Anonym (IVF-mamma) skrev 2013-10-25 13:18:23 följande:
Men varför i hela friden delar du med dig av alla detaljer om era försök att bli föräldrar? Om inte förr, så sluta nu när du ska börja IVF:en. När ni lyckas (för det kommer ni säkert att göra, men det kan ta tid) så kommer andra få veta, barn både syns och hörs.
Men för att slippa alla jönsiga kommentarer så måste ni sluta dela detta med alla andra.....i en blogg?? Please, var är din integritet? Dela bara sånt som du tål kommentarer på, låt bli det andra.
Det är skitjobbigt att vara ofrivilligt barnlös och genomgå behandlingar, man åker ständig berg- och dalbana! Men detta ska man naturligtvis inte krydda med kommentarer från människor som inte förstår vad man går igenom, då får man ju brottas mot dem också. Nej, hitta ett par förtrogna att tala med detta om - på FL finns många som förstår och är med om samma sak.
Vi är också många som har lyckats och kan se den barnlösa perioden med lite perspektiv. Så småningom är man bara en vanlig småbarnsförälder som vilken som helst och då blir det ointressant precis hur barnen kom till.
Lycka till!
Jag håller inte med. Jag tror att det är bättre om vi är öppna med att det inte alltid är så lätt att få barn. Så att det blir mindre "pinsamt" och tabun kring detta. Många tror att de är ensamma om att ha problem just för att det är så hemligt med problemen.
Jag har haft upprepade missfall och berättade det öppet på jobbet. För att förklara varför jag hela tiden var sjukskriven, ledsen mm. Ingen reagerade konstigt utan tvärtom så kom det massor av folk och berättade "i hemlighet" om alla sina problem de haft. Det var jätteskönt för mig att veta att det är så vanligt med problem men jag blev mycket förvånad att det var så vanligt.
Dock har jag förstått att många skäms över fertilitetsproblem. att det kan få den att känna att de inte är riktiga kvinnor/män o dyl. Om vi var mer öppna med hur vanligt det är så skulle folk slippa att skämmas.