Nu vet jag inte var du bor, men i de länder som jag känner till bäst, nämligen England och Frankrike, är det fullständigt otänkbart att ringa en lärare i hemmet. Av säkerhetsskäl lämnar man inte ut lärarnas adresser och telefonnummer. För övrigt är jag ingen skolfröken. Jag är lärare. En behörig, kompetent och legitimerad sådan. Dessutom lokalombud för LR och väl insatt i våra avtal. Mina elever har goda resultat och föräldrarna brukar vara nöjda.
Anonym (Sunkis) skrev 2013-08-02 06:22:52 följande:
Som redan beskrivet i tråden så ingår det i en skolfrökens arbetsuppgifter att vara tillgänglig utanför reglerad arbetstid - på sin sk "förtroendetid". Se inlägg av "gy.läraren" och läs på exempelvis LR:s hemsida.
OM jag ringer på en helg, eller på en kväll, så är det någonting som jag bedömer vara väldigt viktigt och att det inte kan vänta. Att lärarinnan då i det läget kategoriskt skulle kräva att jag ringer när det passar henne är ett extremt socialt osmidigt och olämpligt beteende.
Det KAN ju, Gud bevars, vara så att det faktiskt ÄR någonting viktigt som måste framföras eller diskuteras. Om bara skolfröken behagar lyssna.
Men så långt tänker uppenbarligen inte den aktuella signaturen.
Och skulle det vara så att kontakter med fröken utanför reglerad arbetstid skulle förbjudas så ska givetvis all förtroendetid dras in och omvandlas till arbetsplatsförlagd reglerad tid istället.Mina ungar skulle hon bara ha plus utav. Lättlärda, sociala, drivande.
Att hon sedan säkert skulle uppleva mig som jobbig och krävande är en annan sak men det är bla den här inställningen från fröken "Emeli" som gör att vi tvekar om vi ens ska flytta tillbaka till Sverige och sätta våra ungar i svensk skola igen.
Bara tanken på hur mycket de riskerar att tappa i såväl kunskap som drivkraft och tempo (jämfört med deras nuvarande skolkamrater i det land vi bor nu) kan ge till och med den o-bryddaste av föräldrar ångest om nätterna. Än värre då för en förälder som verkligen bryr sin om sina barn skolgång.