• Emeli

    När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?

    Föräldrar ringer i stort sett aldrig mig i hemmet. Däremot anstränger jag mig att vara tillgänglig så mycket som möjlig när jag är på mitt arbete. Mail besvaras inom 48 timmar. Är grundskollärare åk 7-9.

  • Emeli

    Jobbmobil? Jag och mina kollegor har en personlig arbetsplats på skolan, med skrivbord, bokhyllor osv. Vi sitter fyra-fem stycken i varje arbetsrum, och vi delar på en telefon. Det räcker. Vi kan av förklarliga skäl inte ha med oss telefoner in på lektionerna. Vi kan inte ta några samtal där. Däremot svarar vi så klart åt varandra och lägger en lapp till kollegan om att ring upp så fort om möjligt. Alla lärare har egen mail och egen arbetsdator. Vi läser vår mail varje dag och är ålagda att besvara den inom 48 timmar. I de allra flesta fall besvaras den samma dag, såvida det inte gäller något vi måste kolla upp först. Det bästa sättet att få tag i oss lärare är att skicka ett mail och be att vi ringer upp. DET ÄR STOR SKILLNAD MELLAN ATT BLI UPPRINGD OCH ATT SJÄLV FÅ BESTÄMMA NÄR VI SKA TA VÅRA JOBBSAMTAL. När det gäller telefontider har vi en fast halvtimme per vecka. Det är mycket län om någon ringer på den. Vi vill ju ha goda relationer med föräldrarna så vi tar ju samtal utanför telefontider, men inte när vi har kommit hem Det är aldrig så akut att det inte kan vänta till nästa dag. Vi kan ju inte göra något åt situationen när vi är hemma.


    poirot skrev 2013-07-29 18:41:56 följande:
    Alltså, jag måste bara fråga de lärare som anser att detta är ett problem: Har ni jobbmobil, tydligt kommunicerade telefontider och en mailadress som föräldrarna känner till? 

  • Emeli

    Det kan du, om det är du som ringer upp. Det är läraren, och ingen annan som bestämmer när och var man ska göra sina förtroendetimmar. En uppringande förälder kan dessutom inte ha någon insyn i hur mång timmar läraren redan har arbetat den veckan.


    lilla hej skrev 2013-07-29 20:18:37 följande:
    Varför kan man inte räkna in samtalen i förtroendetiden? Man har ju 10,5 h i veckan utöver de 35 h som är arbetsplatsförlagd?

  • Emeli

    Det är helt OK att ni polisanmäler pojken. Tro mig, lärarna och övrig skolpersonalen är mycket väl medvetna om denne pojkes eskapader. Han har ju en assistent. Det får man inte utan anledning.Men skolans personal kan pga sekretess inte diskutera andra elever med dig. Därför får du svar som verkar undvikande.


    Anonym (Mamman) skrev 2013-07-29 22:25:22 följande:
    Pojken är farlig, och jag upplever att lärarna är lite blasé. "Äh, han är nog inte så farlig", liksom. Man måste vara övertydlig och verkligen berätta vad idioten gjort varje gång för att lärarna ska fatta att de måste punkta honom. Ger han sig på ett barn igen så tror jag nog att berörd förälder (jag eller någon annan) polisanmäler det hela. Han är sjuk. 

  • Emeli

    Jo, men om ett barn inte har kommit hem efter skolan har förhoppningsvis någon saknat det före klockan 21:00.


    Anonym (Jag) skrev 2013-07-30 00:12:45 följande:
    Jag ringer endast om det är akut (vilket aldrig har hänt än), men jag kan tänka mig situationer som att barnet "är borta" eller dylikt. Självklart respekterar man lärares fritid och privatliv och ringer inte i onödan - samtidigt tycker jag att man alltid får "finna sig i" att det kan uppstå mer eller mindre akuta jobbrelaterade saker som behöver lösas på ens fritid. Jag får också ganska ofta samtal/oförutsedda arbetsuppgifter som behöver åtgärdas utanför min arbetstid, det är inget jag upplever som särskilt besvärande. Alla är ju olika, men lite flexibel måste man nog vara i livet.

  • Emeli

    Föräldrarna får ta ledigt för att gå till läkare och tandläkare också. De tar ledigt för att diskutera med sin bankman. Varför skulle de inte kunna ta ledigt för att diskutera sitt barns skolgång en gång per termin? .


    Anonym (Amelie) skrev 2013-07-30 17:18:36 följande:
    Vad säger rektorn om det? Gnäller inte föräldrarna om att de måste ta ledigt?

  • Emeli

    Jag undervisar i svenska, engelska och franska på högstadiet, åk 7-9. Jag är klassföreståndare för 25 elever och mentor för 15. Jag undervisar årligen 125-130 elever. Av dessa har ca 30 någon form av särskilda behov. Oftast handlar det om koncentrationssvårigheter eller läs- och skrivsvårigheter. Jag har åtminstone ett par elever med specifika språkstörningar. Jag har några elever med stora inlärningssvårigheter, ofta i kombination med svårigheter med koncentrationen. I några klasser är bortemot hälften av elevernas föräldrar skilda och flera av dessa barn har en orolig eller otrygg hemsituation. Dessutom finns det barn med oerhört ängsliga föräldrar som egentligen inte har så mycket att oroa sig över men som gör det ändå. Föreställ er om jag skulle vara tillgänglig på telefon hemma för alla dessa barns föräldrar. Det skulle uppta all min tid från det jag kommit hem vid tidigast 18-tiden (har en halvtimmes resa mellan skolan och hemmet, och även jag behöver handla mat på vägen hem). När det gäller utvecklingssamtalen har vi ett avtal med arbetsgivaren om att 25 timmar per läsår räknas av från den reglerade schemalagda arbetstiden. Dessa timmar disponerar vi lärare fritt men syftet är att de ska användas till aktiviteter på kvällstid, exempelvis föräldramöten. Jag kan också ta av de timmarna till utvecklingssamtalen eller för att upprätta eller följa upp åtgärdsprogram. Jag använder dem definitivt inte för att ha telefontider på kvällarna. Det skulle de inte räcka till för. Förra året hade jag ett föräldrapar som ville att jag skulle ringa dem efter varje fransklektion (vi har franska tre gånger per vecka och årskurs). Det fanns inga möjligheter att tillmötesgå detta önskemål. Jag hade alldeles för kort paus innan nästa lektion och hann i princip bara hämta materiel till nästa lektion och eventuellt gå på toaletten. Jag och föräldrarna enades om att jag skulle maila dem en gång per vecka om deras son eventuella framsteg i franska, men då förväntade jag mig att de svarade på mina mail och att de stöttade sin son i hans studier. Alla läxor etc lägger jag ut på Fronter och alla föräldrar och elever kan lätt läsa vilka läxor, prov osv som gäller för respektive klass. Vi som undervisar på högstadium och gymnasium har såååå många elever fördelade på såååå många klasser. För mina 130 elever gäller dessutom 260 föräldrar. Om alla dessa skulle ringa mig hem skulle jag gå under. Jag är också en människa av kött och blod, med ett eget liv, egen familj och egna behov, tro det eller ej. Inte ens min svårt språkstörde elevs föräldrar (eleven har en dokumenterad hjärnskada) får ringa mig annat än när jag är på jobbet. Å andra sidan, när jag är på jobbet ger jag järnet för mina elever. Då är jag trevlig, tillmötesgående, professionell och jag lyssnar. Jag ger dig all min uppmärksamhet. Det kan jag av förklarliga skäl inte göra om jag är hemma och håller på med något annat samtidigt. Ursäkta att styckeindelningen försvinner. Skriver på iPad.

  • Emeli

    Javisst, det underlättar för alla om man lägger ut läxor, prov, inlämningsuppgifter osv. Tar inte många minuter att skriva. Jag brukar göra det under lektionstid i samband med att jag meddelar läxan. Har min dator uppkopplad till projektorn i klassrummet. Skriver där i stället för på tavlan. Har ni ingen föräldraförening på er skola? Försök driva frågan där om ett enhetligt system som alla ska följa. Det fina med detta är att ingen elev och ingen förälder kan komma och säga att den inte visste om läxan. Alla vet att alla lärare skriver in läxor mm i kalendern på Fronter.


    anne h skrev 2013-08-01 09:35:33 följande:
    Tänk om lärarna här kunde lägga ut all läxa osv på schoolsoft! Så enkelt livet skulle bli för mig som förälder och för mina barn som kan kolla där istället för att ringa runt till kompisar och fråga när de missat nåt. Rektorn och lärarna påstår att de visst lägger ut allt.. både läxor och läsårsplaneringar, men när jag på ett möte hade datorn med mig och kollade när de åter påstod detta så fanns det inget på ens hälften av ämnena.  -sen finns det guldkorn som lägger ut ALLT, jag kan tänka mig att det underlättar även för den läraren som slipper upprepa sig. 
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥

  • Emeli
    Anonym (Sunkis) skrev 2013-08-01 14:21:28 följande:
    Om jag överhuvudtaget ringer till skolfröken och inte kan ta det på skolan så är saken så pass viktig (ev privat) att jag ringer som jag skulle ha gjort med vilken normal-bekant som helst. Fram till sju-halv åtta på kvällen som senast.

    Du kan inte självklart räkna med diskretion om du ringer läraren i hemmet. Vi har också barn som kanske är i samma ålder som dina, och som mycket väl kan känna eller åtminstone känna till ditt barn. Jag har en mycket nyfiken dotter som absolut skulle tjuvlyssna på samtal av lite privat karaktär. Jag kan inte kräva tystnadsplikt av mina barn, inte heller hindra dem från att röra sig fritt i sitt eget hem. På jobbet stänger jag in mig om jag måste vara diskret och jag kan kräva sekretess av kollegor.
  • Emeli

    Jovisst, i den bästa av världar ...


    Anonym (gy.läraren) skrev 2013-08-01 19:56:21 följande:
    Fast skolan skall fostra till eget ansvarstagande. Ett litet steg mot det är att faktiskt hålla rätt på vilket hemarbete man har.

  • Emeli

    ...och om du skulle ringa hem till mig skulle jag vänligt men bestämt be dig återkomma när jag är på mitt arbete.


    Anonym (Sunkis) skrev 2013-08-01 20:32:58 följande:
    Jag tror nog du kan stänga in dig i ett rum om du vill och jag ser nog inte dina ev tjuvlyssnande barn som ett särskilt stort problem så jag ringer nog hem till dig ändå. Men tack för varningen.

  • Emeli

    Glömde kommentera hur vi gör om elever slåss. Vi ringer föräldrarna direkt, på dagtid. Är det allvarligt ringer rektorn. Ibland kallar vi föräldrarna till möte. Det beror på vad som har hänt. Smågruff reder vi ut direkt med eleverna.

  • Emeli

    Tack för ett viktigt påpekande.


    Helena och Axel skrev 2013-08-02 14:57:40 följande:
    Förstår förresten inte varför så många verkar resonera som om en bra lärare är den som är tillgänglig hela tiden. Kanske den lärare som vågar skilja på arbetstid och fritid kanske är den som i längden klarar av att göra bästa jobbet.

  • Emeli

    Nu vet jag inte var du bor, men i de länder som jag känner till bäst, nämligen England och Frankrike, är det fullständigt otänkbart att ringa en lärare i hemmet. Av säkerhetsskäl lämnar man inte ut lärarnas adresser och telefonnummer. För övrigt är jag ingen skolfröken. Jag är lärare. En behörig, kompetent och legitimerad sådan. Dessutom lokalombud för LR och väl insatt i våra avtal. Mina elever har goda resultat och föräldrarna brukar vara nöjda.


    Anonym (Sunkis) skrev 2013-08-02 06:22:52 följande:
    Som redan beskrivet i tråden så ingår det i en skolfrökens arbetsuppgifter att vara tillgänglig utanför reglerad arbetstid - på sin sk "förtroendetid". Se inlägg av "gy.läraren" och läs på exempelvis LR:s hemsida.

    OM jag ringer på en helg, eller på en kväll, så är det någonting som jag bedömer vara väldigt viktigt och att det inte kan vänta. Att lärarinnan då i det läget kategoriskt skulle kräva att jag ringer när det passar henne är ett extremt socialt osmidigt och olämpligt beteende.

    Det KAN ju, Gud bevars, vara så att det faktiskt ÄR någonting viktigt som måste framföras eller diskuteras. Om bara skolfröken behagar lyssna.

    Men så långt tänker uppenbarligen inte den aktuella signaturen.

    Och skulle det vara så att kontakter med fröken utanför reglerad arbetstid skulle förbjudas så ska givetvis all förtroendetid dras in och omvandlas till arbetsplatsförlagd reglerad tid istället.Mina ungar skulle hon bara ha plus utav. Lättlärda, sociala, drivande.

     

    Att hon sedan  säkert skulle uppleva mig som jobbig och krävande är en annan sak men det är bla den här inställningen från fröken "Emeli" som gör att vi tvekar om vi ens ska flytta tillbaka till Sverige och sätta våra ungar i svensk skola igen.

    Bara tanken på hur mycket de riskerar att tappa i såväl kunskap som drivkraft och tempo (jämfört med deras nuvarande skolkamrater i det land vi bor nu) kan ge till och med den o-bryddaste av föräldrar ångest om nätterna. Än värre då för en förälder som verkligen bryr sin om sina barn skolgång.

  • Emeli
    Anonym (6-9) skrev 2013-08-04 10:26:36 följande:
    Vi använder oss av ett frånvaroprogram där vi för in frånvaro. Är någon elev inte där efter första lektionen och inte är frånvaroanmäld så ringer vi hem.
    Så gör vi också.
  • Emeli
    Anonym (gy.läraren) skrev 2013-08-04 20:31:28 följande:

    Vi behöver inte ringa. Om eleven har oanmäld frånvaro får föräldrarna automatiskt ett sms
    Vi har också den funktionen. Föräldrarna får ett mail direkt så fort en lärare har rapporterat en elev som frånvarande. Jättesmidigt. Tyvärr har inte alla föräldrar valt att ansluta sig till systemet, och då får vi ringa.
  • Emeli
    Anonym (6-9) skrev 2013-08-06 21:22:47 följande:
    Fast der kan man kanske inte göra varje dag och har det då hänt barnet något på morgonen så dröjer det kanske till eftermiddagen innan föräldrarna får veta.. Se själv vad som hände.i Göteborg i höstas med lilla tjejen som,försvann och där skolan inte kontaktade föräldrarna.

    Exakt. Efter det som hände i Göteborg måste vi ringa.
Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?