• Anonym (Amelie)

När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?

Föräldrar: när ringer du dina barns lärare? Beror det på situation, ålder? När anser du att du kan förvänta dig svar och ett glatt bemötande, så att säga?

Lärare: när är det ok att föräldrar ringer dig? Om vad?

Är det ok ringa kvällstid/helger? 

• Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?
  • Solrosens
    Froststar skrev 2013-07-31 09:59:57 följande:
    Hoppas att du inte är lärare i svenska då.

Nej jag är ingen lärare. Skrev jag så fel i mitt inlägg?
  • krompa

Varför måste lärare ha hemligt nummer bara för att slippa samtal hem?

Jag lämnar inte ut privata nummer till föräldrar, bara jobbnummer och e-post. Jag har flera kollegor som har hemligt nummer och många lärare väljer att pendla till arbetet för att föräldrar inte kan respektera lärarnas fritid.

Värst var nog för några år sedan när en kollega blev uppringd mitt under sommaren av föräldrar för att deras barn varit i slagsmål med någon annan i klassen och de ville att läraren skulle reda ut det hela. De kunde inte se att det var deras eget ansvar att reda ut slagsmål som deras barn var inblandade i mitt i sommaren.

• Anonym (gy.läraren)
    Anonym (Mamman) skrev 2013-07-31 09:58:35 följande:
    7 h per dag plus lunch blir ju 35 h per vecka, vilket är vad vi är ålagda att göra på skolan. Övrig tid får vi arbeta var vi vill. 
    Nej, 7 timmar per dag = 35 h + lunch = 37,5 timmar. Och visst får vi arbeta var vi vill under förtroendearbetstiden (hos även den andra tiden), men enligt avtal skall en del av den användas för spontana elev- och föräldrakontakter vilket ju är svårt om man inte är nåbar (t.ex. genom mail)
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (gy.läraren) skrev 2013-07-31 10:46:20 följande: