• Anonym (Amelie)

När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?

Föräldrar: när ringer du dina barns lärare? Beror det på situation, ålder? När anser du att du kan förvänta dig svar och ett glatt bemötande, så att säga?

Lärare: när är det ok att föräldrar ringer dig? Om vad?

Är det ok ringa kvällstid/helger? 

• Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?
  • Anonym (Arb tid)

Kontaktar läraren på arbetstid. Oftast mailar jag så läraren kan svara när tid finns.

• Anonym (xxx)
    anne h skrev 2013-07-30 23:59:18 följande:
    Vad läraren kan göra? Ja, berätta vad som hänt, hur det gått till, vad hen tror/vet om hur barnet skadats, skulle även ringa oavsett tid om det är annat akut tex som i vintras när mitt barn föll ihop i skolan och den enda som visste vad som hänt var just.. läraren.. viktigt att läkaren får veta exakt vad som hände när och hur det såg ut och hur lång tid osv för att snarast sätta in rätt behandling.
    Ibland är snabb och ackurat information livsviktigt.

Är du lärare? Är du förälder? Vad anser du är ok gällande TS? Vad är inte ok?
    Så om ditt barn faller ihop i skolan så väntar du tills kvällen för att ringa och ta reda på fakta? Om det är så allvarligt att man måste sätta in läkarvård så är det väl redan gjort innan det blivit kväll. Ringer inte läraren dig direkt ditt barn faller ihop?
  • Fiona M
    Anonym (24/7?) skrev 2013-07-31 11:36:29 följande:
    Jag tycker det är sunt förnuft som gäller när man behöver komma i kontakt med läraren. Jag skulle inte ringa en lärare kl 22 på kvällen då det finns de som sover vid den tiden (småbarnsförälder som jag t ex). Då får man vänta till dagen efter och försöka få tag på läraren innan första lektionen börjar och kolla när läraren har tid för ett samtal. Däremot skulle jag kunna ringa vid 17-18 tiden på kvällen och hoppas på att läraren svarar. Då är det upp till läraren att välja att svara i telefonen anser jag.  Jag jobbar som säljare med mycket kundkontakter som kan ringa i tid och otid. Då är det helt upp till mig att välja att svara utanför kontorstid eller inte. Vissa dagar passar det bra att ta samtalet vid 20-tiden på kvällen och andra dagar får saker och ting vänta till dagen efter. Som yrkesutövare måste man själv kunna sätta gränser när man är tillgänglig och när man inte är det, även som lärare. Sen att man träffar på folk från sitt jobb på fritiden, det får man leva med eller byta arbetsort. Jag tycker inte det är jättekul att träffa mina kunder som vill prata affärer när man sitter på en restaurang med familjen, men då säger jag bara vänligt tillbaka "Jag ringer dig på måndag, så diskuterar vi det då. Nu är jag här med min familj och hänvisar till mina barn". Poletten brukar ramla ner rätt snabbt då och affärerna löser vi efter helgen.

Menar du att du som säljare får samtal på din privattelefon utanför arbetstid? (Det där med "låt bli att svara" är ju inte så enkelt när det gäller det tycker jag, hur ska jag veta att det är en förälder och inte en kompis från lånad tele som ringer när jag ser ett främmande nummer?)
  • Anonym (24/7?)
    Fiona M skrev 2013-07-31 13:22:15 följande:

Menar du att du som säljare får samtal på din privattelefon utanför arbetstid? (Det där med "låt bli att svara" är ju inte så enkelt när det gäller det tycker jag, hur ska jag veta att det är en förälder och inte en kompis från lånad tele som ringer när jag ser ett främmande nummer?)
    Japp, min mobil används både som jobbtelefon och som privatelefon (försökt med två separata, opraktiskt)

Hur många kompisar ringer från en lånad tele? Skaffa telefonsvarare till privattelefonen så är problemet löst. De som verkligen vill något lämnar meddelanden. 
  • Fiona M
    Anonym (24/7?) skrev 2013-07-31 13:37:43 följande:
    Japp, min mobil används både som jobbtelefon och som privatelefon (försökt med två separata, opraktiskt) Hur många kompisar ringer från en lånad tele? Skaffa telefonsvarare till privattelefonen så är problemet löst. De som verkligen vill något lämnar meddelanden. 

Det händer emellanåt, vänner är ute med andra, batteriet dör, de vill höra av sig. Varför ska jag begränsa mitt liv för att vissa människor saknar omdöme? Maila läraren eller, om ärendet faktiskt ÄR så allvarligt och akut, ta det med rektorn. Hur svårt kan det vara?
  • HannaS
    Fiona M skrev 2013-07-31 13:43:28 följande:

Det händer emellanåt, vänner är ute med andra, batteriet dör, de vill höra av sig. Varför ska jag begränsa mitt liv för att vissa människor saknar omdöme? Maila läraren eller, om ärendet faktiskt ÄR så allvarligt och akut, ta det med rektorn. Hur svårt kan det vara?
    Så rektorn är helt ok att störa men inte läraren?
  • Anonym (xxx)
    HannaS skrev 2013-07-31 13:54:43 följande:
    Om det är riktigt viktiga saker, så ska man såklart ta det med rektorn. Känner man att man inte vill störa rektorn utanför arbetstid, så är det nog inte så viktigt, och då finns ju ingen anledning att störa läraren heller. Båda finns ju i skolan dagen efter.
  • Fiona M
    HannaS skrev 2013-07-31 13:54:43 följande:

Jag har faktiskt inte hört att våra rektorer får hemsamtal särskilt ofta, men ja, är det så allvarliga saker som ni antyder så ÄR det hens ansvar, inte mitt. Är det inte så allvarligt bör det räcka med ett mail, alternativt ringa morgonen efter. See my point?
  • Dr Mupp

Jag ringer på skoltid (tidigt på morgonen eller på eftermiddagen), jag har ju inte deras hemnummer oh ser ingen anledning att ringa hem i vilket fall som helst.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Fiona M

Funderar lite på det här med engagemanget vissa föräldrar kräver från lärarna men inte visar själva. Jag hade en mamma som ville att jag skulle ringa henne efter VARJE lektion för att tala om hur det gått för hennes barn. När jag förklarade att det inte går då jag har... 100+ elever till, men att hon var välkommen att höra av sig för att höra hur det gick så hörde jag aldrig av henne igen...

Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?