Jag jobbar som lärare (högstadiet), men jag har varit väldigt förskonad från samtal från föräldrar. Under alla år (drygt 10 år) som jag har jobbat som lärare, så tror jag att jag har fått fem telefonsamtal från föräldrar. Ingen av dem har varit på orimliga tider, och det har varit saker som inte kunnat väntat. Jag har aldrig varit med om att föräldrar letat upp mig på eniro och liknande (trots att jag har ett ovanligt namn, och lätt att hitta). Dock har jag varit tydlig mot föräldrarna att de får ringa mig hemma under vissa tider. (Typ mellan 20-21, då det är som lugnast här hemma.) Men numera lämnar jag inte ut numret alls, för jag vill inte ha samtal hem. Däremot får föräldrar gärna maila alt. skicka SMS. Då kan jag svara när jag har möjlighet.
Lärare har definitivt ingen "jourtid". Vi jobbar 10 timmar utöver den arbetsplatsförlagda tiden, vilket då skulle innebära att jag slutar mellan 16.30-18.30 om jag väljer att lägga 2 timmar/vardag. Skulle någon förälder ringa mig kl. 22 på kvällen, så skulle jag bli jävligt irriterad!! Då måste det vara av MYCKET AKUT OCH ALLVARLIG KARAKTÄR!!!