Plupp73 skrev 2013-07-31 20:14:00 följande:
Förtroendetiden innebär även tid för
utvecklingssamtal, hålla i luciatåg, gå på julfester, sommarfester, föräldramöten, kvällsavslutningar (för de skolor som har det), förbereda lektioner, rätta prov etc etc.
Jag slutade som lärare av skälet att jag hade mycket svårt att dra gränser mellan fritid/arbete, dvs problemet låg hos mig/blev mitt eget - och därför var min bästa gränsdragning att sluta med yrket.
För min del önskar jag bara att alla föräldrar tänker efter innan man sitter och ringer x flera/vecka eller/månad på kvällar hem till sitt barns klassföreståndare. Visst, det KANSKE bara är du som gör det, men vill det sig illa är det ytterligare 10 föräldrar som gör detsamma. Är det OK?
Förtroendetid är väl bra, men jag skulle nog säga att få lärares arbete håller sig inom de ramarna. Att så många slutar och är utbrända beror knappast på att lärarna sitter i solstol och dricker paraplydrinkar året runt. För de flesta tar det 2 veckor att varva ner efter läsåret, och man börjar stressa upp sig inför det nya läsåret ca 2v innan, vilket ger 4v sommarsemester.
De flesta skolor sätter inte in vikarier idag pga kommunernas usla ekonomi, vilket gör att man hoppar in på håltimmar och vikarierar för sjuka kollegor, vilket gör att man inte hinner planera lektionerna man tänkt samt inte hinner rätta prov/läxor.
Lärare må vara ett kvinnligt och gnälligt släkte, men jag anser att lärare i många mått har all rätt att gnälla då det är ett extremt utsatt och ensamt yrke. Man har hand om minst 30 föräldrapars små guldklimpar (oavsett ålder) och deras utveckling. Självklart önskar alla sina barn det bästa, den bästa undervisningen, många vänner, bra betyg, bra uppförande etc. När allt inte går som det borde/skulle så är det läraren man pratar om i första hand - inte sig själv, sin egen uppfostran, att man arbetar 60h/vecka och aldrig ser sina barn etc.
Jag gör givetvis detsamma i egenskap av förälder till 3, och även jag har ringt en lärare en gång - men jag tycker ändå att lärarna är för utsatta av oss föräldrar.
Utvecklingssamtal ska faktiskt ligga på arbetsplatsförlagd tid, d v s inom de 35.