• Anonym (Amelie)

    När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?

    Föräldrar: när ringer du dina barns lärare? Beror det på situation, ålder? När anser du att du kan förvänta dig svar och ett glatt bemötande, så att säga?

    Lärare: när är det ok att föräldrar ringer dig? Om vad?

    Är det ok ringa kvällstid/helger? 

  • Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?
  • Mli 014

    Jag skulle aldrig ringa efter arbetstid och inte hem till en lärare, om det inte var ett speciellt överenskommet avtal.

  • Anonym (beror på)
    Anonym (gnälligt) skrev 2013-07-30 19:27:39 följande:
    . jag vet inte hur du tror att det är på andra jobb men jag vet då ingen som inte tar emot jobbsamtal ibland på fritiden och speciellt på semestern.
    Jag inser att det ser olika ut i olika sektorer men själv (sekreterare) har jag inte varit med om något jobb där det varit kutym att ringa mig på fritiden. Råkat ut för det enstaka gång under alla år (på ledig dag, inte kväll, från ovan kollega). Körde frågan idag vid semesterträff och fått samma svar från kurator, biståndshandläggare fabriksarbetare och bibliotekarie. En butiksanställd och undersköterska hade blivit tillfrågade om att jobba ledig dag några gånger, i uskans fall faktiskt  någon gång för mycket så att hon slutat att svara i telefon på förmiddagarna utan låtit telefonsvararen ta det. En grafiker berättade att hans semestervikarie ringt ett par gånger när han varit ledig (inte riktigt samma sak som regelmässiga kvällssamtal iofs) och då hade han enligt gällande rutiner på hans arbetsplats tagit ut två timmars lön för konsulten.  Att bli uppringd av kunder/klienter/användare/patienter på kvällstid var inget någon av oss stött på. Din och din närmaste omgivnings erfarenhet stämmer inte för hela befolkningen.
  • Plupp73

    Förtroendetiden innebär även tid för utvecklingssamtal, hålla i luciatåg, gå på julfester, sommarfester, föräldramöten, kvällsavslutningar (för de skolor som har det), förbereda lektioner, rätta prov etc etc.

    Jag slutade som lärare av skälet att jag hade mycket svårt att dra gränser mellan fritid/arbete, dvs problemet låg hos mig/blev mitt eget - och därför var min bästa gränsdragning att sluta med yrket.
    För min del önskar jag bara att alla föräldrar tänker efter innan man sitter och ringer x flera/vecka eller/månad på kvällar hem till sitt barns klassföreståndare. Visst, det KANSKE bara är du som gör det, men vill det sig illa är det ytterligare 10 föräldrar som gör detsamma. Är det OK?

    Förtroendetid är väl bra, men jag skulle nog säga att få lärares arbete håller sig inom de ramarna. Att så många slutar och är utbrända beror knappast på att lärarna sitter i solstol och dricker paraplydrinkar året runt. För de flesta tar det 2 veckor att varva ner efter läsåret, och man börjar stressa upp sig inför det nya läsåret ca 2v innan, vilket ger 4v sommarsemester.  
    De flesta skolor sätter inte in vikarier idag pga kommunernas usla ekonomi, vilket gör att man hoppar in på håltimmar och vikarierar för sjuka kollegor, vilket gör att man inte hinner planera lektionerna man tänkt samt inte hinner rätta prov/läxor.

    Lärare må vara ett kvinnligt och gnälligt släkte, men jag anser att lärare i många mått har all rätt att gnälla då det är ett extremt utsatt och ensamt yrke. Man har hand om minst 30 föräldrapars små guldklimpar (oavsett ålder) och deras utveckling. Självklart önskar alla sina barn det bästa, den bästa undervisningen, många vänner, bra betyg, bra uppförande etc. När allt inte går som det borde/skulle så är det läraren man pratar om i första hand - inte sig själv, sin egen uppfostran, att man arbetar 60h/vecka och aldrig ser sina barn etc.

    Jag gör givetvis detsamma i egenskap av förälder till 3, och även jag har ringt en lärare en gång - men jag tycker ändå att lärarna är för utsatta av oss föräldrar.
     

  • Anonym (Mamman)
    Plupp73 skrev 2013-07-31 20:14:00 följande:
    Förtroendetiden innebär även tid för utvecklingssamtal, hålla i luciatåg, gå på julfester, sommarfester, föräldramöten, kvällsavslutningar (för de skolor som har det), förbereda lektioner, rätta prov etc etc.

    Jag slutade som lärare av skälet att jag hade mycket svårt att dra gränser mellan fritid/arbete, dvs problemet låg hos mig/blev mitt eget - och därför var min bästa gränsdragning att sluta med yrket.
    För min del önskar jag bara att alla föräldrar tänker efter innan man sitter och ringer x flera/vecka eller/månad på kvällar hem till sitt barns klassföreståndare. Visst, det KANSKE bara är du som gör det, men vill det sig illa är det ytterligare 10 föräldrar som gör detsamma. Är det OK?

    Förtroendetid är väl bra, men jag skulle nog säga att få lärares arbete håller sig inom de ramarna. Att så många slutar och är utbrända beror knappast på att lärarna sitter i solstol och dricker paraplydrinkar året runt. För de flesta tar det 2 veckor att varva ner efter läsåret, och man börjar stressa upp sig inför det nya läsåret ca 2v innan, vilket ger 4v sommarsemester.  
    De flesta skolor sätter inte in vikarier idag pga kommunernas usla ekonomi, vilket gör att man hoppar in på håltimmar och vikarierar för sjuka kollegor, vilket gör att man inte hinner planera lektionerna man tänkt samt inte hinner rätta prov/läxor.

    Lärare må vara ett kvinnligt och gnälligt släkte, men jag anser att lärare i många mått har all rätt att gnälla då det är ett extremt utsatt och ensamt yrke. Man har hand om minst 30 föräldrapars små guldklimpar (oavsett ålder) och deras utveckling. Självklart önskar alla sina barn det bästa, den bästa undervisningen, många vänner, bra betyg, bra uppförande etc. När allt inte går som det borde/skulle så är det läraren man pratar om i första hand - inte sig själv, sin egen uppfostran, att man arbetar 60h/vecka och aldrig ser sina barn etc.

    Jag gör givetvis detsamma i egenskap av förälder till 3, och även jag har ringt en lärare en gång - men jag tycker ändå att lärarna är för utsatta av oss föräldrar.
     
    Utvecklingssamtal ska faktiskt ligga på arbetsplatsförlagd tid, d v s inom de 35. 
  • Plupp73

    OK, så var det inte när jag arbetade, eftersom det anpassades till föräldrarnas arbetstider så att de inte skulle behöva gå från jobbet. Satt oftast till 21-22-tiden på kvällarna för att ge föräldrar den tid de kände att de behövde. Vi skrev dessutom veckobrev för att informera om skolarbetet, läget i alla ämnen osv. 

  • anne h
    Anonym (xxx) skrev 2013-07-31 12:32:21 följande:
    Så om ditt barn faller ihop i skolan så väntar du tills kvällen för att ringa och ta reda på fakta? Om det är så allvarligt att man måste sätta in läkarvård så är det väl redan gjort innan det blivit kväll. Ringer inte läraren dig direkt ditt barn faller ihop?
    Nej, de ringde inte direkt, de fick panik. de åkte in med barnet i ambulans till akuten, jag var på tjänsteresa 25 mil bort och kom hem lagom till kvällen. och ja, jag var då tvungen att ringa läraren eftersom denne inte hade berättat för läkarna hur/när/hur länge/osv.. lätt att missa sånt när man inte är van vid sådana situationer. -men varför ska jag hålla på och förklara mig i det oändliga för dig..? Det kan man ju fråga sig..

    Är du lärare? Är du förälder? Har du själv barn? Varför ifrågasätter du så hela tiden? Kan du inte bara acceptera det folk skriver och inte försöka finna fel och brister hos dem som du kan slå ner på?
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Emeli

    Jag undervisar i svenska, engelska och franska på högstadiet, åk 7-9. Jag är klassföreståndare för 25 elever och mentor för 15. Jag undervisar årligen 125-130 elever. Av dessa har ca 30 någon form av särskilda behov. Oftast handlar det om koncentrationssvårigheter eller läs- och skrivsvårigheter. Jag har åtminstone ett par elever med specifika språkstörningar. Jag har några elever med stora inlärningssvårigheter, ofta i kombination med svårigheter med koncentrationen. I några klasser är bortemot hälften av elevernas föräldrar skilda och flera av dessa barn har en orolig eller otrygg hemsituation. Dessutom finns det barn med oerhört ängsliga föräldrar som egentligen inte har så mycket att oroa sig över men som gör det ändå. Föreställ er om jag skulle vara tillgänglig på telefon hemma för alla dessa barns föräldrar. Det skulle uppta all min tid från det jag kommit hem vid tidigast 18-tiden (har en halvtimmes resa mellan skolan och hemmet, och även jag behöver handla mat på vägen hem). När det gäller utvecklingssamtalen har vi ett avtal med arbetsgivaren om att 25 timmar per läsår räknas av från den reglerade schemalagda arbetstiden. Dessa timmar disponerar vi lärare fritt men syftet är att de ska användas till aktiviteter på kvällstid, exempelvis föräldramöten. Jag kan också ta av de timmarna till utvecklingssamtalen eller för att upprätta eller följa upp åtgärdsprogram. Jag använder dem definitivt inte för att ha telefontider på kvällarna. Det skulle de inte räcka till för. Förra året hade jag ett föräldrapar som ville att jag skulle ringa dem efter varje fransklektion (vi har franska tre gånger per vecka och årskurs). Det fanns inga möjligheter att tillmötesgå detta önskemål. Jag hade alldeles för kort paus innan nästa lektion och hann i princip bara hämta materiel till nästa lektion och eventuellt gå på toaletten. Jag och föräldrarna enades om att jag skulle maila dem en gång per vecka om deras son eventuella framsteg i franska, men då förväntade jag mig att de svarade på mina mail och att de stöttade sin son i hans studier. Alla läxor etc lägger jag ut på Fronter och alla föräldrar och elever kan lätt läsa vilka läxor, prov osv som gäller för respektive klass. Vi som undervisar på högstadium och gymnasium har såååå många elever fördelade på såååå många klasser. För mina 130 elever gäller dessutom 260 föräldrar. Om alla dessa skulle ringa mig hem skulle jag gå under. Jag är också en människa av kött och blod, med ett eget liv, egen familj och egna behov, tro det eller ej. Inte ens min svårt språkstörde elevs föräldrar (eleven har en dokumenterad hjärnskada) får ringa mig annat än när jag är på jobbet. Å andra sidan, när jag är på jobbet ger jag järnet för mina elever. Då är jag trevlig, tillmötesgående, professionell och jag lyssnar. Jag ger dig all min uppmärksamhet. Det kan jag av förklarliga skäl inte göra om jag är hemma och håller på med något annat samtidigt. Ursäkta att styckeindelningen försvinner. Skriver på iPad.

  • anne h
    Emeli skrev 2013-08-01 00:29:21 följande:
    Jag undervisar i svenska, engelska och franska på högstadiet, åk 7-9. Jag är klassföreståndare för 25 elever och mentor för 15. Jag undervisar årligen 125-130 elever. Av dessa har ca 30 någon form av särskilda behov. Oftast handlar det om koncentrationssvårigheter eller läs- och skrivsvårigheter. Jag har åtminstone ett par elever med specifika språkstörningar. Jag har några elever med stora inlärningssvårigheter, ofta i kombination med svårigheter med koncentrationen. I några klasser är bortemot hälften av elevernas föräldrar skilda och flera av dessa barn har en orolig eller otrygg hemsituation. Dessutom finns det barn med oerhört ängsliga föräldrar som egentligen inte har så mycket att oroa sig över men som gör det ändå. Föreställ er om jag skulle vara tillgänglig på telefon hemma för alla dessa barns föräldrar. Det skulle uppta all min tid från det jag kommit hem vid tidigast 18-tiden (har en halvtimmes resa mellan skolan och hemmet, och även jag behöver handla mat på vägen hem). När det gäller utvecklingssamtalen har vi ett avtal med arbetsgivaren om att 25 timmar per läsår räknas av från den reglerade schemalagda arbetstiden. Dessa timmar disponerar vi lärare fritt men syftet är att de ska användas till aktiviteter på kvällstid, exempelvis föräldramöten. Jag kan också ta av de timmarna till utvecklingssamtalen eller för att upprätta eller följa upp åtgärdsprogram. Jag använder dem definitivt inte för att ha telefontider på kvällarna. Det skulle de inte räcka till för. Förra året hade jag ett föräldrapar som ville att jag skulle ringa dem efter varje fransklektion (vi har franska tre gånger per vecka och årskurs). Det fanns inga möjligheter att tillmötesgå detta önskemål. Jag hade alldeles för kort paus innan nästa lektion och hann i princip bara hämta materiel till nästa lektion och eventuellt gå på toaletten. Jag och föräldrarna enades om att jag skulle maila dem en gång per vecka om deras son eventuella framsteg i franska, men då förväntade jag mig att de svarade på mina mail och att de stöttade sin son i hans studier. Alla läxor etc lägger jag ut på Fronter och alla föräldrar och elever kan lätt läsa vilka läxor, prov osv som gäller för respektive klass. Vi som undervisar på högstadium och gymnasium har såååå många elever fördelade på såååå många klasser. För mina 130 elever gäller dessutom 260 föräldrar. Om alla dessa skulle ringa mig hem skulle jag gå under. Jag är också en människa av kött och blod, med ett eget liv, egen familj och egna behov, tro det eller ej. Inte ens min svårt språkstörde elevs föräldrar (eleven har en dokumenterad hjärnskada) får ringa mig annat än när jag är på jobbet. Å andra sidan, när jag är på jobbet ger jag järnet för mina elever. Då är jag trevlig, tillmötesgående, professionell och jag lyssnar. Jag ger dig all min uppmärksamhet. Det kan jag av förklarliga skäl inte göra om jag är hemma och håller på med något annat samtidigt. Ursäkta att styckeindelningen försvinner. Skriver på iPad.
    Tänk om lärarna här kunde lägga ut all läxa osv på schoolsoft! Så enkelt livet skulle bli för mig som förälder och för mina barn som kan kolla där istället för att ringa runt till kompisar och fråga när de missat nåt.
    Rektorn och lärarna påstår att de visst lägger ut allt.. både läxor och läsårsplaneringar, men när jag på ett möte hade datorn med mig och kollade när de åter påstod detta så fanns det inget på ens hälften av ämnena.  -sen finns det guldkorn som lägger ut ALLT, jag kan tänka mig att det underlättar även för den läraren som slipper upprepa sig. 
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Anonym (Mamman)
    Emeli skrev 2013-08-01 00:29:21 följande:
    Jag undervisar i svenska, engelska och franska på högstadiet, åk 7-9. Jag är klassföreståndare för 25 elever och mentor för 15. Jag undervisar årligen 125-130 elever. Av dessa har ca 30 någon form av särskilda behov. Oftast handlar det om koncentrationssvårigheter eller läs- och skrivsvårigheter. Jag har åtminstone ett par elever med specifika språkstörningar. Jag har några elever med stora inlärningssvårigheter, ofta i kombination med svårigheter med koncentrationen. I några klasser är bortemot hälften av elevernas föräldrar skilda och flera av dessa barn har en orolig eller otrygg hemsituation. Dessutom finns det barn med oerhört ängsliga föräldrar som egentligen inte har så mycket att oroa sig över men som gör det ändå. Föreställ er om jag skulle vara tillgänglig på telefon hemma för alla dessa barns föräldrar. Det skulle uppta all min tid från det jag kommit hem vid tidigast 18-tiden (har en halvtimmes resa mellan skolan och hemmet, och även jag behöver handla mat på vägen hem). När det gäller utvecklingssamtalen har vi ett avtal med arbetsgivaren om att 25 timmar per läsår räknas av från den reglerade schemalagda arbetstiden. Dessa timmar disponerar vi lärare fritt men syftet är att de ska användas till aktiviteter på kvällstid, exempelvis föräldramöten. Jag kan också ta av de timmarna till utvecklingssamtalen eller för att upprätta eller följa upp åtgärdsprogram. Jag använder dem definitivt inte för att ha telefontider på kvällarna. Det skulle de inte räcka till för. Förra året hade jag ett föräldrapar som ville att jag skulle ringa dem efter varje fransklektion (vi har franska tre gånger per vecka och årskurs). Det fanns inga möjligheter att tillmötesgå detta önskemål. Jag hade alldeles för kort paus innan nästa lektion och hann i princip bara hämta materiel till nästa lektion och eventuellt gå på toaletten. Jag och föräldrarna enades om att jag skulle maila dem en gång per vecka om deras son eventuella framsteg i franska, men då förväntade jag mig att de svarade på mina mail och att de stöttade sin son i hans studier. Alla läxor etc lägger jag ut på Fronter och alla föräldrar och elever kan lätt läsa vilka läxor, prov osv som gäller för respektive klass. Vi som undervisar på högstadium och gymnasium har såååå många elever fördelade på såååå många klasser. För mina 130 elever gäller dessutom 260 föräldrar. Om alla dessa skulle ringa mig hem skulle jag gå under. Jag är också en människa av kött och blod, med ett eget liv, egen familj och egna behov, tro det eller ej. Inte ens min svårt språkstörde elevs föräldrar (eleven har en dokumenterad hjärnskada) får ringa mig annat än när jag är på jobbet. Å andra sidan, när jag är på jobbet ger jag järnet för mina elever. Då är jag trevlig, tillmötesgående, professionell och jag lyssnar. Jag ger dig all min uppmärksamhet. Det kan jag av förklarliga skäl inte göra om jag är hemma och håller på med något annat samtidigt. Ursäkta att styckeindelningen försvinner. Skriver på iPad.
    Jag förmodar att du skulle ringa föräldrarna om två elever slogs? 
Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?