• Anonym (Amelie)

När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?

Föräldrar: när ringer du dina barns lärare? Beror det på situation, ålder? När anser du att du kan förvänta dig svar och ett glatt bemötande, så att säga?

Lärare: när är det ok att föräldrar ringer dig? Om vad?

Är det ok ringa kvällstid/helger? 

• Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?
  • Solrosens
    Froststar skrev 2013-07-31 09:59:57 följande:
    Hoppas att du inte är lärare i svenska då.

Nej jag är ingen lärare. Skrev jag så fel i mitt inlägg?
  • krompa

Varför måste lärare ha hemligt nummer bara för att slippa samtal hem?

Jag lämnar inte ut privata nummer till föräldrar, bara jobbnummer och e-post. Jag har flera kollegor som har hemligt nummer och många lärare väljer att pendla till arbetet för att föräldrar inte kan respektera lärarnas fritid.

Värst var nog för några år sedan när en kollega blev uppringd mitt under sommaren av föräldrar för att deras barn varit i slagsmål med någon annan i klassen och de ville att läraren skulle reda ut det hela. De kunde inte se att det var deras eget ansvar att reda ut slagsmål som deras barn var inblandade i mitt i sommaren.

• Anonym (gy.läraren)
    Anonym (Mamman) skrev 2013-07-31 09:58:35 följande:
    7 h per dag plus lunch blir ju 35 h per vecka, vilket är vad vi är ålagda att göra på skolan. Övrig tid får vi arbeta var vi vill. 
    Nej, 7 timmar per dag = 35 h + lunch = 37,5 timmar. Och visst får vi arbeta var vi vill under förtroendearbetstiden (hos även den andra tiden), men enligt avtal skall en del av den användas för spontana elev- och föräldrakontakter vilket ju är svårt om man inte är nåbar (t.ex. genom mail)
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (gy.läraren) skrev 2013-07-31 10:46:20 följande:
    Nej, 7 timmar per dag = 35 h + lunch = 37,5 timmar. Och visst får vi arbeta var vi vill under förtroendearbetstiden (hos även den andra tiden), men enligt avtal skall en del av den användas för spontana elev- och föräldrakontakter vilket ju är svårt om man inte är nåbar (t.ex. genom mail)
    Vi äter vår lunch med eleverna i matsalen. Då får vi lägga ut 35 h per vecka. Lunchen räknas in i arbetstiden. Och återigen, ingen annan har rätt att kolla vad lärare gör på sin förtroendearbetstid. Vi kan ligga på soffan och pilla oss i naveln tio timmar per vecka om vi vill! Inte för att någon har tid med det, men ändå. 
  • Anonym (gy.läraren)

"Förtroendetiden ska användas för till exempel för- och efterarbete, viss kompetensutveckling och spontana elev- och föräldrakontakter."

• Anonym (Mamman)
    Anonym (gy.läraren) skrev 2013-07-31 10:52:17 följande:
    "Förtroendetiden ska användas för till exempel för- och efterarbete, viss kompetensutveckling och spontana elev- och föräldrakontakter."
    Ja, men ingen har rätt att kolla det. 
  • Anonym (gy.läraren)
    Anonym (Mamman) skrev 2013-07-31 10:50:48 följande:
    Och återigen, ingen annan har rätt att kolla vad lärare gör på sin förtroendearbetstid. Vi kan ligga på soffan och pilla oss i naveln tio timmar per vecka om vi vill!
    Nej det kan du inte.

Om du läser på t.ex. LR:s förklaringar så står det så här: "Du ska själv göra en professionell bedömning av vad denna tid ska användas till och hur den ska förläggas i tid och rum. Arbetsgivaren har rätt att förvänta sig att tiden faktiskt används och att den används på bästa sätt för verksamhetens måluppfyllelse. Den så kallade lojalitetsplikten i anställningsavtalet gäller alltså."

När man skriver sådant som du gör ovan, så undergrävs förtroendet för att lärarna verkligen genomför sina 45,5 timmar även om det inte är vad du menar. 
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (gy.läraren) skrev 2013-07-31 10:55:39 följande:
    Nej det kan du inte.

Om du läser på t.ex. LR:s förklaringar så står det så här: "Du ska själv göra en professionell bedömning av vad denna tid ska användas till och hur den ska förläggas i tid och rum. Arbetsgivaren har rätt att förvänta sig att tiden faktiskt används och att den används på bästa sätt för verksamhetens måluppfyllelse. Den så kallade lojalitetsplikten i anställningsavtalet gäller alltså."

När man skriver sådant som du gör ovan, så undergrävs förtroendet för att lärarna verkligen genomför sina 45,5 timmar även om det inte är vad du menar. 
    Jag är lärare i SO. Enligt mitt fackombud är det väl använd förtroendetid om jag kollar på nyheterna varje dag, och det gör jag! I soffan, kanske med en godispåse, pillandes i naveln (nej, men nästan). Det du! 
  • Anonym (gy.läraren)
    Anonym (Mamman) skrev 2013-07-31 10:58:11 följande:
    Jag är lärare i SO. Enligt mitt fackombud är det väl använd förtroendetid om jag kollar på nyheterna varje dag, och det gör jag! I soffan, kanske med en godispåse, pillandes i naveln (nej, men nästan). Det du! 

Men det är vi väl inte oense om???
  • Anonym (24/7?)

Jag tycker det är sunt förnuft som gäller när man behöver komma i kontakt med läraren.

Jag skulle inte ringa en lärare kl 22 på kvällen då det finns de som sover vid den tiden (småbarnsförälder som jag t ex). Då får man vänta till dagen efter och försöka få tag på läraren innan första lektionen börjar och kolla när läraren har tid för ett samtal.
    Däremot skulle jag kunna ringa vid 17-18 tiden på kvällen och hoppas på att läraren svarar. Då är det upp till läraren att välja att svara i telefonen anser jag. 

Jag jobbar som säljare med mycket kundkontakter som kan ringa i tid och otid. Då är det helt upp till mig att välja att svara utanför kontorstid eller inte. Vissa dagar passar det bra att ta samtalet vid 20-tiden på kvällen och andra dagar får saker och ting vänta till dagen efter.

Som yrkesutövare måste man själv kunna sätta gränser när man är tillgänglig och när man inte är det, även som lärare. Sen att man träffar på folk från sitt jobb på fritiden, det får man leva med eller byta arbetsort. Jag tycker inte det är jättekul att träffa mina kunder som vill prata affärer när man sitter på en restaurang med familjen, men då säger jag bara vänligt tillbaka "Jag ringer dig på måndag, så diskuterar vi det då. Nu är jag här med min familj och hänvisar till mina barn". Poletten brukar ramla ner rätt snabbt då och affärerna löser vi efter helgen.

Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?