• Anonym (Amelie)

När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?

Föräldrar: när ringer du dina barns lärare? Beror det på situation, ålder? När anser du att du kan förvänta dig svar och ett glatt bemötande, så att säga?

Lärare: när är det ok att föräldrar ringer dig? Om vad?

Är det ok ringa kvällstid/helger? 

• Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?
  • Emeli

Det kan du, om det är du som ringer upp. Det är läraren, och ingen annan som bestämmer när och var man ska göra sina förtroendetimmar. En uppringande förälder kan dessutom inte ha någon insyn i hur mång timmar läraren redan har arbetat den veckan.

lilla hej skrev 2013-07-29 20:18:37 följande:
    Varför kan man inte räkna in samtalen i förtroendetiden? Man har ju 10,5 h i veckan utöver de 35 h som är arbetsplatsförlagd?

• Emeli

Det är helt OK att ni polisanmäler pojken. Tro mig, lärarna och övrig skolpersonalen är mycket väl medvetna om denne pojkes eskapader. Han har ju en assistent. Det får man inte utan anledning.Men skolans personal kan pga sekretess inte diskutera andra elever med dig. Därför får du svar som verkar undvikande.

Anonym (Mamman) skrev 2013-07-29 22:25:22 följande:
    Pojken är farlig, och jag upplever att lärarna är lite blasé. "Äh, han är nog inte så farlig", liksom. Man måste vara övertydlig och verkligen berätta vad idioten gjort varje gång för att lärarna ska fatta att de måste punkta honom. Ger han sig på ett barn igen så tror jag nog att berörd förälder (jag eller någon annan) polisanmäler det hela. Han är sjuk. 

• Emeli

Jo, men om ett barn inte har kommit hem efter skolan har förhoppningsvis någon saknat det före klockan 21:00.

Anonym (Jag) skrev 2013-07-30 00:12:45 följande:
    Jag ringer endast om det är akut (vilket aldrig har hänt än), men jag kan tänka mig situationer som att barnet "är borta" eller dylikt. Självklart respekterar man lärares fritid och privatliv och ringer inte i onödan - samtidigt tycker jag att man alltid får "finna sig i" att det kan uppstå mer eller mindre akuta jobbrelaterade saker som behöver lösas på ens fritid. Jag får också ganska ofta samtal/oförutsedda arbetsuppgifter som behöver åtgärdas utanför min arbetstid, det är inget jag upplever som särskilt besvärande. Alla är ju olika, men lite flexibel måste man nog vara i livet.

• Emeli

Föräldrarna får ta ledigt för att gå till läkare och tandläkare också. De tar ledigt för att diskutera med sin bankman. Varför skulle de inte kunna ta ledigt för att diskutera sitt barns skolgång en gång per termin? .

Anonym (Amelie) skrev 2013-07-30 17:18:36 följande:
    Vad säger rektorn om det? Gnäller inte föräldrarna om att de måste ta ledigt?

• Solrosens

Jag känner flera lärare som knappt kan tala svenska än mer skriva och stava rätt! De felar enorm grammatiskt också.

• Plupp73

Jag var lärare i 10 år, var ambitiös, omtyckt och tyckte själv om undervisning och barn/ungdomar. Slutade dock efter det att jag själv fått barn pga omöjligheten att dra gränser mellan arbetsliv och privatliv. Jag blev uppringd av föräldrar kvällstid (när jag själv läste sagor för MINA barn, åt middag med MINA barn eller läste läxor med MINA barn), blev stoppad i affären när jag handlade med MIN familj, kunde inte gå ner till stranden och bada med MINA barn utan att någon absolut måste komma och prata om sitt barn i skolan/mitt jobb.

Självklart blev det ohållbart, jag var ju aldrig hemma hos min familj till 100% på min fritid eftersom jag undervisade ca 60 elever/termin, och dessa 60 elever hade 120 föräldrar (minst), och en hel del av dessa hade frågor,funderingar, meddelanden etc som måste delges mig på kvällar och eftermiddagar.

"Mamma" - visserligen tröstar du ett oroligt barn hemma och vill veta alla fakta runt det, men LÄRAREN har också familj och i mitt fall egna barn. Mina barn vill också ha en mamma som lyssnar på dem, lägger dem och pratar om deras dag, förhördem på läxorna. I det här fallet måste du kunna trösta ändå, vänta in nästa dag och ta tag i saken då.

Som sagt, jag valde att sluta och börja om som läkare. I det yrket har man massor av ansvar, men INGEN ringer mig hem på min fritid - och därför får jag vara hemma till 100% på min fritid, och blir inte utbränd.  

• Anonym (helga)
    Plupp73 skrev 2013-07-31 07:29:29 följande:
    Jag var lärare i 10 år, var ambitiös, omtyckt och tyckte själv om undervisning och barn/ungdomar. Slutade dock efter det att jag själv fått barn pga omöjligheten att dra gränser mellan arbetsliv och privatliv. Jag blev uppringd av föräldrar kvällstid (när jag själv läste sagor för MINA barn, åt middag med MINA barn eller läste läxor med MINA barn), blev stoppad i affären när jag handlade med MIN familj, kunde inte gå ner till stranden och bada med MINA barn utan att någon absolut måste komma och prata om sitt barn i skolan/mitt jobb.

Självklart blev det ohållbart, jag var ju aldrig hemma hos min familj till 100% på min fritid eftersom jag undervisade ca 60 elever/termin, och dessa 60 elever hade 120 föräldrar (minst), och en hel del av dessa hade frågor,funderingar, meddelanden etc som måste delges mig på kvällar och eftermiddagar.

"Mamma" - visserligen tröstar du ett oroligt barn hemma och vill veta alla fakta runt det, men LÄRAREN har också familj och i mitt fall egna barn. Mina barn vill också ha en mamma som lyssnar på dem, lägger dem och pratar om deras dag, förhördem på läxorna. I det här fallet måste du kunna trösta ändå, vänta in nästa dag och ta tag i saken då.

Som sagt, jag valde att sluta och börja om som läkare. I det yrket har man massor av ansvar, men INGEN ringer mig hem på min fritid - och därför får jag vara hemma till 100% på min fritid, och blir inte utbränd.  
    Du menar alltså att du slutade att vara lärare i stället för att sluta svara i telefon? Märkligt beslut om du frågar mig.

Varför valde du inte att ha ett telefonnummer som inte föräldrarna kände till så hade du inte behövt ge upp hela ditt yrkesliv? Eller var det kanske så att det är bekvämt att skylla på föräldrarna när du valde att sluta som lärare?
  • Tessideluxe
    Plupp73 skrev 2013-07-31 07:29:29 följande:

Så du valde bort ett lågstatusyrke med dålig lön, för ett högstatus yrke med bra lön. Inte för att du ville det, hade intresset eller ville tjäna mer pengar. Utan för att föräldrarna var så respektlösa?
Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?