Anonym (svårt) skrev 2013-11-16 23:58:22 följande:
Ingen menar ju nått illa med att säga "slappna av så händer det". Problemet är att det florerar många solskenshistorier om par som efter många år av försök, infertilitetsbehandlingar osv börjar planera för adoption och slappnar av med vetskapen om att de snart kommer bli föräldrar de också. Och då blir kvinnan plötsligt gravid. "Äran" för det tillskrivs det där med att de slappnade av och då plötsligt blev gravida.
Då är det väl inte konstigt om folk tar fasta på det och gärna vill förmedla hopp till det förtvivlade paret som om och om igen försöker få barn utan resultat? Och sedan kanske inte många gärna vill ta i den smärta som det förtvivlade paret förmedlar, det är för stort och svårt att hantera och då kanske man vill släta över det genom att råda parat att slappna av, snart är det er tur, för att sedan byta till ett mindre jobbigt samtalsämne som inte gör en lika besvärad. Eller kanske till och med ger andra dåligt samvete för att de själva fick barn så pass lätt eller kanske till och med blev oplanerat gravida eller gjort abort medan andra kämpar för att bli med barn utan resultat.
Det är ett jättesvårt ämne. Ingen vill säga eller göra någonting fel som kan såra. Orkar det barnlösa paret förmedla vilka reaktioner de skulle önska att bli bemötta av, tex inte mängder av goda råd och förslag om att slappna av utan bara lite medkännande och en kram så underlättar det (även om det barnlösa paret naturligtvis inte ska behöva ta ansvar för andras reaktion när ämnet förs på tal). Det råder sådan osäkerhet omkring ett sådant ämne, får man till exempel berätta att man själv är gravid eller ska man undvika att umgås med paret och inte säga ett ord utan bara försvinna ut ur bekantskapskretsen för att underlätta för paret ifråga. Det är svårt för alla parter även om det är mest svårt för ofrivilligt barnlösa paret ifråga.
Jo, jag kan säkert säga saker som retar andra också, fr.a. när jag ger råd. Men dessa råd bygger ändå på verifierbara källor, inte myter. Jag brukar i början försöka ha tålamod och förklara pedagogiskt för dem som har dessa idiotråd och kommentarer att jag vet en del om fertilitet eftersom jag har läst på väldigt mycket och själv försökt ett tag. Att då ändå insistera med sina ogenomtänkta råd och teorier är det som stör mig.
Jag personligen blir glad när mina vänner blir gravida och skulle tycka det var väldigt konstigt om de inte vågade berätta för mig. För mig är infertilitet inte så känsligt längre i bemärkelsen att jag inte skulle vilja berätta för mycket, jag skäms inte längre över att det är svårt att bli gravid. Det är svårt i min ålder. Och det är aldrig ett problem, snarare tvärtom, ifall folk ställer frågor om mina försök eller ens hur det känns för mig. Det gör mig snarare mer irriterad när folk tassar och är ängsliga och försöker släta över det hela. Jag tror inte heller jag förstod hur jobbigt det är och på vilket sätt, förrän jag själv går igenom denna kamp i total i ovisshet om huruvida det någonsin kommer att gå.
(P.S. Ofrivillig barnlöshet drabbar inte bara par!)