det ända som händer när man slappnar av är att man inte tänker så mycket på det så då känns det som vips! va fort det gick! När det väl händer.

• Anonym (....)

äh skit i allt det där. det är inte sant någon stans. så länge mensen fungerar och man har äl så spelar det ingen roll hur mycket man stressar eller inte. och stress kan leda till att mensen försvinner men det om något lär man ju märka i sådana fall. så skit i allt vad folk säger.

kan säga att till och med min man säger så till mig. har lust att strypa honom då. han tyckte att det fungerade nu när du slappnade av. Jaså slappnade man av alltså? jag såg till att vi hade sex VARJE dag. då gick det. och han kallar det att slappna av. skitsnack,

• Anonym (trött)
    turbansmurfen skrev 2013-10-21 12:17:26 följande:
    Jag tycker du ska slappna av lite, det är inte hela världen att få höra att man ska slappna av... 
    Jo det är det eftersom folk indirekt säger att jag får skylla mig själv att jag inte blir gravid!

Men så långt har du kanske inte tänkt eftersom du förmodligen inte varit i samma situation. Då hade du förstått!
  • Anonym (trött)
    Thotis90 skrev 2013-10-21 12:21:38 följande:
    Det som irriterar mig mest är inte hela den här slappna av-grejen, utan folk som säger att jag är ung. Vad spelar det för roll? Det skall inte ta så här långt tid att bli gravid om allt är som det skall! Vad är det som är så svårt att förstå?
    Kan tänka mig att det är minst lika irriterande
Svar på tråden Snälla, inte en enda kommentar till om att "Slappna av"!