• Anonym (Amelie)

När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?

Föräldrar: när ringer du dina barns lärare? Beror det på situation, ålder? När anser du att du kan förvänta dig svar och ett glatt bemötande, så att säga?

Lärare: när är det ok att föräldrar ringer dig? Om vad?

Är det ok ringa kvällstid/helger? 

• Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?
  • Cadencee
    Solrosens skrev 2013-07-30 09:02:13 följande:
    Vilka händelser är det?

Vet inte vilket inlägg det var. Men den ena anledningen var att min bror blev mobbad och misshandlad i skolan ett bra tag innan det hände något så då ringde pappa till läraren och efter det samtalet ringdes det mycket på kvällstid. Oftast då läraren till oss för att veta hur mim bror mådde och sådana saker. Skitbra lärare!
  • FruSen
    Diamanta skrev 2013-07-30 10:18:30 följande:
    Ni som anser att ni har all rätt i världen att ringa ert barns lärare när som helst, bara för att ni måste veta vad som pågår i skolan. Eller ni som tror/anser att ert barn far illa i skolan alt. ni som anser att ni får alldeles för lite information kring olika händelser (för övrigt så har vi tystnadsplikt, så vi diskuterar inte andra barns problematik med någon annan än just det barnet föräldrar!!). Hur ofta är ni med i skolan? Hur ofta besöker ni ert barns klass?

En del föräldrar gapar så jäkla högt om allt möjligt, men när man ber dem vara med en dag i skolan så kan de absolut inte vara det. För de har ju ett jobb att sköta... Då är det helt plötsligt inte så viktigt längre. Så ni som anser att det är helt okej att ringa ert barns lärare kl. 22 på kvällen pga ni har ett barn som inte vill/vågar gå till skolan dagen efter, varför inte vara med ert barn i skolan själva dagen efter. Då kommer ni dels att kunna bilda er en egen uppfattning om saker och ting, och dels är det lättare att få till en tid för samtal med läraren någon gång under dagen. 
  • Anonym (Nej)

Har under mina åtta år som skolmorsa aldrig ringt hem till en lärare. Däremot har jag ringt rektorn ett par gånger ( under arbetstid då) i frågor om ledighet. Om ingen dött ser jag ingen anledning.

• Froststar
    Anonym (Mamman) skrev 2013-07-29 17:55:49 följande:
    Jag fortsätter kräva att jag får info om incidenter av personalen när jag hämtar på em. Om så inte sker fortsätter jag att ringa på kvällstid för att få info om sådant som hänt. Jag tycker att det är deras skyldighet att hjälpa till när de vet att sonens diagnos försvårar för oss. Om personalen skulle sluta svara skulle jag ta upp problemet med rektor och barn- och bildningschefen i kommunen. Barn har rättigheter, speciellt barn med diagnos. 

Du, det där sista "speciellt barn med diagnos" tycker jag används som ursäkt för all möjlig oförskämt beteende. Om inte av barnen själva, då av föräldrar. Ditt barn har inte fler rättigheter än andra människor. Om specialhjälp behövs är det ditt ansvar som förälder att fixa det genom kommunen eller hur du vill. Men... Nej, lärare har ingen skyldighet att svara på kvällen. Nej, din unge är inte den enda läraren har i klassen. Nej, din unge är inte den ende som vistas ute på rasterna där en rastvakt övervakar. Om du vill veta hur det ligger till får ditt barn säga något (samma som han säger senare) när du hämtar eller i alla fall till inte senare än när läraren slutar för dagen. Om han inte gör det får det vänta till nästa dags morgon. Om ditt barn har så grava problem att han inte kan fungera i en vanlig miljö gör du honom en björntjänst att tvinga honom att vistas i en sådan miljö.

Människor har rättigheter, det gäller vuxna likväl som barn. Rättigheterna är inte uppdelade efter yrkeskategori eller diagnos. Ju förr du förstår det desto bättre blir det för ditt barn och desto fler besvikelser besparas han.
  • anne h
    Anonym (Amelie) skrev 2013-07-29 13:26:35 följande:
    Föräldrar: när ringer du dina barns lärare? Beror det på situation, ålder? När anser du att du kan förvänta dig svar och ett glatt bemötande, så att säga?

Lärare: när är det ok att föräldrar ringer dig? Om vad?

Är det ok ringa kvällstid/helger? 
    Beror på vad det gäller;

Har mitt barn råkat illa ut i skolan så ringer jag så snart jag får veta, oavsett dag, inte nattetid dock såvida det inte handlar om grov misshandel osv.

Gäller det skolarbete som jag _måste_ diskutera med läraren och jag inte kan få tag i läraren på skolan så vardag före kl 18.. och då skäms jag en hel del.. för läraren är ledig och ska inte behöva ta emot samtal i onödan.. men finns det inga alternativ så..
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Anonym (Förstår)
    Froststar skrev 2013-07-30 12:26:11 följande:

Du, det där sista "speciellt barn med diagnos" tycker jag används som ursäkt för all möjlig oförskämt beteende. Om inte av barnen själva, då av föräldrar. Ditt barn har inte fler rättigheter än andra människor. Om specialhjälp behövs är det ditt ansvar som förälder att fixa det genom kommunen eller hur du vill. Men... Nej, lärare har ingen skyldighet att svara på kvällen. Nej, din unge är inte den enda läraren har i klassen. Nej, din unge är inte den ende som vistas ute på rasterna där en rastvakt övervakar. Om du vill veta hur det ligger till får ditt barn säga något (samma som han säger senare) när du hämtar eller i alla fall till inte senare än när läraren slutar för dagen. Om han inte gör det får det vänta till nästa dags morgon. Om ditt barn har så grava problem att han inte kan fungera i en vanlig miljö gör du honom en björntjänst att tvinga honom att vistas i en sådan miljö.

Människor har rättigheter, det gäller vuxna likväl som barn. Rättigheterna är inte uppdelade efter yrkeskategori eller diagnos. Ju förr du förstår det desto bättre blir det för ditt barn och desto fler besvikelser besparas han.
    Jo, rättigheter är uppdelade efter behov i skolan, vilka ofta är större vid diagnos även om det inte just är själva diagnosen som ger rättigheterna. Jag hoppas att du inte jobbar som lärare när du inte vet det.
  • Anonym (hmm)

Min dotters lärare hade för vana att ringa på kvällstid, vid ca 21. Det tyckte jag var för sent och störde faktiskt väldigt speciellt då det inte var trevliga samtal. Varför inte ta sådant på dagtid istället?! 

Själv har jag bara ringt läraren dagtid men så har det inte varit akuta saker heller.

Vad är egentligen så akut att man ringer mitt i natten till en lärare?! Dödsfall inom familjen har väl inte skolan med att göra? Då kan man väl ändå vänta till morgonen och meddela att "Nisse" inte kan komma? 

• Anonym (xxx)
    anne h skrev 2013-07-30 12:30:46 följande:
    Beror på vad det gäller;

Har mitt barn råkat illa ut i skolan så ringer jag så snart jag får veta, oavsett dag, inte nattetid dock såvida det inte handlar om grov misshandel osv.

Gäller det skolarbete som jag _måste_ diskutera med läraren och jag inte kan få tag i läraren på skolan så vardag före kl 18.. och då skäms jag en hel del.. för läraren är ledig och ska inte behöva ta emot samtal i onödan.. men finns det inga alternativ så..
    Vad tror du läraren kan göra mitt i natten eller på kvällen om ditt barn blivit misshandlat?

• Froststar
    Anonym (Förstår) skrev 2013-07-30 12:33:15 följande:
    Jo, rättigheter är uppdelade efter behov i skolan, vilka ofta är större vid diagnos även om det inte just är själva diagnosen som ger rättigheterna. Jag hoppas att du inte jobbar som lärare när du inte vet det.

Jag hade aldrig accepterat att min unge skulle ha färre rättigheter i skolan bara för att h*n inte har någon diagnos. Enda jag kan acceptera är att barnet med diagnos får extrahjälp men, märk väl, inte på andras bekostnad utan då ska extra resurser till. Andra ska inte behöva hämmas, begränsas eller lida pga det här. Om jag lider av hörselskador är det mitt ansvar att skaffa utrustning som gör att jag kan höra på en arbetsplats eller en tolk. Jag kan väl inte kräva att hela arbetsplatsen kommunicerar så att jag kan förstå. Som ett exempel.
  • Lurvenpajsaren
    Anonym (KA) skrev 2013-07-30 09:44:35 följande:
    Menar du på Eniro och så? Hur gör man då? För jag vill ju inte att mitt nummer dyker upp som "okänt nummer" då jag ringer till kompisar eller så som jag antar att det blir om man har hemligt.

Jag har ingen fast telefon längre utan bara mobil. Numret syns när jag ringer men står inte registrerat någonstans. Det säger man till om. Har du fast telefoni är det säkert endast hemligt nummer du kan ha.
Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?