• AngelandDevil

Följas åt till ny graviditet efter missfall?

Tänkte skapa en mer aktiv tråd för oss som har ett missfall i bagaget och försöker bli gravida på nytt. Någon som vill följas åt?

Själv slutade jag blöda efter missfallet för en vecka sedan, svårt att säga när exakt missfallet skedde men blödningen slutade i v. 5+2, jag hade då blött i åtta dagar. Gravidstickorna visade gravid men strecken blev svagare fr.o.m. v.5+0 tills de tillslut försvann. Nu så väntar jag på att något nytt ska hända med kroppen. Mens, ägglossning, vad som helst!

Skulle vara skönt att få följas åt med andra i samma situation som försöker att bli gravida på nytt efter ett missfall. Hjärta

• Svar på tråden Följas åt till ny graviditet efter missfall?
  • kohler12

Hur går det för er alla :) 
    jag ska ha BIM imorgon aldrig vart med om att inte få något som helst tecken på att den inte ska komma 

alla andra månader kommer den 2 till 3 dagar för tidigt någon mer

• Missimissi
    kohler12 skrev 2014-01-06 18:32:40 följande:
    Hur går det för er alla :) 
    jag ska ha BIM imorgon aldrig vart med om att inte få något som helst tecken på att den inte ska komma 

alla andra månader kommer den 2 till 3 dagar för tidigt någon mer
    Spännande -ibland är ju just det där att man inte känner ett jota ett väldigt bra tecken.

Min mens kom 8 dagar efter ÄL (dvs 4-6 dagar för tidigt) förra månaden...inte bra men 2-3 dagar som du har haft är ju ingen fara! (så länge du haft runt 14 dagar mellan innan)
  • tattines

Väntar på att kroppen ska komma igång igen. Mf för tre veckor sedan, får se när mensen kommer :) Hur gör ni? Kör/körde ni på första äl? Läkaren jag träffade sa att man ska vänta 1-2 cykler pga att det annars finns en liten ökad risk för mf igen. Samtidigt har jag läst att det inte är så utan att man ska vänta för att lättare kunna räkna ut BF. Vad har ni hört och vad är era tankar kring det?

• Fröken H
    tattines skrev 2014-01-08 19:17:42 följande:
    Väntar på att kroppen ska komma igång igen. Mf för tre veckor sedan, får se när mensen kommer :) Hur gör ni? Kör/körde ni på första äl? Läkaren jag träffade sa att man ska vänta 1-2 cykler pga att det annars finns en liten ökad risk för mf igen. Samtidigt har jag läst att det inte är så utan att man ska vänta för att lättare kunna räkna ut BF. Vad har ni hört och vad är era tankar kring det?

Jag själv har valt att vänta... Har för några dagar sedan avslutat första mensen efter mf ( den kom ca 3 1/2 v efter) dels pga som du skriver, OM det finns en liten ökad risk för mf om man blir gravid direkt vill jag undvika den . Är nu orolig som det är för ännu ett mf. Sen vet jag inte... Finns ju dom dom blir gravida direkt efter och det går jätte bra, och de som får mf igen. Och självklart kan man ju oxå få mf igen även om man väntar. Antar att man får göra så som känns bäst för en själv. Ledsen för er skull, er alla som gått igenom mf/ ma . Jag tyckte själv att det var jobbigare än jag hade trott, trots att det var tidigt. Framförallt känns oron inför nästa graviditet, och hur den skall fortlöpa som jobbig. Man vet och tänker att det inte hjälper att oroa sig i förväg , att det kanske var fel på just det embryot/ fostret osv... Men inte lätt att inte oroa sig. Jag kommer förmodligen att kolla efter blödningar, blodiga flytningar osv nästa gång... Styrkekramar till er alla.
  • Fröken H

Ett litet tillägg. Min kompis hade ma i v 11-12 i somras( avstannat i v 6) hon fick oxå rådet av vänta 1-2 cykler. Dom väntade två cykler. Därefter tog det sig på 4:e försöket och hon är nu i v 12.än så länge har det gått fint. Hon har ett barn sedan innan och hon sa att den graviditeten som inte gick väl, då hade hon från början inte lika mkt gravidsymtom som första och den som är nu. Jag har inget att jämföra med då det var min första grav.

• tattines

Ja man får nog känna efter. Jag vill ju försöka så fort som möjligt eftersom jag hade hoppats på max två år mellan syskonen, två år är ju kört men vill ha så tätt det går nu men samtidigt vill man ju inte chansa om risken finns. Läkaren jag träffade på andra besöket sa att det räcker om jag jag hoppar första äl och kör på den efter första mensen så kommer nog göra så. Dock har vi ju haft sex utan skydd så man vet ju aldrig men har inte prickat rätt utan att kolla äl med tester förut så det skulle ju vara "typiskt" om man gjorde det nu. Skulle såklart bli glad men vara livrädd fö ännu ett mf. Tycker också det var svårare än jag trodde det skulle vara, det var riktigt hemskt. Sen kan jag inte låta bli att tänka att skulle det ändå bli mf kunde det väl ha visat sig tidigare och inte i vecka 12. Var 11+0 när blödningarna började och 11+5 när allt åkte ut. Fy så hemskt det var :( Jag hade knappt några symtom förra grav så tänkte att jag hade samma tur denna gång. Är glad att jag har sonen, tror det hade varit ännu jobbigare annars.

• dreams85

Jag har plussat idag . Fem veckor efter mitt ma utan mens emellan.

Jag litar på min läkare som sa att det inte finns någon ökad risk för missfall igen bara för att man inte väntar en cykel (står även så på vårdguiden). Att vänta en mens var enligt henne mest för att man lättare ska kunna beräkna den nya graviditeten, och för att man ska vara säker på att det positiva testet beror på de nya hormonerna och inte på rester från tidigare. 

Jag fick positivt ägglossningstest på annandagen så räknar efter det och förra veckan var graviditetstestet helt negativt så jag vet att det här är en ny graviditet.

• dreams85
    tattines skrev 2014-01-09 13:10:40 följande:
    Ja man får nog känna efter. Jag vill ju försöka så fort som möjligt eftersom jag hade hoppats på max två år mellan syskonen, två år är ju kört men vill ha så tätt det går nu men samtidigt vill man ju inte chansa om risken finns. Läkaren jag träffade på andra besöket sa att det räcker om jag jag hoppar första äl och kör på den efter första mensen så kommer nog göra så. Dock har vi ju haft sex utan skydd så man vet ju aldrig men har inte prickat rätt utan att kolla äl med tester förut så det skulle ju vara "typiskt" om man gjorde det nu. Skulle såklart bli glad men vara livrädd fö ännu ett mf. Tycker också det var svårare än jag trodde det skulle vara, det var riktigt hemskt. Sen kan jag inte låta bli att tänka att skulle det ändå bli mf kunde det väl ha visat sig tidigare och inte i vecka 12. Var 11+0 när blödningarna började och 11+5 när allt åkte ut. Fy så hemskt det var :( Jag hade knappt några symtom förra grav så tänkte att jag hade samma tur denna gång. Är glad att jag har sonen, tror det hade varit ännu jobbigare annars.
    Känner igen mig i det du skriver. Fick också mitt i vecka tolv och håller med om att det kunde ha visat sig tidigare när det ändå gick som det gick.

Har också en son och vill gärna ha ungefär två år emellan. Nu, om allt går bra den här gången, blir det ungefär två år och en månad emellan.

Beklagar ditt missfall och hoppas det blir plus för er snart igen!
  • tattines
    dreams85 skrev 2014-01-10 12:02:32 följande:
    Känner igen mig i det du skriver. Fick också mitt i vecka tolv och håller med om att det kunde ha visat sig tidigare när det ändå gick som det gick. Har också en son och vill gärna ha ungefär två år emellan. Nu, om allt går bra den här gången, blir det ungefär två år och en månad emellan. Beklagar ditt missfall och hoppas det blir plus för er snart igen!

Svarade precis på ditt inlägg i en annan tråd ^^ Då behöver jag inte oroa mig OM jag "råkar" bli gravid innan mensen :) Eller ja, orolig kommer jag vara men inget jag kunnat påverka :) Har ett gravtest hemma, kanske man ska använda det och se så allt "är ute".
  • Missimissi
    dreams85 skrev 2014-01-10 11:58:10 följande:
    Jag har plussat idag . Fem veckor efter mitt ma utan mens emellan.

Jag litar på min läkare som sa att det inte finns någon ökad risk för missfall igen bara för att man inte väntar en cykel (står även så på vårdguiden). Att vänta en mens var enligt henne mest för att man lättare ska kunna beräkna den nya graviditeten, och för att man ska vara säker på att det positiva testet beror på de nya hormonerna och inte på rester från tidigare. 

Jag fick positivt ägglossningstest på annandagen så räknar efter det och förra veckan var graviditetstestet helt negativt så jag vet att det här är en ny graviditet.

Åh vad underbart!! Stort grattis!
Svar på tråden Följas åt till ny graviditet efter missfall?