• Anonym (trött)

Snälla, inte en enda kommentar till om att "Slappna av"!

Överallt får vi denna kommentaren, att slappna av! Så ska vi se att det händer.....senast idag fick jag kommentaren på min blogg.

Kräks snart på den kommentaren...har fått höra den nu jag vet inte hur länge, både av vänner, familj och arbetskamrater..samt även nu på min blogg.

Förstår inte människor att det verkligen inte har med det att göra? Det är som att säga "du får skylla dig själv att du inte blir gravid, för du är spänd".

Sedan alla andra kommentarer, om zink som ska främja fertiliteten osv....vi har redan kollat upp oss! Det är varken fel på mina hormonnivåer eller mannens spermier. Det skulle de sett!

Sådär...nu har jag kräkt av mig.

• Svar på tråden Snälla, inte en enda kommentar till om att "Slappna av"!
  • Anonym (öh)
    By Starlight skrev 2014-01-02 15:10:21 följande:

Vad sjutton pratar du om? Vill man bli gravid är det klart man ligger så in i helsike. Jag ligger...och jag slappnar av som sjutton..men min pcos försvinner inte för det.
    Det är inte klart. Många par som söker hjälp för att de inte blivit gravida har inte haft särskilt mycket sex. Det är ett existerande problem som fertilitetsläkarna har svårt att komma till rätta med. 

Har du PCOS är du inte oförklarligt barnlös. Så vad sjutton pratar du om?
  • Anonym (prettyinpink)
    Anonym (liza) skrev 2013-12-31 09:36:58 följande:
    Till och med jag som inte har barnlöshetsproblem inser att det inte hänger ihop. En fråga om utbildbing och logik. Det finns folk till allt. En del tror att Stenpåläggning och sk healing hjälper mot lungcancer också. Troligen är det samma personer som förespråkar meditation mot nedsatt fertilitet också. Psykologer brukar generellt vara för alternativa behandlingar istället för medicin och traditionell läkarvård. De anser med andra ord att många sjukdomar är psykiska och inte fysiska. Så mitt råd är att gå till en medicin utbildad och inte en psykolog utbildad om man vill slippa dessa onödiga råd.
    Psykologer brukar definitivt inte vara "generellt för alternativa behandlingar" istället för medicin. Vilket trams. Psykologers utbildning och praktik baseras på vetenskap och evidens. Inte alternativa behandlingar som inte studerats. Det är däremot ett faktum att psykisk ohälsa orsakar olika fysiologiska förändringar och tvärtom.

Blir så irriterad på okunniga människor som tror sig veta något om en profession de inte ens greppar på ett grundläggande plan.
  • By Starlight
    Anonym (öh) skrev 2014-01-02 15:20:21 följande:
    Det är inte klart. Många par som söker hjälp för att de inte blivit gravida har inte haft särskilt mycket sex. Det är ett existerande problem som fertilitetsläkarna har svårt att komma till rätta med. 

Har du PCOS är du inte oförklarligt barnlös. Så vad sjutton pratar du om?
    Driver du med mig? Det är du som pratar oförklarig barnlöshet ju. Jag har inte pratat om det.
    Och jag tror nog det är ganska ovanligt att söka hjälp för att man inte blir gravid om man inte har sex...Känns som du dumförklarar oss ofrivilligt ogravida fullständigt...
    Älskade Ellen född 16 nov 2009
  • daxförnästa

Sänk kortisolet i kroppen med hjälp av rosenrot så kommer du garanterat bli gravid. Testade de själv efter sex månader. Blev gravid omgående.

• helenen

Förutom alla "men slappna aaav" och allehanda sinnesslöa tips om att äta eller undvika det eller detta, göra si eller så för att det skulle funka (tyvärr hjälpte inget, inte ens flera IVF-försök), fick jag en gång frågan "Är du säker på att ni gör rätt?" Obestämd 

• Anonym (ibland)

tyvärr så var de så i vårat fall, försökte ett år och månaden när jag skulle byta jobb och vi la lite på hyllan så att säga blev jag gravid men missfall, 1 år senare skulle säga upp mig och byta jobb och då tänkte vi avvakta barnalstrandet och efter 6 veckor märkte jag att jag var gravid och nu en pojk på snart 2 år :) kan påverka er än an tror, kanske ej för alla men för mig var det så.

• By Starlight
    daxförnästa skrev 2014-01-02 20:38:05 följande:
    Sänk kortisolet i kroppen med hjälp av rosenrot så kommer du garanterat bli gravid. Testade de själv efter sex månader. Blev gravid omgående.
    Farligt att ge garantier..ätit Rosenrot i månader tex.
  • By Starlight
    Anonym (ibland) skrev 2014-01-02 20:42:13 följande:
    tyvärr så var de så i vårat fall, försökte ett år och månaden när jag skulle byta jobb och vi la lite på hyllan så att säga blev jag gravid men missfall, 1 år senare skulle säga upp mig och byta jobb och då tänkte vi avvakta barnalstrandet och efter 6 veckor märkte jag att jag var gravid och nu en pojk på snart 2 år :) kan påverka er än an tror, kanske ej för alla men för mig var det så.
    Fast det är ju mer statistik och en tillfällighet säkerligen..
  • LängtansBlåaBlomma

Stress kan säkert påverka fertiliteten men då handlar det säkert om riktiga stressyndrom - på gränsen till utbrändhet. Hjärtklappning och minnesförlust. Då kan säkert kroppen strypa fertiliteten. Men "stress" i form av oro och funderingar kan knappast göra nån inverkan.

• Anonym (slapp)
    Anonym (prettyinpink) skrev 2014-01-02 15:29:56 följande:
    Psykologer brukar definitivt inte vara "generellt för alternativa behandlingar" istället för medicin. Vilket trams. Psykologers utbildning och praktik baseras på vetenskap och evidens. Inte alternativa behandlingar som inte studerats. Det är däremot ett faktum att psykisk ohälsa orsakar olika fysiologiska förändringar och tvärtom.

Blir så irriterad på okunniga människor som tror sig veta något om en profession de inte ens greppar på ett grundläggande plan.
    Jag misstänker att de dummaste kommentarerna kommer från kuratorer eller personer med annan utbildning med rätt att bedriva samtalsterapi. Jag har gått till flera olika personer i samtalsterapi (med remiss från läkare) och fått höra många riktigt dumma och okunniga kommentarer men det kan nog vara så att just de inte var psykologer, utan just kuratorer. Ibland undrade jag om det var en sorts taktik för att jag inte skulle vilja fortsätta samtalen. Taktiken funkade, jag avslutade samtalen efter att försökt ha en god portion överseende med personen i fråga.
Svar på tråden Snälla, inte en enda kommentar till om att "Slappna av"!