Vi jobbar iofs alla inom näringslivet just nu och tar alla emot samtal från kollegor, kunder och leverantörer på fritid ibland. Även när jag jobbade statligt inom universitetet tog jag emot jobbsamtal på fritiden från bland annat studenter och doktorander.
Mercurialis skrev 2013-07-30 19:30:15 följande:
Hur tycker du att det sistnämnda ska utformas?
Ja du, jag har klurat lite på det men inte mycket men tycker att den allmänna inställningen från lärarkåren i Sverige är att det är inte deras fel om barnen misslyckas i skolan. Och jag tycker helt enkelt att, Jo det är ditt fel, ditt ansvar. Här borde skolan hållas ansvarig för att eleverna ska klara skolan. En lärare ska inte kunna säga att eleven inte klarar skolan för att den inte har föräldrar som kan hjälpa hemma utan det är faktiskt skolans uppgift. Inte enbart lärarens då såklart. Men idag så upplever jag inte att lärarna känner något direkt personligt ansvar för att barnen verkligen ska kunna allt utan det är föräldrarnas uppgift att se till att barnen lär sig i skolan. Tycker det bli avigt. Det exakta utformningen av detta avvaktar jag på men jag hoppas att det kommer. I och med att lärare vill ha och ska ha mer status så måste de också ta mer ansvar.