• Anonym (Amelie)

När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?

Föräldrar: när ringer du dina barns lärare? Beror det på situation, ålder? När anser du att du kan förvänta dig svar och ett glatt bemötande, så att säga?

Lärare: när är det ok att föräldrar ringer dig? Om vad?

Är det ok ringa kvällstid/helger? 

• Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?
  • Anonym (Mamman)
    Ann Sjovis skrev 2013-07-30 17:09:29 följande:
    Du skrev tidigare i tråden att vid de tillfällen du behövt prata med fröken har inte 10 min räckt. Hur kan det då röra sig om ett mycket kort samtal? 
    Återigen, jag har två barn. Se inläggen ovan.
  • Anonym (6-9)

Rast, vad är det? Tar väl max 30 min lunch (ofta inte ens det) och det brukar vara enda rasten jag har på en hel dag..

Starkast skrev 2013-07-30 15:54:21 följande:
    Många har arbeten där det är ganska svårt.

Låt säga en läkare som jobbar på akuten, eller en som ansvarar för en viktig maskin i en fabrik. Då är det inte bara att svara i telefonen faktiskt. Och vissa lärare vill även vara ifred på sina raster.

• Rummeltass
    Anonym (Mamman) skrev 2013-07-29 18:06:21 följande:
    Och då hade jag garanterat fortsatt ringa, till dig (eller om du inte svarar till dina kollegor) för att få veta vad som hänt under dagen. Mitt barns bästa är viktigast för mig. Och vi hade säkert haft oändliga möten för att se till att informationen SKULLE GES vid hämtning, det enklaste och smidigaste för alla parter. 
    Herregud! Jag hoppas de stackarna som jobbar med din son skaffar hemligt telefonnummer så de slipper dina trakasserier. Det är inte ok att störa folk utanför arbetstid utan en förbaskat bra anledning, om ens då. 

• Anonym (6-9)

Det är rektorn som bestämt att samtal ska ligga på arbetstid. Får vi inte ihop det måste vi kunna kompa ut det när vi inte har lektioner och det är inte alltid det går.

Anonym (Amelie) skrev 2013-07-30 17:18:36 följande:
    Vad säger rektorn om det? Gnäller inte föräldrarna om att de måste ta ledigt?

• Anonym (6-9)

Och nej för de allra flesta går det att lösa så att samtal ligger under arbetstid. Har haft väldigt få som tyckt att det är konstigt att vi har det systemet.

Anonym (Amelie) skrev 2013-07-30 17:18:36 följande:
    Vad säger rektorn om det? Gnäller inte föräldrarna om att de måste ta ledigt?

• Ann Sjovis
    Anonym (Mamman) skrev 2013-07-30 17:18:53 följande:
    Återigen, jag har två barn. Se inläggen ovan.
    "I de fall jag har haft anledning att diskutera med fröken har 10 min inte räckt." 

Du specificerar inte vilket barn det gäller, utan i inläggen ovan detta så pratar du mer allmänt om att du ringer när du behöver. 
    Du pratar också om att det är deras skyldighet att hjälpa till när ert barns diagnos ställer till det för er. Är det inte ER skyldighet att se till att den inte ställer till det för er?  
  • Åsa

På skoltid fram till två ungefär (när läraren är på skolan) och lämna meddelande om ingen svarade (vilket kan hända på lektionstid). Något privatnummer har aldrig lämnats ut till föräldrarna där mina barn gått. Däremot händer det att läraren svarar på mail på kvällstid så om det var något jag upplevde inte kunde vänta är det möjligt att jag hade testat att maila och be att bli uppringd.

• Hedebris
    Anonym (6-9) skrev 2013-07-30 17:24:26 följande:
    Det är rektorn som bestämt att samtal ska ligga på arbetstid. Får vi inte ihop det måste vi kunna kompa ut det när vi inte har lektioner och det är inte alltid det går.

jag har heller aldrig haft utvecklingssamtal utanför arbetstid då vår chef inte vill att vi ska göra det.

Vi är inte tvingade att hålla utvecklingssamtal. Vi ät tvingade att erbjuda tid för utvecklingssamtal.   
  • Hedebris

som sagt. Är det något viktigt, akut så kan man boka en tid med läraren/rektorn/kuratorn osv och ta VAB. Alltså vara ledig från jobb och ta det på arbetstid

• Mercurialis

Jag kommer att ringa mina barns lärare dagtid, när de befinner sig på sin arbetsplats.

Under de år jag har arbetat som lärare har jag märkt en förändring från att jag som lärare förväntades ta emot samtal hemma på kvällen till att mina elever inte ens har mitt hemtelefonnummer utan bara ett nummer till min arbetsplats. En liknande förändring har skett när det gäller utvecklingssamtal. För tio år sedan planerades de in kvällstid. Idag planeras de i stort sett endast in dagtid, under normal arbetstid.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?