• Anonym (Amelie)

När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?

Föräldrar: när ringer du dina barns lärare? Beror det på situation, ålder? När anser du att du kan förvänta dig svar och ett glatt bemötande, så att säga?

Lärare: när är det ok att föräldrar ringer dig? Om vad?

Är det ok ringa kvällstid/helger? 

• Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?
  • Anonym (ringer aldrig hem)
    Anonym (Sunkis) skrev 2013-08-01 20:32:58 följande:
    Jag tror nog du kan stänga in dig i ett rum om du vill och jag ser nog inte dina ev tjuvlyssnande barn som ett särskilt stort problem så jag ringer nog hem till dig ändå. Men tack för varningen.

Jag skulle aldrig ringa hem till en lärare och hade jag varit det och blivit uppringd ev en förälder på kvällstid (utan att det gällde ett AKUT ärende) hade jag bett denne att återkomma på arbetstid.
  • Emeli

...och om du skulle ringa hem till mig skulle jag vänligt men bestämt be dig återkomma när jag är på mitt arbete.

Anonym (Sunkis) skrev 2013-08-01 20:32:58 följande:
    Jag tror nog du kan stänga in dig i ett rum om du vill och jag ser nog inte dina ev tjuvlyssnande barn som ett särskilt stort problem så jag ringer nog hem till dig ändå. Men tack för varningen.

• Emeli

Glömde kommentera hur vi gör om elever slåss. Vi ringer föräldrarna direkt, på dagtid. Är det allvarligt ringer rektorn. Ibland kallar vi föräldrarna till möte. Det beror på vad som har hänt. Smågruff reder vi ut direkt med eleverna.

• Anonym (Sunkis)
    Emeli skrev 2013-08-01 22:09:35 följande:
    ...och om du skulle ringa hem till mig skulle jag vänligt men bestämt be dig återkomma när jag är på mitt arbete.
    Det skulle du säkert men det blir aldrig aktuellt eftersom du inte skulle jobba på en skola där jag sätter mina barn.
  • Anonym (ringer aldrig hem)
    Anonym (Sunkis) skrev 2013-08-02 05:45:14 följande:
    Det skulle du säkert men det blir aldrig aktuellt eftersom du inte skulle jobba på en skola där jag sätter mina barn.

Då var det en jäkla tur för Emeli att slippa dig och dina ungar
  • Anonym (Sunkis)
    Anonym (ringer aldrig hem) skrev 2013-08-01 22:00:35 följande:

Jag skulle aldrig ringa hem till en lärare och hade jag varit det och blivit uppringd ev en förälder på kvällstid (utan att det gällde ett AKUT ärende) hade jag bett denne att återkomma på arbetstid.
    Som redan beskrivet i tråden så ingår det i en skolfrökens arbetsuppgifter att vara tillgänglig utanför reglerad arbetstid - på sin sk "förtroendetid". Se inlägg av "gy.läraren" och läs på exempelvis LR:s hemsida.

OM jag ringer på en helg, eller på en kväll, så är det någonting som jag bedömer vara väldigt viktigt och att det inte kan vänta. Att lärarinnan då i det läget kategoriskt skulle kräva att jag ringer när det passar henne är ett extremt socialt osmidigt och olämpligt beteende.

Det KAN ju, Gud bevars, vara så att det faktiskt ÄR någonting viktigt som måste framföras eller diskuteras. Om bara skolfröken behagar lyssna.

Men så långt tänker uppenbarligen inte den aktuella signaturen.

Och skulle det vara så att kontakter med fröken utanför reglerad arbetstid skulle förbjudas så ska givetvis all förtroendetid dras in och omvandlas till arbetsplatsförlagd reglerad tid istället.
    Anonym (ringer aldrig hem) skrev 2013-08-02 05:52:44 följande:

Då var det en jäkla tur för Emeli att slippa dig och dina ungar
    Mina ungar skulle hon bara ha plus utav. Lättlärda, sociala, drivande.

Att hon sedan  säkert skulle uppleva mig som jobbig och krävande är en annan sak men det är bla den här inställningen från fröken "Emeli" som gör att vi tvekar om vi ens ska flytta tillbaka till Sverige och sätta våra ungar i svensk skola igen.

Bara tanken på hur mycket de riskerar att tappa i såväl kunskap som drivkraft och tempo (jämfört med deras nuvarande skolkamrater i det land vi bor nu) kan ge till och med den o-bryddaste av föräldrar ångest om nätterna. Än värre då för en förälder som verkligen bryr sin om sina barn skolgång.
  • Vitrysk hockeyhjälte

Att den svenska skolan i mångt och mycket blivit en parodi på sig själv är förvisso sant, men världen snurrar inte runt dig och dina små änglar Sunkis.

• Frågetecknet1

Det är naturligtvis både läraren och föräldern som i demokratiskt samförstånd med gemensamma krafter som bör hitta kommunikationssätt som gynnar barnets utveckling, utan stress. Enbart i egenskapen av trygghet och acceptans av sig själv från intrycken utifrån får barnen möjlighet att i lugn och ro lära sig i sin egen individuella takt. Alla barn är olika.

Att stressa ett barn avsiktligt är aldrig försvarbart någonsin.

Om jag känner mig i behov av att ringa läraren på kvällstid, i ett angeläget läge - så hoppas jag att man hittar vägar för att lösa den kommunikationen. Något hemlighetsmakeri tycker jag är meningslöst faktiskt. Önskar att man kunde tala rakt ut om saker och ting istället. (Suck.)

• Anonym (vikarie)

När jag själv vikarierade som lärare så lovade jag mig själv att inte ringa utanför någons arbetstid. Jag fick samtal på helgen om barn som skulle vara frånvarande på (om jag minns rätt) onsdagen. Det fanns ingen som helst anledningen att kontakta mig om det och jag hade även barnet i fråga tidigare under veckan.

Nu har jag däremot tänkt om lite. Men skulle fortfarande aldrig kontakta läraren för att min son inte kan komma under en lektion.
    Men blir min son nedslagen på skolan så tar jag kontakt med berörd personal även på deras fritid. Nej, skolan har aldrig ringt när min son har blivit nedslagen och hittills så har jag fått tag på dem under deras arbetstid. Ja, rektorn har jag varit i kontakt med och han har sagt till dem gång på gång att de MÅSTE kontakta vårdnadshavarna vid såna tillfällen.

• Anonym (Mamman)

Sedan är ju frågan vad som är fritid. Om läraren är på skolan 8-12 (vilket kan hända vissa dagar beroende på hur arbetet är förlagt), ska jag då inte kunna ringa hem till läraren kl 13 om något hänt? 

Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?