• Anonym (Amelie)

När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?

Föräldrar: när ringer du dina barns lärare? Beror det på situation, ålder? När anser du att du kan förvänta dig svar och ett glatt bemötande, så att säga?

Lärare: när är det ok att föräldrar ringer dig? Om vad?

Är det ok ringa kvällstid/helger? 

• Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (xxx) skrev 2013-07-30 21:56:02 följande:
    Och hur ska de lösa detta på kvällen?
    Det handlar inte nödvändigtvis om att någon ska lösa något på kvällen utan om att jag ska kunna bemöta mitt barn på bästa sätt i en svår situation. Och att läraren är ordentligt förberedd inför nästa dag, han eller hon kanske vill prata med sin chef, någon annan förälder etc. innan nästa skoldag börjar.

Rektorn ringer jag för att få en garanti för mitt barns säkerhet dagen efter. 
  • fröken

Jag har jobbat som lärare i snart 15 år. Under dessa år har jag verkligen fått min beskärda del av samtal. Alla möjliga tider på dygnet. Ofta handlar de om icke akuta saker som t.ex. vilka sidor det var i läxa. Det är störande. De får hem all sån information via dator och vanligt pappersbrev.

Akuta situationer, som att barnet inte vill gå i skolan för det blivit nedslaget av x på vägen hem, de har jag tagit mig an trots sen (eller tidig) timme. Dels för att jag vill veta själv och kunna vara förberedd och dels för att jag som förälder själv verkligen förstår hur de känner och att de har behov av att ventilera sina känslor med mig.

Nu, på senare år, har jag tydligt informerat på föräldramöten och i veckobrev hur jag vill ha det med samtal. Gäller det icke akuta ärenden vill jag ha mail. Är det något föräldern undrar över vill jag ha mail så kan jag själv ringa upp sen. Klockan 8-16 ringer de jobbet, och jag ringer upp så fort jag inte undervisar.  ÄR det mycket akut får de ringa min mobil, inte hem. Mobilen är påslagen till jag går och lägger mig vid 21-22. Den slås på vid 6 på morgonen då det går bra att ringa. Jag vill inte ha samtal på helger.
    Frånvaro eller ledighetsansökan får de själva fixa med via infomentor.

Och faktiskt. Det funkar bra. Men jag har varit tvungen att vara mycket tydlig!

• Anonym (Mamman)
    Anonym (gnälligt) skrev 2013-07-30 19:27:39 följande:
    Lärare är ju bland den gnälligaste yrkesgrupp vi har här i Sverige. Synd tycker jag. jag vet inte hur du tror att det är på andra jobb men jag vet då ingen som inte tar emot jobbsamtal ibland på fritiden och speciellt på semestern. Och då jobbar vi i olika branscher och med olika saker. Men det är lärarna som klagar såklart. Som inte heller vill ta något ansvar för om barnen lär sig det de ska i skolan eller ej. Nejdu, kraven på lärarna borde öka och de borde ställas till svars inför hurvida deras klass klarar de uppfyllda målen eller ej.
    Du, man kan leda en häst till vattnet men INTE tvinga den att dricka. Elever har ett eget ansvar för att lära sig något, också. 
  • Anonym (Förstår)
    fröken skrev 2013-07-30 22:08:02 följande:
    Jag har jobbat som lärare i snart 15 år. Under dessa år har jag verkligen fått min beskärda del av samtal. Alla möjliga tider på dygnet. Ofta handlar de om icke akuta saker som t.ex. vilka sidor det var i läxa. Det är störande. De får hem all sån information via dator och vanligt pappersbrev.

Akuta situationer, som att barnet inte vill gå i skolan för det blivit nedslaget av x på vägen hem, de har jag tagit mig an trots sen (eller tidig) timme. Dels för att jag vill veta själv och kunna vara förberedd och dels för att jag som förälder själv verkligen förstår hur de känner och att de har behov av att ventilera sina känslor med mig.

Nu, på senare år, har jag tydligt informerat på föräldramöten och i veckobrev hur jag vill ha det med samtal. Gäller det icke akuta ärenden vill jag ha mail. Är det något föräldern undrar över vill jag ha mail så kan jag själv ringa upp sen. Klockan 8-16 ringer de jobbet, och jag ringer upp så fort jag inte undervisar.  ÄR det mycket akut får de ringa min mobil, inte hem. Mobilen är påslagen till jag går och lägger mig vid 21-22. Den slås på vid 6 på morgonen då det går bra att ringa. Jag vill inte ha samtal på helger.
    Frånvaro eller ledighetsansökan får de själva fixa med via infomentor.

Och faktiskt. Det funkar bra. Men jag har varit tvungen att vara mycket tydlig!
    Precis som du resonerar som lärare resonerar jag som förälder. Och som tur är verkar mina barns lärare resonera lika:)
  • anne h
    Anonym (xxx) skrev 2013-07-30 12:35:57 följande:
    Vad tror du läraren kan göra mitt i natten eller på kvällen om ditt barn blivit misshandlat?

Vad läraren kan göra? Ja, berätta vad som hänt, hur det gått till, vad hen tror/vet om hur barnet skadats, skulle även ringa oavsett tid om det är annat akut tex som i vintras när mitt barn föll ihop i skolan och den enda som visste vad som hänt var just.. läraren.. viktigt att läkaren får veta exakt vad som hände när och hur det såg ut och hur lång tid osv för att snarast sätta in rätt behandling.
    Ibland är snabb och ackurat information livsviktigt.

Är du lärare? Är du förälder? Vad anser du är ok gällande TS? Vad är inte ok?
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Anonym (Också en lärare)

Ringa vettiga tider gäller ju inte bara föräldrar: Jag blev inte särskilt glad när jag var sjuk och blev uppringd av följande dags vikarie 23.30 för att han ville veta hur han skulle hitta till skolan.

Föräldrar som bara tycker de gör allt det självklara för sitt barn då de kontaktar skolan om allt, skäller ut fröken för ett visst betyg etc, ser inte att barnet ofta lider över vad mamma/pappa igen tar sig till. Självklart ska man inte låta bli att kontakta genast barnet tycker något är pinsamt, för barn och unga i viss ålder tycker ju det mesta föräldrarna gör är pinsamt, utan jag avser just dessa specifika fall.  

Kom att tänka på en mycket bra seriestrip, men hittar den inte. Kanske kan någon hjälpa. I ena rutan är det för i tiden och föräldrarna mycket arga på sonen när de ser hans besök och kräver honom på en förklaring. I andra rutan är det nutid och föräldrarna är mycket arga på läraren när de ser sonens betyg och kräver läraren på en förklaring. 

• Emeli

Föräldrar ringer i stort sett aldrig mig i hemmet. Däremot anstränger jag mig att vara tillgänglig så mycket som möjlig när jag är på mitt arbete. Mail besvaras inom 48 timmar. Är grundskollärare åk 7-9.

• Anonym (MAFYGY-lärare)
    Anonym (gnälligt) skrev 2013-07-30 21:05:45 följande:
    Vi jobbar iofs alla inom näringslivet just nu och tar alla emot samtal från kollegor, kunder och leverantörer på fritid ibland. Även när jag jobbade statligt inom universitetet tog jag emot jobbsamtal på fritiden från bland annat studenter och doktorander. 

Ja du, jag har klurat lite på det men inte mycket men tycker att den allmänna inställningen från lärarkåren i Sverige är att det är inte deras fel om barnen misslyckas i skolan. Och jag tycker helt enkelt att, Jo det är ditt fel, ditt ansvar. Här borde skolan hållas ansvarig för att eleverna ska klara skolan. En lärare ska inte kunna säga att eleven inte klarar skolan för att den inte har föräldrar som kan hjälpa hemma utan det är faktiskt skolans uppgift. Inte enbart lärarens då såklart. Men idag så upplever jag inte att lärarna känner något direkt personligt ansvar för att barnen verkligen ska kunna allt utan det är föräldrarnas uppgift att se till att barnen lär sig i skolan. Tycker det bli avigt. Det exakta utformningen av detta avvaktar jag på men jag hoppas att det kommer. I och med att lärare vill ha och ska ha mer status så måste de också ta mer ansvar.
     På de företag jag jobbat tidigare kunder kunnat ringa till en jour som, "surprise", haft betalt för att  kunna ta samtal utanför arbetstid om situationen skulle uppstå. Alternativt  så har de ringt  Avdelningschefen eller  Kundansvarig vilka också har haft bra betalt för att alltid vara till hands. Representanter för STORA TRUCK bolaget eller LAGERTILLVERKAREN  ringde aldrig till mig  hem, möjligtvis ringde min chef eller jouren och det hände väl en eller två gånger max på de 8 år jag sommarjobbade och vickade.

Men om jag skulle få lika  bra betalt som en KAM eller Avdelningschef så skulle jag kunna tänka  mig att svara  på föräldrars samtal, men då kanske man hade fått någon respekt.

Dessutom, om  jag hade tillräckligt med tid, hjälpmedel och andra förutsättningar och  elever som var bereda att  lägga ner den tid som krävs och hade rätt förkunskaper och de ändå  hade misslyckats,  jag då hade skämts. 

Men idag har jag taskiga läromedel som jag inte kan byta ut,  för lite tid att gå igenom stoffet och elever som tyvärr inte valt gymnasieprogram efter förmåga eller vilja., jag då blir man lätt uppgiven och tar inte på sig ansvaret för resultatet.  
  • Anonym (MAFYGY-lärare)
    Anonym (Mamman) skrev 2013-07-30 17:04:39 följande:
    I vårt fall är det så att det när det gäller sonen med språkstörning räcker med ett mkt kort telefonsamtal. Det kan räcka med att jag får veta vilka som varit inblandade och lite kort vad som hänt. Då kan jag sedan börja nysta med sonen. Han nickar eller skakar på huvudet eller säger korta meningar. Jag kanske säger "Var du med Pelle i skogen?" Sonen nickar. "Bråkade ni i kojan?" Sonen skakar på huvudet. "Ramlade du?" Sonen nickar. "Knuffade Pelle dig så att du ramlade?" Sonen nickar. "Blev du ledsen och grät?" Sonen nickar. Därefter berättar jag för honom hur jag tycker att han kan tänka kring det hela, hur han kan hantera liknande situationer framöver och sonen nickar eller skakar på huvudet allt eftersom. Vi får då ett fungerande samtal om vad som hänt, hur han kan tänka kring det hela och hur han kan agera framöver. Då blir han lugnare och kan somna. Men jag kan inte hjälpa honom om jag inte vet ett dyft om vad som hänt. Och ja, om fröken inte har lämnat någon som helst info så anser jag att jag kan ringa henne på kvällen för att få kort info om dagen som gått. Oftast när något har hänt lämnar hon dock en liten lapp i väskan med kort info. Det räcker för att jag ska kunna börja samtala med sonen om det som hänt. Då vet jag att något kommer. Och till er som undrar, när han inte är arg, ledsen skrämd eller arg så funkar han i princip som andra barn. Då är det inga större problem med språket. 
     En enkel lösning  vore kanske om du ringde upp varje dag vid ett klockslag som ni bestämmer tillsammans och kollar av om det hänt något som borde tas upp, ?
  • Emeli

Jobbmobil? Jag och mina kollegor har en personlig arbetsplats på skolan, med skrivbord, bokhyllor osv. Vi sitter fyra-fem stycken i varje arbetsrum, och vi delar på en telefon. Det räcker. Vi kan av förklarliga skäl inte ha med oss telefoner in på lektionerna. Vi kan inte ta några samtal där. Däremot svarar vi så klart åt varandra och lägger en lapp till kollegan om att ring upp så fort om möjligt. Alla lärare har egen mail och egen arbetsdator. Vi läser vår mail varje dag och är ålagda att besvara den inom 48 timmar. I de allra flesta fall besvaras den samma dag, såvida det inte gäller något vi måste kolla upp först. Det bästa sättet att få tag i oss lärare är att skicka ett mail och be att vi ringer upp. DET ÄR STOR SKILLNAD MELLAN ATT BLI UPPRINGD OCH ATT SJÄLV FÅ BESTÄMMA NÄR VI SKA TA VÅRA JOBBSAMTAL. När det gäller telefontider har vi en fast halvtimme per vecka. Det är mycket län om någon ringer på den. Vi vill ju ha goda relationer med föräldrarna så vi tar ju samtal utanför telefontider, men inte när vi har kommit hem Det är aldrig så akut att det inte kan vänta till nästa dag. Vi kan ju inte göra något åt situationen när vi är hemma.

poirot skrev 2013-07-29 18:41:56 följande:
    Alltså, jag måste bara fråga de lärare som anser att detta är ett problem: Har ni jobbmobil, tydligt kommunicerade telefontider och en mailadress som föräldrarna känner till? 

Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?