Anonym (gnälligt) skrev 2013-07-30 19:27:39 följande:
Lärare är ju bland den gnälligaste yrkesgrupp vi har här i Sverige. Synd tycker jag. jag vet inte hur du tror att det är på andra jobb men jag vet då ingen som inte tar emot jobbsamtal ibland på fritiden och speciellt på semestern. Och då jobbar vi i olika branscher och med olika saker. Men det är lärarna som klagar såklart. Som inte heller vill ta något ansvar för om barnen lär sig det de ska i skolan eller ej. Nejdu, kraven på lärarna borde öka och de borde ställas till svars inför hurvida deras klass klarar de uppfyllda målen eller ej.
När jag arbetade i callcenter med helpdesk var det då ingen som ringde mig på fritiden. Inom äldreomsorgen, nope. Enbart när jag var timvik men det är en annan sak och då var det chef/samordnare som ringde. Inte kunder och anhöriga. Ingen av de arbetsplatser jag varit på har kunder grävt upp och ringt till min privata mobil eller mitt hemnummer. Inte ens när jag hade en tjänst med jourfunktion. Och absolut inte i mitt nuvarande arbete. Vad är det för yrken helt specifikt som du menar?
Gällande krav kanske man ska vända på det och hålla föräldrar direkt ansvariga för att deras ungar inte når upp till en viss nivå, till vissa krav och visst beteende i skolan. Socutredning, kuratorsamtal, ekonomisk rådgivning, etc skulle nog få vissa föräldrar att fatta att deras avkommor är deras eget ansvar.