• Anonym (trött)

Snälla, inte en enda kommentar till om att "Slappna av"!

Överallt får vi denna kommentaren, att slappna av! Så ska vi se att det händer.....senast idag fick jag kommentaren på min blogg.

Kräks snart på den kommentaren...har fått höra den nu jag vet inte hur länge, både av vänner, familj och arbetskamrater..samt även nu på min blogg.

Förstår inte människor att det verkligen inte har med det att göra? Det är som att säga "du får skylla dig själv att du inte blir gravid, för du är spänd".

Sedan alla andra kommentarer, om zink som ska främja fertiliteten osv....vi har redan kollat upp oss! Det är varken fel på mina hormonnivåer eller mannens spermier. Det skulle de sett!

Sådär...nu har jag kräkt av mig.

• Svar på tråden Snälla, inte en enda kommentar till om att "Slappna av"!
  • LängtansBlåaBlomma

Läste senast häromdagen i en några månader gammal Damtidning om en nygift prinsessan Madeleine, där de infogade en ruta med Eva Rusz, som gav "tips" till prinsessan/kvinnor som vill ha barn, att det är mycket viktigt att slappna av eftersom stress kan strypa vissa funktioner i kroppen. Varför intervjua en terapeut istället för en barnmorska/läkare som faktiskt kan nåt?!

• Dr Mupp

Slappna av kommer ju från alla dessa solskenshistorier där paret accepterat läget valt att adoptera och sen spontant blir gravida. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (liza)

Till och med jag som inte har barnlöshetsproblem inser att det inte hänger ihop. En fråga om utbildbing och logik. Det finns folk till allt. En del tror att Stenpåläggning och sk healing hjälper mot lungcancer också. Troligen är det samma personer som förespråkar meditation mot nedsatt fertilitet också. Psykologer brukar generellt vara för alternativa behandlingar istället för medicin och traditionell läkarvård. De anser med andra ord att många sjukdomar är psykiska och inte fysiska. Så mitt råd är att gå till en medicin utbildad och inte en psykolog utbildad om man vill slippa dessa onödiga råd.

• Pimpinellan
    Dr Mupp skrev 2013-12-31 02:57:57 följande:
    Slappna av kommer ju från alla dessa solskenshistorier där paret accepterat läget valt att adoptera och sen spontant blir gravida. 

Och det är ca 3-4% av alla som adopterat så hur en myt kan uppstå från det är ju obegripligt. Efter rätt många års försök är det lika många av dem som inget gjort-vare sig adopterat,köpt hund,åkt på semester och guvetallt man nu "ska" göra som lyckas som av de som adopterat. Slump m.a.o.
  • By Starlight

till och med min psykolog sa det till mig när jag gick dit pgr av uppgivenhet och ledsamhet över att inte bli gravid...HATAR "stressa ner..slappna av så ska du se att det händer!"

Älskade Ellen född 16 nov 2009
  • Anonym (öh)

Nya rön visar att stress har en mycket negativ inverkan på fertiliteten. 

• By Starlight
    Anonym (öh) skrev 2014-01-02 11:08:03 följande:
    Nya rön visar att stress har en mycket negativ inverkan på fertiliteten. 

Fast har man försökt ett år elller längre kan man inte skylla på stress.
    Stress är aldrig bra..för någonting alls!! Så självklart är det inte bra när man vill bli gravid heller. Men det är inte enda anledningen till folks problem att bli gravida som försökt en evighet.
  • Anonym (Vl)

Om man har t ex fysiologiska orsaker till att inte bli gravid så spelar det ingen rol hur mycket man än slappnar av. Mina äggstockar sitter fast i buken och jag kan slappna av hur mycket jag vill, men de kommer ändå inte att lossna utan operation. Efter operationen blev jag gravid oavsett om jag slappnade av eller ej. Det är bara okunniga personer som säger så, och ska de säga så till någon så är det till den som stressar så hårt att det beror på hormonrubbningar. Ingen annan. Minns en artikel i en läkartidning för många år sedan som jag brukar tänka på. Då sade en framstående fertilitetsläkare följande: det finns inte ens oförklarlig infertilitet-det är bara det att vi inte upptäckt precis allt ännu. Skäl finns ju alltid till varför det inte blir något. Lycka till därute!

• Anonym (öh)
    By Starlight skrev 2014-01-02 11:21:55 följande:

Fast har man försökt ett år elller längre kan man inte skylla på stress.
    Stress är aldrig bra..för någonting alls!! Så självklart är det inte bra när man vill bli gravid heller. Men det är inte enda anledningen till folks problem att bli gravida som försökt en evighet.
    Detta gäller vid oförklarlig barnlöshet (och av dem endast de som faktiskt har sex (mina fertilitetsläkare berättade att många som lider av oförklarlig barnlöshet skulle bli gravida om de faktiskt låg med varandra mer än enstaka gånger per år).
  • By Starlight
    Anonym (öh) skrev 2014-01-02 11:32:30 följande:
    Detta gäller vid oförklarlig barnlöshet (och av dem endast de som faktiskt har sex (mina fertilitetsläkare berättade att många som lider av oförklarlig barnlöshet skulle bli gravida om de faktiskt låg med varandra mer än enstaka gånger per år).

Vad sjutton pratar du om? Vill man bli gravid är det klart man ligger så in i helsike. Jag ligger...och jag slappnar av som sjutton..men min pcos försvinner inte för det.
Svar på tråden Snälla, inte en enda kommentar till om att "Slappna av"!