• Anonym (Amelie)

När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?

Föräldrar: när ringer du dina barns lärare? Beror det på situation, ålder? När anser du att du kan förvänta dig svar och ett glatt bemötande, så att säga?

Lärare: när är det ok att föräldrar ringer dig? Om vad?

Är det ok ringa kvällstid/helger? 

• Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?
  • Plupp73

Som sagt, det handlade inte bara om telefonen, utan om att man blir stoppad i affär, bibliotek, på vårdcentralen etc. Du kan tycka att det är märkligt, för mig är det det absolut bästa jag gjort, även om jag inte en sekund ångrar mina lärarår. 

• Anonym (Amelie)
    Solrosens skrev 2013-07-31 06:48:27 följande:
    Jag känner flera lärare som knappt kan tala svenska än mer skriva och stava rätt! De felar enorm grammatiskt också.
    Tror du kom in i fel tråd nu.
  • Anonym (Amelie)
    Anonym (Amelie) skrev 2013-07-31 07:39:10 följande:
    Eller menade du att du inte ringer läraren eftersom hen inte talar svenska?
  • Plupp73

Jag valde först bort läraryrket, ja. Därefter vikarierade jag inom olika sektorer, och sökte därefter in på läkarprogrammet. Alla, nota bene, väljer inte yrke efter lönen. Kanske, kanske finns det faktiskt de som väljer att fortsätta arbeta med människor - fast på annat sätt. Allt är inte pengar, däremot värnar jag oerhört mycket om min fritid.

• Anonym (gy.läraren)
    Anonym (lärare 4) skrev 2013-07-30 20:34:36 följande:
    Läraryrket är inget kall. Min arbetstid sträcker sig från ca 07.45-15-45, med visst svängrum.
    Fast då jobbar du väl inte heltid - annars är det ju helt andra tider som gäller om man skall få 45,5 timmar per vecka exklusive lunchen. Och läraravtalet, bilaga M, säger att förtroendearbetstiden skall användas" till spontanta elev- och föräldrakontakter". Sedan bör det, som jag skrivit tidigare i tråden, ske med omdöme
  • Froststar
    Anonym (gnälligt) skrev 2013-07-30 19:27:39 följande:
    Lärare är ju bland den gnälligaste yrkesgrupp vi har här i Sverige. Synd tycker jag. jag vet inte hur du tror att det är på andra jobb men jag vet då ingen som inte tar emot jobbsamtal ibland på fritiden och speciellt på semestern. Och då jobbar vi i olika branscher och med olika saker. Men det är lärarna som klagar såklart. Som inte heller vill ta något ansvar för om barnen lär sig det de ska i skolan eller ej. Nejdu, kraven på lärarna borde öka och de borde ställas till svars inför hurvida deras klass klarar de uppfyllda målen eller ej.

När jag arbetade i callcenter med helpdesk var det då ingen som ringde mig på fritiden. Inom äldreomsorgen, nope. Enbart när jag var timvik men det är en annan sak och då var det chef/samordnare som ringde. Inte kunder och anhöriga. Ingen av de arbetsplatser jag varit på har kunder grävt upp och ringt till min privata mobil eller mitt hemnummer. Inte ens när jag hade en tjänst med jourfunktion. Och absolut inte i mitt nuvarande arbete. Vad är det för yrken helt specifikt som du menar?

Gällande krav kanske man ska vända på det och hålla föräldrar direkt ansvariga för att deras ungar inte når upp till en viss nivå, till vissa krav och visst beteende i skolan. Socutredning, kuratorsamtal, ekonomisk rådgivning, etc skulle nog få vissa föräldrar att fatta att deras avkommor är deras eget ansvar.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (gy.läraren) skrev 2013-07-31 09:05:30 följande:
    Fast då jobbar du väl inte heltid - annars är det ju helt andra tider som gäller om man skall få 45,5 timmar per vecka exklusive lunchen. Och läraravtalet, bilaga M, säger att förtroendearbetstiden skall användas" till spontanta elev- och föräldrakontakter". Sedan bör det, som jag skrivit tidigare i tråden, ske med omdöme
    Du vet säkert likväl som jag att vad förtroendearbetstiden används till har INGEN annan är den aktuella läraren med att göra. Rektorn har inte ens rätt att fråga vad man gjort under förtroendearbetstiden. 
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (gy.läraren) skrev 2013-07-31 09:05:30 följande:
    7 h per dag plus lunch blir ju 35 h per vecka, vilket är vad vi är ålagda att göra på skolan. Övrig tid får vi arbeta var vi vill. 
  • Froststar
    Solrosens skrev 2013-07-31 06:48:27 följande:
    Jag känner flera lärare som knappt kan tala svenska än mer skriva och stava rätt! De felar enorm grammatiskt också.

Hoppas att du inte är lärare i svenska då.
  • Solrosens
    Anonym (Amelie) skrev 2013-07-31 07:39:10 följande:

Menar att där alltid uppstår en massa missförstånd. Och ungarna lär sig inte mycket då heller :/
Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?