• Anonym (Amelie)

När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?

Föräldrar: när ringer du dina barns lärare? Beror det på situation, ålder? När anser du att du kan förvänta dig svar och ett glatt bemötande, så att säga?

Lärare: när är det ok att föräldrar ringer dig? Om vad?

Är det ok ringa kvällstid/helger? 

• Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?
  • LunaLunatic
    Anonym (gnälligt) skrev 2013-07-30 19:27:39 följande:
    Lärare är ju bland den gnälligaste yrkesgrupp vi har här i Sverige. Synd tycker jag. jag vet inte hur du tror att det är på andra jobb men jag vet då ingen som inte tar emot jobbsamtal ibland på fritiden och speciellt på semestern. Och då jobbar vi i olika branscher och med olika saker. Men det är lärarna som klagar såklart. Som inte heller vill ta något ansvar för om barnen lär sig det de ska i skolan eller ej. Nejdu, kraven på lärarna borde öka och de borde ställas till svars inför hurvida deras klass klarar de uppfyllda målen eller ej.
    Jag kan ärligt säga att:
    Som kundsupport på företag 1 ringde aldrig kunder mig på fritiden
    Som kundsupport på företag 2 ringde aldrig kunder mig på fritiden
    Som städerska ringde aldrig gäster mig för att säga något om sitt hotellrum
    Som vårdbiträde på boende 1, 2, 3 och 4 ringde aldrig anhöriga mig på fritiden
    Som reklamutdelare ringde aldrig kunder mig på fritiden

(tror jag har "slut" på jobb nu) 

Jag gjorde mitt jobb och sen var jag ledig. Kan faktiskt inte komma på något yrke som jag känner behov/lust att ringa på deras fritid.
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Anonym (gy.läraren)
    Anonym (gnälligt) skrev 2013-07-30 19:27:39 följande:
    men jag vet då ingen som inte tar emot jobbsamtal ibland på fritiden och speciellt på semestern. Och då jobbar vi i olika branscher och med olika saker.
    Kan brottsoffer ringa polisen hem? Kan den utfattige begära bidragsförskott på en lördag via sin socialsekreterares privata mobil? Kan den oroliga mamman söka upp sin bm i bostaden för en extra koll? Kan den läshungrige få låna bibliotekariens egna böcker när biblioteket är stängt? Bör anhöriga ha hemtjänstpersonalens privata epostadress?
  • Anonym (lärare 4)

Så här kommer jag att höra till hösten. Arbetar som lärare 7-9 och jag kommer hänvisa till min arbetsmail (som kollas på arbetstid) och jag kommer inte ge ut mina privata nummer. Jag ringer inga föräldrar efter det att jag har gått hem från arbetet. Jag tar inte emot samtal efter att jag har gått hem. Om föräldrar ringer, kan de lämna ett meddelande om det är akut (det är inte akut om man ska säga att Pelle ska till tandläkaren dagen efter.) Om meddelandet är av akut natur, kan jag ringa upp.

Vissa föräldrar förstår nämligen inte var gränsen går. Jag har fått samtal hem kl 20,30 och sms 05.45. Jag är en människa med privatliv, fritid och har två små barn som jag vill ägna tiden åt.

Jag kommer att ha en del inplanerade möten till hösten som jag ska få in på min arbetstid. Det är frivilliga möten från elev och förälders sida och jag tänker definitivt inte sitta kvar till 17.30 varje torsdag för att föräldern kan träffas först då. Finns inte en chans. Jag tänker inte ge av mitt liv, och min tid för det.

Läraryrket är inget kall. Min arbetstid sträcker sig från ca 07.45-15-45, med visst svängrum.

• Fiona M

Ni som skriver om alla dessa allvarliga saker ni behöver diskutera, har ni någonsin ringt rektorn hemma?

• Anonym (asfg)
    Anonym (Amelie) skrev 2013-07-29 13:26:35 följande:
    Föräldrar: när ringer du dina barns lärare? Beror det på situation, ålder? När anser du att du kan förvänta dig svar och ett glatt bemötande, så att säga?

Lärare: när är det ok att föräldrar ringer dig? Om vad?

Är det ok ringa kvällstid/helger? 
    Det är ok att ringa kvällar / helger. Men bara om lilla Pelle har följt med läraren hem Kräks
  • Anonym (gnälligt)

Vi jobbar iofs alla inom näringslivet just nu och tar alla emot samtal från kollegor, kunder och leverantörer på fritid ibland. Även när jag jobbade statligt inom universitetet tog jag emot jobbsamtal på fritiden från bland annat studenter och doktorander.

Mercurialis skrev 2013-07-30 19:30:15 följande:
    Hur tycker du att det sistnämnda ska utformas?
    Ja du, jag har klurat lite på det men inte mycket men tycker att den allmänna inställningen från lärarkåren i Sverige är att det är inte deras fel om barnen misslyckas i skolan. Och jag tycker helt enkelt att, Jo det är ditt fel, ditt ansvar. Här borde skolan hållas ansvarig för att eleverna ska klara skolan. En lärare ska inte kunna säga att eleven inte klarar skolan för att den inte har föräldrar som kan hjälpa hemma utan det är faktiskt skolans uppgift. Inte enbart lärarens då såklart. Men idag så upplever jag inte att lärarna känner något direkt personligt ansvar för att barnen verkligen ska kunna allt utan det är föräldrarnas uppgift att se till att barnen lär sig i skolan. Tycker det bli avigt. Det exakta utformningen av detta avvaktar jag på men jag hoppas att det kommer. I och med att lärare vill ha och ska ha mer status så måste de också ta mer ansvar.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (gnälligt) skrev 2013-07-30 21:05:45 följande:
    Vi jobbar iofs alla inom näringslivet just nu och tar alla emot samtal från kollegor, kunder och leverantörer på fritid ibland. Även när jag jobbade statligt inom universitetet tog jag emot jobbsamtal på fritiden från bland annat studenter och doktorander.

Ja du, jag har klurat lite på det men inte mycket men tycker att den allmänna inställningen från lärarkåren i Sverige är att det är inte deras fel om barnen misslyckas i skolan. Och jag tycker helt enkelt att, Jo det är ditt fel, ditt ansvar. Här borde skolan hållas ansvarig för att eleverna ska klara skolan. En lärare ska inte kunna säga att eleven inte klarar skolan för att den inte har föräldrar som kan hjälpa hemma utan det är faktiskt skolans uppgift. Inte enbart lärarens då såklart. Men idag så upplever jag inte att lärarna känner något direkt personligt ansvar för att barnen verkligen ska kunna allt utan det är föräldrarnas uppgift att se till att barnen lär sig i skolan. Tycker det bli avigt. Det exakta utformningen av detta avvaktar jag på men jag hoppas att det kommer. I och med att lärare vill ha och ska ha mer status så måste de också ta mer ansvar.
    Det är inte lärarna som är ansvariga för situationen i skolan idag. Det är våra politiker som i många år nu tyckt att det kan sparas på allt i skolan. Lärarna ska vara pedagoger, inte kuratorer, inte sjuksköterskor, inte vaktmästare, inte bibliotekarier osv. Klart det finns enskilda lärare som är dåliga, speciellt de som utbildats på senare år, men det förklarar inte allt. Skolan måste få kosta pengar.
  • Punkster
    Anonym (xxx) skrev 2013-07-30 21:13:46 följande:
    Det är inte lärarna som är ansvariga för situationen i skolan idag. Det är våra politiker som i många år nu tyckt att det kan sparas på allt i skolan. Lärarna ska vara pedagoger, inte kuratorer, inte sjuksköterskor, inte vaktmästare, inte bibliotekarier osv. Klart det finns enskilda lärare som är dåliga, speciellt de som utbildats på senare år, men det förklarar inte allt. Skolan måste få kosta pengar.
    Jaha.. Tack? Eller?
  • Anonym (lärare 4)
    Fiona M skrev 2013-07-30 20:41:06 följande:
    Ni som skriver om alla dessa allvarliga saker ni behöver diskutera, har ni någonsin ringt rektorn hemma?
    Word, sister!
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (lärare 4) skrev 2013-07-30 21:21:49 följande:
    Word, sister!
    Japp, det har jag. En gång. Minns inte vad det handlade om...

Alltså jag vet inte hur ni lärare som skriver här jobbar men mina barns lärare (de är tonåringar nu så behöver inte ha särskilt mycket kontakt med skolan) har inte varit särskilt tillgängliga på så kallade kontorstider när de inte har lektion och då hinner de inte prata. De verkar ha jobbat mycket hemifrån och har man någon gång ringt hem på eftermiddagen har de inte varit hemma utan deras barn eller vem det varit som svarar har sagt att hen kommer hem då och då. Och då blir det ju också att man ringer kvällstid...
Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?