• Anonym (Amelie)

När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?

Föräldrar: när ringer du dina barns lärare? Beror det på situation, ålder? När anser du att du kan förvänta dig svar och ett glatt bemötande, så att säga?

Lärare: när är det ok att föräldrar ringer dig? Om vad?

Är det ok ringa kvällstid/helger? 

• Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?
  • Starkast
    Anonym (xxx) skrev 2013-07-30 15:15:15 följande:
    Vad kan läraren göra på kvällen som är så viktigt att det inte kan vänta till dagen efter? Man löser inte problem med mobbing en kväll via telefonen.
    Ex kanske man inte vill prata om sådana saker i skolan av hänsyn till alla berörda barn.

På kvällen kan det hjälpa ett barn att sova tryggt utan magont för att föräldern har pratat med läraren.

Dessutom frågade du vad läraren skulle göra åt att barnet inte vågade gå ut på kvällstid.
  • Starkast
    Anonym (6-9) skrev 2013-07-30 15:14:13 följande:
    Jag undviker att ringa föräldrar utanför arbetstid.

Vi delar oftast inte ut klasslistor till eleverna heller (de går i högstadiet) och hade vi gjort så hade jag inte velat.ha.mitt nummer där..
    Alla är olika!
    Men vissa vill ha en nära och bra kontakt med elevernas föräldrar och det måste ju också få vara okej.
  • Anonym (xxx)
    Starkast skrev 2013-07-30 15:22:30 följande:
    Fast om barnet har speciella behov kanske det inte går att lösa problemet utan att veta vad som hänt. Om nu hennes barn inte kan redogöra för händelsen själv så kanske det är nödvändigt att ha en helhet för att han ska kunna lugna sig?

Och ringer man 5-6 gånger/ termin och läraren INTE skulle tycka det var okej, så hade h*n garanterat talat om det för henne, alt. delat ut ett allmänt utskick om vad som gäller etc. Även lärare har ju förmågan att förmedla sig.

På våra skolor har de som sagt uppmanat föräldrarna att ringa och alla får hemnummrena vid läsårsstarten.
    Det är inte alls omöjligt att det är så även för dem.
    Det fungerar väl olika kort och gott för olika lärare. Vi hjälper gärna till och andra vill inte.
    Vi har haft lärare alltid som brytt sig väldigt mycket om alla barnen i klassen och tycker det är viktigt att de allihop mår bra både i och utanför skolan så det är säkert därför de tycker det är okej?

Vilket problem löser man genom att ringa läraren på kvällen? Blir sonens aggressiva skolkamrat mindre aggressiv, blir sonens hörselproblem bättre? Detta handlar ju även om andra barn, ska de också kontaktas på kvällen så att man får allas sidor av problemet?

Tycker att detta är ett tydligt exempel på en mamma som för sin egen skull vill prata med läraren så att hon ska kunna hantera sitt barn. 

Naturligtvis kan man ringa om läraren tycker det är OK att vara kurator på kvällen, annars är detta problem som ska tas på skoltid. Dvs inget akut. 
  • Anonym (6-9)

Jag har ofta nära relation till mina mentorselevers föräldrar, men,skiljer på att vara privat och personlig..

Starkast skrev 2013-07-30 15:26:24 följande:
    Alla är olika!

Men vissa vill ha en nära och bra kontakt med elevernas föräldrar och det måste ju också få vara okej.

• Anonym (Amelie)
    Starkast skrev 2013-07-30 15:24:35 följande:
    Ex kanske man inte vill prata om sådana saker i skolan av hänsyn till alla berörda barn.

På kvällen kan det hjälpa ett barn att sova tryggt utan magont för att föräldern har pratat med läraren.

Dessutom frågade du vad läraren skulle göra åt att barnet inte vågade gå ut på kvällstid.
    Jag frågade. Om barnet inte vågar gå ut hemma, vad ska läraren göra åt detta en kväll? Komma och hålla handen?
  • Starkast
    Anonym (xxx) skrev 2013-07-30 15:28:07 följande:
    Vilket problem löser man genom att ringa läraren på kvällen? Blir sonens aggressiva skolkamrat mindre aggressiv, blir sonens hörselproblem bättre? Detta handlar ju även om andra barn, ska de också kontaktas på kvällen så att man får allas sidor av problemet?

Tycker att detta är ett tydligt exempel på en mamma som för sin egen skull vill prata med läraren så att hon ska kunna hantera sitt barn. 

Naturligtvis kan man ringa om läraren tycker det är OK att vara kurator på kvällen, annars är detta problem som ska tas på skoltid. Dvs inget akut. 
    Man löser problemet att barnet slipper en hel kväll/natt  med magont, tårar och sömnlöshet.
    Jag tolkade den mamman som att barnet lugnar sig när föräldrarna fått veta vad som hänt. och om man inte tycker att ett barn i den situationen behöver den hjälpen så har man nog en grav empatistörning faktiskt.
    Och om det vore så viktigt för läraren att föräldrarna INTE ringer så skulle de vara väldigt noga med att informera om vad som hänt när barnet hämtades.

Hur ska hon hantera sitt barns mående i en situation där hon inte har en aning om vad som hänt pga att barnet inte kan förmedla sig?

• Anonym (Amelie)
    Starkast skrev 2013-07-30 15:22:30 följande:
    Fast om barnet har speciella behov kanske det inte går att lösa problemet utan att veta vad som hänt. Om nu hennes barn inte kan redogöra för händelsen själv så kanske det är nödvändigt att ha en helhet för att han ska kunna lugna sig?

Och ringer man 5-6 gånger/ termin och läraren INTE skulle tycka det var okej, så hade h*n garanterat talat om det för henne, alt. delat ut ett allmänt utskick om vad som gäller etc. Även lärare har ju förmågan att förmedla sig.

På våra skolor har de som sagt uppmanat föräldrarna att ringa och alla får hemnummrena vid läsårsstarten.
    Det är inte alls omöjligt att det är så även för dem.
    Det fungerar väl olika kort och gott för olika lärare. Vi hjälper gärna till och andra vill inte.
    Vi har haft lärare alltid som brytt sig väldigt mycket om alla barnen i klassen och tycker det är viktigt att de allihop mår bra både i och utanför skolan så det är säkert därför de tycker det är okej?

Känns lite som att läraryrket är ett kall, där man förväntas försaka sin egen person?

Vad läraren tycker om att hon ringer minst varje månad är irrelevant, eftersom hon anser sig ha rätten att göra det. Kan jag ringa min BVC-sköterska hemma om jag är orolig för lille Damiens diarré? 
  • Anonym (Amelie)
    Starkast skrev 2013-07-30 15:34:31 följande:
    Man löser problemet att barnet slipper en hel kväll/natt  med magont, tårar och sömnlöshet.
    Jag tolkade den mamman som att barnet lugnar sig när föräldrarna fått veta vad som hänt. och om man inte tycker att ett barn i den situationen behöver den hjälpen så har man nog en grav empatistörning faktiskt.
    Och om det vore så viktigt för läraren att föräldrarna INTE ringer så skulle de vara väldigt noga med att informera om vad som hänt när barnet hämtades.

Hur ska hon hantera sitt barns mående i en situation där hon inte har en aning om vad som hänt pga att barnet inte kan förmedla sig?

Tänker på min skola från 1-6. Hände något på rasten visste inte lärarna det nödvändigtvis, eftersom skolgården var stor och många lekte i skogen. 
  • Anonym (Sur)

Förstår faktiskt inte varför lärare måste veta om ett barns anhöriga har gått bort på kvällen. Om läraren får info om att mormor gått bort kl 21 på kvällen, vad ska läraren göra med den informationen då? Han/hon har säkert fullt upp att lägga barn och ta hand om hushållet och kanske till och med är på väg att gå lägga sig själv. Kan man inte vänta till kl 8 när läraren är på skolan? Om man har 30 barn i en klass har varje barn 4 mor/farföräldrar, ska man alltså ringa så fort någon av dem dör?

Tror mycket handlar om att många föräldrar tror att världen kretsar kring deras barn. Att barnens mor/farföräldrars bortgång engagerar läraren kl 21 på kvällen. Självklart tycker jag att man ska meddela detta till läraren, det är jätteviktigt att läraren vet om sådant! Men inte såpass viktigt att man ringer på kvällen. Man kan vänta till dagen efter.

• Starkast
    Anonym (6-9) skrev 2013-07-30 15:30:01 följande:
    Jag har ofta nära relation till mina mentorselevers föräldrar, men,skiljer på att vara privat och personlig..
    Eftersom de flesta föräldrarna också jobbar, så det är väldigt bra gjort att kunna ha en nära relation inom arbetstiden tycker jag.

Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?