• Anonym (Amelie)

När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?

Föräldrar: när ringer du dina barns lärare? Beror det på situation, ålder? När anser du att du kan förvänta dig svar och ett glatt bemötande, så att säga?

Lärare: när är det ok att föräldrar ringer dig? Om vad?

Är det ok ringa kvällstid/helger? 

• Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?
  • Anonym (gy.läraren)

Litet tillägg - där jag jobbar har vi fria arbetstider vilket gör att man bör ange ett nummer som man är anträffbar utanför arbetsrummet på skolan

• Diamanta

Jag jobbar som lärare (högstadiet), men jag har varit väldigt förskonad från samtal från föräldrar. Under alla år (drygt 10 år) som jag har jobbat som lärare, så tror jag att jag har fått fem telefonsamtal från föräldrar. Ingen av dem har varit på orimliga tider, och det har varit saker som inte kunnat väntat. Jag har aldrig varit med om att föräldrar letat upp mig på eniro och liknande (trots att jag har ett ovanligt namn, och lätt att hitta). Dock har jag varit tydlig mot föräldrarna att de får ringa mig hemma under vissa tider. (Typ mellan 20-21, då det är som lugnast här hemma.) Men numera lämnar jag inte ut numret alls, för jag vill inte ha samtal hem. Däremot får föräldrar gärna maila alt. skicka SMS. Då kan jag svara när jag har möjlighet.

Lärare har definitivt ingen "jourtid". Vi jobbar 10 timmar utöver den arbetsplatsförlagda tiden, vilket då skulle innebära att jag slutar mellan 16.30-18.30 om jag väljer att lägga 2 timmar/vardag. Skulle någon förälder ringa mig kl. 22 på kvällen, så skulle jag bli jävligt irriterad!! Då måste det vara av MYCKET AKUT OCH ALLVARLIG KARAKTÄR!!! 

• Anonym (KA)
    Lurvenpajsaren skrev 2013-07-30 09:14:41 följande:
    Jobbar själv som lärare och har sett till att jag inte kan hittas på nätet. På min skola har alla lärare egna telefoner och nummer, personliga menar jag då. Men hem? Aldrig.
    Menar du på Eniro och så? Hur gör man då? För jag vill ju inte att mitt nummer dyker upp som "okänt nummer" då jag ringer till kompisar eller så som jag antar att det blir om man har hemligt.
  • cajsasmamma

Aldrig ringt Cajsas lärare. Förutom när hon har ringt mig någon gång vid kl 20.30 så har jag ringt tillbaks inom en halvtimme. Smsat henne ett par gånger ang. något ang. En utflykt dock innan kl 17.

• Anonym (gy.läraren)
    Anonym (gy.läraren) skrev 2013-07-30 09:39:15 följande:

Jag tycker så här:

Icke-akuta ärenden - normala kontorstider, helst via e-post
    Akuta ärenden - per telefon mellan 7-21, även hemma
    Ur-akuta ärenden - dygnet runt per telefon

Jag förväntar mig att föräldrar är kompetenta nog att avgöra vilken natur som ärendet har.     

Jag vill tillägga att under 18 år som lärare så kan jag bara minnas två föräldrar som har missbrukat mitt hemnummer. I det första fallet ville mamman att jag skulle stödja henne i hennes föräldraroll. (Då va jag typ 27 och verkligen inte mogen att vara morsa åt en morsa). I det andra fallet insåg jag att det var allra mest synd om denna morsas son som hon knutit så hårt till sig att det kändes obehagligt.
  • Diamanta

Ni som anser att ni har all rätt i världen att ringa ert barns lärare när som helst, bara för att ni måste veta vad som pågår i skolan. Eller ni som tror/anser att ert barn far illa i skolan alt. ni som anser att ni får alldeles för lite information kring olika händelser (för övrigt så har vi tystnadsplikt, så vi diskuterar inte andra barns problematik med någon annan än just det barnet föräldrar!!). Hur ofta är ni med i skolan? Hur ofta besöker ni ert barns klass?

En del föräldrar gapar så jäkla högt om allt möjligt, men när man ber dem vara med en dag i skolan så kan de absolut inte vara det. För de har ju ett jobb att sköta... Då är det helt plötsligt inte så viktigt längre. Så ni som anser att det är helt okej att ringa ert barns lärare kl. 22 på kvällen pga ni har ett barn som inte vill/vågar gå till skolan dagen efter, varför inte vara med ert barn i skolan själva dagen efter. Då kommer ni dels att kunna bilda er en egen uppfattning om saker och ting, och dels är det lättare att få till en tid för samtal med läraren någon gång under dagen. 

• Anonym (gy.läraren)

F.ö. har jag ett favorittrick när det gäller föräldrar till (nästan) vuxna ungdomar om som mailar "Ring mig så fort du kan" och det är att ta dem på orden och verkligen ringa så fort jag är på jobbet vilket ofta är vid kvart över sex

• Anonym (.)

Jag har aldrig ringt mitt barns larare. Om jag vill prata med dem sa ser jag till att bestamma en tid under arbetstid. Eller smaprata da jag hamtar mitt barn. Har jag fragor ang tex utflykt osv sa skulle jag andra inte ringa, for det skulle kannas som att jag borde haft koll, och det ar mitt eget fel om jag inte tagit reda pa saken tidigare. Jag har svart att se att nagot ar sa akut att man inte kan vanta en natt. Det ar ju inte som om mitt barn blivit svart sjuk och darfor inte kan vanta over natten pa att se en lakare.

Om vi traffat lararen vid poolen eller pa flygplatsen (faktiskt en gang i stockholm trots att vi bor i Schweiz...) har vi pratats vid som bekanta, jag har ju inte borjat diskutera mitt barns skolgang... Det har mer kants som att lararen tyckt det var roligt att prata lite. Men vi har ju inte pratat i timtal heller, utan en kortis som nar man traffar just en bekant och inte en nara van.

• Näckrosen

Jag har bara ringt min sons lärare hem, en gång. Det var i början på sommarlovet och sonen hade blivit mordhotad av ett par äldre barn som gick på samma skola. Men händelsen skedde utanför skolan/frita.
    Dagen efter skulle sonen till frita.

Mormor var med på frita hela den veckan, efter samråd med personalen.

Annars ringer jag bara under dagtid.
    Jag kan egentligen inte hitta någon anledning att ringa på icke arbetstid.

• Anonym (ll)

Med 5 barn som sammanlagt gått/går i grundskolan i över 40 år så har jag ringt hem till lärare vid de tillfällen när nära anhörig skadats allvarligt och barnen ute blev från skolan pga av detta, barn som inte vågat gå ut hemma pga andra barn på skola/ byn (var med i skolan hela veckan efter pga av detta), barn som varit med i mobbing gäng (tätt kontakt mellan föräldrar och lärare stoppades snabbt i vårt fall läraren ville att vi skulle ringa), när 1 av våra barn blev mobbad och sist när en nära anhörig gått bort. Även en lärare som ringt hem trots ledighet pga av mobbing av ett av våra andra barn. Så på alla dessa år så max 10 gånger och då är vissa gånger på lärares order att vi ska ringa.
    Men aldrig att jag skulle ringa för missad läxa det får vi fixa på morgonen likaså med skolutflykter eller liknande.

Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?