• AngelandDevil

Följas åt till ny graviditet efter missfall?

Tänkte skapa en mer aktiv tråd för oss som har ett missfall i bagaget och försöker bli gravida på nytt. Någon som vill följas åt?

Själv slutade jag blöda efter missfallet för en vecka sedan, svårt att säga när exakt missfallet skedde men blödningen slutade i v. 5+2, jag hade då blött i åtta dagar. Gravidstickorna visade gravid men strecken blev svagare fr.o.m. v.5+0 tills de tillslut försvann. Nu så väntar jag på att något nytt ska hända med kroppen. Mens, ägglossning, vad som helst!

Skulle vara skönt att få följas åt med andra i samma situation som försöker att bli gravida på nytt efter ett missfall. Hjärta

• Svar på tråden Följas åt till ny graviditet efter missfall?
  • Emaria
    Saffron skrev 2013-09-03 15:23:26 följande:

Emaria, är ledsen för din skull. Vet att vi var med i en annan tråd när vi var gravida och hoppfulla inför graviditeten. Nu har det gått snart 3 v sedan jag opererades för mitt utomkvedhavandeskap. Blödde i ca 1,5 v, nu blöder jag inte längre. Var väldigt ledsen. Har operationssåren som ständigt påminner, framförallt sedan ett av dem blev infekterat och spruckit upp. Fortfarande sjukskriven.

Sorgen är lite konstig. Trodde att jag mådde ganska ok, och började planera framåt. Viktminskning, ivf, ägglossningsstickor... Så drömde jag i natt. Jag drömde att jag var gravid och var inne på sjukhuset för förlossning. Blev kejsarsnitt och barnet var livlöst. Då förstod jag att jag fortfarande sörjer vårt barn (jag vet, det var bara ett embryo, men det var det närmaste vårt barn vi kommit efter 3 års gravidförsök). Grät otröstligt i en halvtimme och är fortfarande nere under isen. Kommer nog flera sådana här dagar, men man måste kämpa vidare. Min ålder (fyller 37 imorgon) gör att man inte bara kan vänta ut det hela, utan man måste ta nya tag. Livet ger käftsmällar som heter duga...

Det är tråkigt när man möts igen i den här typen av trådar... Man känner sig lite slokörad. Men på något sätt är det lättare att förstå.

Jag märker ju ingenting av graviditeten så för mig blir det så overkligt. Jag hade knappt försökt innan jag blev gravid. Men det måste vara så tungt för dig! Men tillåt dig att sörja, verkligen! Kanske är det inte "barnet" du sörjer utan chansen till ett barn, det är lite så jag känner. Har du någon att prata med?
  • Movieprincess

Emaria: Ja det är just det...tid som bara försvinner. Alla planer man hade hunnit göra upp i huvudet.... jag såg så fram emot mars...

Saffron: Ja, det kommer nog gå upp och ner ett tag men jag tror att man måste tillåta sig att ha dom där dåliga dagarna. Jag hoppas så att vi alla plussar snart igen och får behålla våra små!
    Vi hade också försökt länge... 2år+ så det känns inte så kul att ev. behöva vänta så länge igen. Det positiva i det hela är ju att jag iaf kan bli gravid igen...  

♥Liam 080314 ♥ liamojag.blogg.se ♥Tuva 100416♥
  • Emaria
    Movieprincess skrev 2013-09-03 23:30:47 följande:

Emaria: Ja det är just det...tid som bara försvinner. Alla planer man hade hunnit göra upp i huvudet.... jag såg så fram emot mars...

Saffron: Ja, det kommer nog gå upp och ner ett tag men jag tror att man måste tillåta sig att ha dom där dåliga dagarna. Jag hoppas så att vi alla plussar snart igen och får behålla våra små!
    Vi hade också försökt länge... 2år+ så det känns inte så kul att ev. behöva vänta så länge igen. Det positiva i det hela är ju att jag iaf kan bli gravid igen...  

?Liam 080314 ? liamojag.blogg.se ?Tuva 100416?
    Ja, risken finns alltid men man låter ändå tankarna flyga iväg lite... Ta detta rätt. Sorgen blir inte mindre men försök och glädj dig åt de barn du har. Kanske kan de ge dig lite tröst? Det är lätt att ta saker för givna men i dessa situationer är det lättare att vara tacksam för det man har.

Jag har inga barn men försöker vara tacksam över min fina man, att jag har ett bra jobb och fina vänner.

Min rädsla för att aldrig få barn lättades när jag blev gravid, men har återigen börjat oroa mig lite...
  • Movieprincess
    Emaria skrev 2013-09-04 07:49:26 följande:
    Ja, risken finns alltid men man låter ändå tankarna flyga iväg lite... Ta detta rätt. Sorgen blir inte mindre men försök och glädj dig åt de barn du har. Kanske kan de ge dig lite tröst? Det är lätt att ta saker för givna men i dessa situationer är det lättare att vara tacksam för det man har.

Jag har inga barn men försöker vara tacksam över min fina man, att jag har ett bra jobb och fina vänner.

Min rädsla för att aldrig få barn lättades när jag blev gravid, men har återigen börjat oroa mig lite...
    Ja jag gläds mycket över mina fina barn, det var nog lite därför som jag också skämdes lite när jag var så ledsen. Jag har ju redan världens finaste ska jag aldrig bli nöjd liksom :/ man tänker lite konstigt ibland.
    Jag hade nog upplevt det sorgligare om jag inte haft barn. Jag fick ett ma innan jag fick mitt första barn och just då kändes det som om jag aldrig skulle få nåra...  

Tycker att du låter så stark!

Nu får vi ta nya tag och ta en dag i taget {#emotions_dlg.flower}

• Emaria
    Movieprincess skrev 2013-09-04 11:45:11 följande:
    Ja jag gläds mycket över mina fina barn, det var nog lite därför som jag också skämdes lite när jag var så ledsen. Jag har ju redan världens finaste ska jag aldrig bli nöjd liksom :/ man tänker lite konstigt ibland.
    Jag hade nog upplevt det sorgligare om jag inte haft barn. Jag fick ett ma innan jag fick mitt första barn och just då kändes det som om jag aldrig skulle få nåra...  

Tycker att du låter så stark!

Nu får vi ta nya tag och ta en dag i taget {#emotions_dlg.flower}

Tycker inte det är något att skämmas över, man har all rätt att vara ledsen! Men det kanske kan kännas lättare när man kommit över den första sorgen att tänka lite positivt.

Min bästa vän var med i hela min process, berättade för henne först och berättade när jag fick missfallet. Hon sa till mig "du är stark, du klarar det här" Just du kände jag mig ynkligast i världen och undrade vad hon fått det ifrån... Men efter den första sorgeveckan känns det bättre och jag har kraft att gå vidare och ta nya tag. Jag tror det var det hon menade men det är svårt att se när man är mitt inne i det.
  • Movieprincess
    Emaria skrev 2013-09-04 13:39:46 följande:
    Tycker inte det är något att skämmas över, man har all rätt att vara ledsen! Men det kanske kan kännas lättare när man kommit över den första sorgen att tänka lite positivt.

Min bästa vän var med i hela min process, berättade för henne först och berättade när jag fick missfallet. Hon sa till mig "du är stark, du klarar det här" Just du kände jag mig ynkligast i världen och undrade vad hon fått det ifrån... Men efter den första sorgeveckan känns det bättre och jag har kraft att gå vidare och ta nya tag. Jag tror det var det hon menade men det är svårt att se när man är mitt inne i det.
    Ja det ä svårt när man är mitt uppe i det. Jag tror att man ska försöka att inte sjunka så djupt utan försöka vara positiv. Med det sagt menar jag inte att man inte får sörja för det måste man! 
    Skönt att du hade nån som visste om från början. Jag fick berätta om missfallet istället för graviditeten. Nästa gång kommer jag nog berätta för människor i min närhet tidigare.

Jag trodde att jag  var rätt klar med den mesta sorgen men fick ett litet bakslag igår...suck!
    Alla dagar är inte bra men det går framåt 
  • Emaria
    Movieprincess skrev 2013-09-05 10:23:26 följande:
    Ja det ä svårt när man är mitt uppe i det. Jag tror att man ska försöka att inte sjunka så djupt utan försöka vara positiv. Med det sagt menar jag inte att man inte får sörja för det måste man! 
    Skönt att du hade nån som visste om från början. Jag fick berätta om missfallet istället för graviditeten. Nästa gång kommer jag nog berätta för människor i min närhet tidigare.

Jag trodde att jag  var rätt klar med den mesta sorgen men fick ett litet bakslag igår...suck!
    Alla dagar är inte bra men det går framåt 
    Förstår vad du menar men tror att det är bra om man under en kort period bara låter allt vara och låter sig vara leden. Jag grät i en vecka och tyckte allt var pest. Men sen reste jag mig och gick vidare. Min svägerska var på bröllopsresa när hon fick sitt mf. Det gjorde att hon tryckte undan sorgen och mådde istället dåligt hela våren innan hon blev gravid igen.

Ja, jag känner nu att alla nära vet om att vi kommer fortsätta prova och då känns det bättre att berätta istället för att smussla med det. Kändes väldigt skönt att ha min bästa vän som även hon bor i Islo dessutom.

Ja, det blir förhoppningsvis glesare mellan tillfällena!
  • Movieprincess
    Emaria skrev 2013-09-05 10:54:01 följande:
    Förstår vad du menar men tror att det är bra om man under en kort period bara låter allt vara och låter sig vara leden. Jag grät i en vecka och tyckte allt var pest. Men sen reste jag mig och gick vidare. Min svägerska var på bröllopsresa när hon fick sitt mf. Det gjorde att hon tryckte undan sorgen och mådde istället dåligt hela våren innan hon blev gravid igen.

Ja, jag känner nu att alla nära vet om att vi kommer fortsätta prova och då känns det bättre att berätta istället för att smussla med det. Kändes väldigt skönt att ha min bästa vän som även hon bor i Islo dessutom.

Ja, det blir förhoppningsvis glesare mellan tillfällena!
    Fy va hemskt att få mf på bröllopsresan! Ja det är nog viktigt att ta tag i sorgen med en gång!

Ja jag känner lika inför att berätta nästa gång, nu vet ju de i vår omgivning att vi vill ha fler barn. Lika bra att vara öppen med det.  För om det händer igen är det lättare att de vet varför man mår dåligt och kan hjälpa en.
  • Emaria
    Movieprincess skrev 2013-09-05 12:08:21 följande:
    Fy va hemskt att få mf på bröllopsresan! Ja det är nog viktigt att ta tag i sorgen med en gång!

Ja jag känner lika inför att berätta nästa gång, nu vet ju de i vår omgivning att vi vill ha fler barn. Lika bra att vara öppen med det.  För om det händer igen är det lättare att de vet varför man mår dåligt och kan hjälpa en.
    Mm, min gråtvecka grät jag av att tänka på hennes öde... Men igår fick de se en liten pojke på Rul. :)

Vi åker på bröllopsresa 19 oktober. Fick mig en liten tankeställare av detta och tänker att det kanske är bra med att vänta till det är överstökat. Vill inte vara med om samma sak igen, då...
  • Movieprincess
    Emaria skrev 2013-09-05 12:16:40 följande:
    Mm, min gråtvecka grät jag av att tänka på hennes öde... Men igår fick de se en liten pojke på Rul. :)

Vi åker på bröllopsresa 19 oktober. Fick mig en liten tankeställare av detta och tänker att det kanske är bra med att vänta till det är överstökat. Vill inte vara med om samma sak igen, då...
    Nä, det är nog klokt. Då har du tid att sörja ordentligt och komma igenom det värsta. Samtidigt som du vet att du kan njuta fullt ut på resan. 

Grattis till bröllopet! Är det länge sen?

Jag beställde gravstickor från billigatester igår.... vill kolla så att hormonnivån är på väg ner 
Svar på tråden Följas åt till ny graviditet efter missfall?