Anonym (Mamman) skrev 2013-07-29 17:55:49 följande:
Jag fortsätter kräva att jag får info om incidenter av personalen när jag hämtar på em. Om så inte sker fortsätter jag att ringa på kvällstid för att få info om sådant som hänt. Jag tycker att det är deras skyldighet att hjälpa till när de vet att sonens diagnos försvårar för oss. Om personalen skulle sluta svara skulle jag ta upp problemet med rektor och barn- och bildningschefen i kommunen. Barn har rättigheter, speciellt barn med diagnos.
Du, det där sista "speciellt barn med diagnos" tycker jag används som ursäkt för all möjlig oförskämt beteende. Om inte av barnen själva, då av föräldrar. Ditt barn har inte fler rättigheter än andra människor. Om specialhjälp behövs är det ditt ansvar som förälder att fixa det genom kommunen eller hur du vill. Men... Nej, lärare har ingen skyldighet att svara på kvällen. Nej, din unge är inte den enda läraren har i klassen. Nej, din unge är inte den ende som vistas ute på rasterna där en rastvakt övervakar. Om du vill veta hur det ligger till får ditt barn säga något (samma som han säger senare) när du hämtar eller i alla fall till inte senare än när läraren slutar för dagen. Om han inte gör det får det vänta till nästa dags morgon. Om ditt barn har så grava problem att han inte kan fungera i en vanlig miljö gör du honom en björntjänst att tvinga honom att vistas i en sådan miljö.
Människor har rättigheter, det gäller vuxna likväl som barn. Rättigheterna är inte uppdelade efter yrkeskategori eller diagnos. Ju förr du förstår det desto bättre blir det för ditt barn och desto fler besvikelser besparas han.