• Anonym (Amelie)

När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?

Föräldrar: när ringer du dina barns lärare? Beror det på situation, ålder? När anser du att du kan förvänta dig svar och ett glatt bemötande, så att säga?

Lärare: när är det ok att föräldrar ringer dig? Om vad?

Är det ok ringa kvällstid/helger? 

• Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?
  • Anonym (vikarie)
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-04 02:23:14 följande:
    Sms om sjukfrånvaro gör man ju till skolan och inte hem till läraren.
    Oftast så är det så. Min sons lärare vill att vi ringer/smsar henne när barnen är sjuka trots att det finns ett skolnummer som man egentligen ska ringa.
  • Royalle

Som lärare är det smidigt att få veta direkt om ett barn/elev är sjukt. För precis som många skriver händer det att man får börja sin arbetsdag med att tala med en orolig förälder/ elev och sen hinner man inte kolla mail eller kontakta expeditionen.

Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-04 02:23:14 följande:
    Sms om sjukfrånvaro gör man ju till skolan och inte hem till läraren.

• Anonym (6-9)
    Royalle skrev 2013-08-04 10:07:55 följande:
    Som lärare är det smidigt att få veta direkt om ett barn/elev är sjukt. För precis som många skriver händer det att man får börja sin arbetsdag med att tala med en orolig förälder/ elev och sen hinner man inte kolla mail eller kontakta expeditionen.
    Vi använder oss av ett frånvaroprogram där vi för in frånvaro. Är någon elev inte där efter första lektionen och inte är frånvaroanmäld så ringer vi hem.
  • Lindsey Egot NO1
    Royalle skrev 2013-08-04 10:07:55 följande:

Så det är helt ok om jag ringer dig en lördag kväll när Kalle fått magsjuka för att meddela att han inte kommer på måndag
  • Royalle
    Anonym (6-9) skrev 2013-08-04 10:26:36 följande:
    Vi använder oss av ett frånvaroprogram där vi för in frånvaro. Är någon elev inte där efter första lektionen och inte är frånvaroanmäld så ringer vi hem.

Ja det har blivit smidigt i vissa kommuner med de olika plattformarna. Tyvärr blir det program efter budget.
  • Anonym (gy.läraren)

Vi behöver inte ringa. Om eleven har oanmäld frånvaro får föräldrarna automatiskt ett sms
  • Anonym (6-9)

Ja, det är då klart ännu smidigare. Den funktionen har inte vi än. Våra föräldrar kan gå in och kolla frånvaron men det måste de anmäla så att vi kan lägga in dem i systemet men det är långt ifrån alla som vill läggas in.

Anonym (gy.läraren) skrev 2013-08-04 20:31:28 följande:
    Vi behöver inte ringa. Om eleven har oanmäld frånvaro får föräldrarna automatiskt ett sms

• Royalle
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-04 12:05:57 följande:
    Så det är helt ok om jag ringer dig en lördag kväll när Kalle fått magsjuka för att meddela att han inte kommer på måndag

Om du läst allt jag skrivit hade du sett att jag tycker sms är smidigt, men jag har en jobbmobik så mitt privata nummer används inte.
  • Emeli
    Så gör vi också.
  • Emeli
    Anonym (gy.läraren) skrev 2013-08-04 20:31:28 följande:

Vi har också den funktionen. Föräldrarna får ett mail direkt så fort en lärare har rapporterat en elev som frånvarande. Jättesmidigt. Tyvärr har inte alla föräldrar valt att ansluta sig till systemet, och då får vi ringa.
Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?