• Anonym (Amelie)

När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?

Föräldrar: när ringer du dina barns lärare? Beror det på situation, ålder? När anser du att du kan förvänta dig svar och ett glatt bemötande, så att säga?

Lärare: när är det ok att föräldrar ringer dig? Om vad?

Är det ok ringa kvällstid/helger? 

• Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?
  • Anonym (gy.läraren)
    anne h skrev 2013-08-01 09:35:33 följande:
    Tänk om lärarna här kunde lägga ut all läxa osv på schoolsoft! Så enkelt livet skulle bli för mig som förälder och för mina barn som kan kolla där istället för att ringa runt till kompisar och fråga när de missat nåt.
    Rektorn och lärarna påstår att de visst lägger ut allt.. både läxor och läsårsplaneringar, men när jag på ett möte hade datorn med mig och kollade när de åter påstod detta så fanns det inget på ens hälften av ämnena.  -sen finns det guldkorn som lägger ut ALLT, jag kan tänka mig att det underlättar även för den läraren som slipper upprepa sig. 

Tänk om eleverna tog eget ansvar och skrev ned läxan eller kollade med kamrater eller tittade på intranätet istället för att låta bli. Så mycket enklare livet skulle bli.

Om du är missnöjd - öva din son eller dotter i eget ansvar så att hen kan klara av att ta en muntlig instruktion och skriva ner vad hen skall göra i hemarbete. 
  • Anonym (Sunkis)
    Anonym (Amelie) skrev 2013-07-29 13:26:35 följande:
    Föräldrar: när ringer du dina barns lärare? Beror det på situation, ålder? När anser du att du kan förvänta dig svar och ett glatt bemötande, så att säga?

Lärare: när är det ok att föräldrar ringer dig? Om vad?

Är det ok ringa kvällstid/helger? 
    Om jag överhuvudtaget ringer till skolfröken och inte kan ta det på skolan så är saken så pass viktig (ev privat) att jag ringer som jag skulle ha gjort med vilken normal-bekant som helst.

Fram till sju-halv åtta på kvällen som senast.
  • Emeli

Javisst, det underlättar för alla om man lägger ut läxor, prov, inlämningsuppgifter osv. Tar inte många minuter att skriva. Jag brukar göra det under lektionstid i samband med att jag meddelar läxan. Har min dator uppkopplad till projektorn i klassrummet. Skriver där i stället för på tavlan. Har ni ingen föräldraförening på er skola? Försök driva frågan där om ett enhetligt system som alla ska följa. Det fina med detta är att ingen elev och ingen förälder kan komma och säga att den inte visste om läxan. Alla vet att alla lärare skriver in läxor mm i kalendern på Fronter.

anne h skrev 2013-08-01 09:35:33 följande:
    Tänk om lärarna här kunde lägga ut all läxa osv på schoolsoft! Så enkelt livet skulle bli för mig som förälder och för mina barn som kan kolla där istället för att ringa runt till kompisar och fråga när de missat nåt. Rektorn och lärarna påstår att de visst lägger ut allt.. både läxor och läsårsplaneringar, men när jag på ett möte hade datorn med mig och kollade när de åter påstod detta så fanns det inget på ens hälften av ämnena.  -sen finns det guldkorn som lägger ut ALLT, jag kan tänka mig att det underlättar även för den läraren som slipper upprepa sig. 
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥

• Anonym (gy.läraren)
    Emeli skrev 2013-08-01 19:41:44 följande:
    Javisst, det underlättar för alla om man lägger ut läxor, prov, inlämningsuppgifter osv. Tar inte många minuter att skriva. Jag brukar göra det under lektionstid i samband med att jag meddelar läxan. Har min dator uppkopplad till projektorn i klassrummet. Skriver där i stället för på tavlan. Har ni ingen föräldraförening på er skola? Försök driva frågan där om ett enhetligt system som alla ska följa. Det fina med detta är att ingen elev och ingen förälder kan komma och säga att den inte visste om läxan. Alla vet att alla lärare skriver in läxor mm i kalendern på Fronter.

Fast skolan skall fostra till eget ansvarstagande. Ett litet steg mot det är att faktiskt hålla rätt på vilket hemarbete man har.
  • Emeli
    Anonym (Sunkis) skrev 2013-08-01 14:21:28 följande:
    Om jag överhuvudtaget ringer till skolfröken och inte kan ta det på skolan så är saken så pass viktig (ev privat) att jag ringer som jag skulle ha gjort med vilken normal-bekant som helst. Fram till sju-halv åtta på kvällen som senast.

Du kan inte självklart räkna med diskretion om du ringer läraren i hemmet. Vi har också barn som kanske är i samma ålder som dina, och som mycket väl kan känna eller åtminstone känna till ditt barn. Jag har en mycket nyfiken dotter som absolut skulle tjuvlyssna på samtal av lite privat karaktär. Jag kan inte kräva tystnadsplikt av mina barn, inte heller hindra dem från att röra sig fritt i sitt eget hem. På jobbet stänger jag in mig om jag måste vara diskret och jag kan kräva sekretess av kollegor.
  • Emeli

Jovisst, i den bästa av världar ...

Anonym (gy.läraren) skrev 2013-08-01 19:56:21 följande:
    Fast skolan skall fostra till eget ansvarstagande. Ett litet steg mot det är att faktiskt hålla rätt på vilket hemarbete man har.

• Anonym (gy.läraren)
    Emeli skrev 2013-08-01 20:13:34 följande:
    Jovisst, i den bästa av världar ...

Nej, det är därför som vi har universitetsstudenter som pratar om "sin skola", kontaktar sina docenter och lektorer för småsaker, tycker att bra föreläsningar är de som framförallt är underhållande etc. etc. Ansvarstagande är en svår konst och med sönder-curlade barn blir det inte lättare.

Därmed inte sagt att du gör vad du måste för att anpassa dig till verkligheten  
  • Anonym (Sunkis)
    Emeli skrev 2013-08-01 20:11:54 följande:

Du kan inte självklart räkna med diskretion om du ringer läraren i hemmet. Vi har också barn som kanske är i samma ålder som dina, och som mycket väl kan känna eller åtminstone känna till ditt barn. Jag har en mycket nyfiken dotter som absolut skulle tjuvlyssna på samtal av lite privat karaktär. Jag kan inte kräva tystnadsplikt av mina barn, inte heller hindra dem från att röra sig fritt i sitt eget hem. På jobbet stänger jag in mig om jag måste vara diskret och jag kan kräva sekretess av kollegor.

Jag tror nog du kan stänga in dig i ett rum om du vill och jag ser nog inte dina ev tjuvlyssnande barn som ett särskilt stort problem så jag ringer nog hem till dig ändå. Men tack för varningen.
  • anne h
    Anonym (gy.läraren) skrev 2013-08-01 10:26:46 följande:

Tänk om eleverna tog eget ansvar och skrev ned läxan eller kollade med kamrater eller tittade på intranätet istället för att låta bli. Så mycket enklare livet skulle bli.

Om du är missnöjd - öva din son eller dotter i eget ansvar så att hen kan klara av att ta en muntlig instruktion och skriva ner vad hen skall göra i hemarbete. 
    Det var ju just det; det FINNS inget på det sk "intranätet".. hade det gjort det så hade det underlättat mitt liv betydligt när barnen varit frånvarande.. är de i skolan så är det ju inga problem, det är när de varit borta som allt faller, direkt, eftersom det inte finns några anteckningar om läxor/inlämningsuppgifter osv. 
    Skrev det i mitt inlägg som du svarade på, att detta med schoolsoft skulle underlätta för alla OM det användes av _lärarna_. Läs gärna en gång extra nästa gång innan du svarar och hugger, vi verkar ha samma åsikt om detta med att läsa på intranätet
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Anonym (gy.läraren)
    anne h skrev 2013-08-01 21:52:04 följande:
    Det var ju just det; det FINNS inget på det sk "intranätet".. hade det gjort det så hade det underlättat mitt liv betydligt när barnen varit frånvarande.. är de i skolan så är det ju inga problem, det är när de varit borta som allt faller, direkt, eftersom det inte finns några anteckningar om läxor/inlämningsuppgifter osv. 
    Skrev det i mitt inlägg som du svarade på, att detta med schoolsoft skulle underlätta för alla OM det användes av _lärarna_. Läs gärna en gång extra nästa gång innan du svarar och hugger, vi verkar ha samma åsikt om detta med att läsa på intranätet

Det finns oändliga mängder av små arbetsuppgifter som var för sig inte tar någon tid alls. Själv vill jag helst lägga tiden på det som verkligen utvecklar mina elever - inte serva dem in absurdum. Om uppgiften saknas på intranätet - ring en kompis. Svårare behöver det väl inte vara!?
Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?