• FruSen

När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?

Skulle aldrig falla mig in att ringa mina barns lärare utanför deras ungefärliga arbetstid (8-15 mån-fre tänker jag då). Kommer jag på något jag vill sent på kvällen kan jag skicka ett mail till dennes jobbmail så läser läraren det under sin arbetstid. 
    Jag kan absolut inte tänka mig något så urakut som kräver ett samtal till dotterns lärare klockan 21-22 en tisdagkväll. I alla fall inte något som handlar om skolan.  
    Min dotter hade ett stor bettmärke högt upp på armen upptäckte jag en kväll när vi tog av tröjan och på med pyjamasen. Inte kastade jag mig på någon telefon då, det gick utmärkt att reda ut morgonen därpå när jag lämnade dottern.

• FruSen

På riktigt alltså. Jag skulle skämmas ihjäl om jag letat upp lärarens nr på tex eniro och ringde utanför arbetstid.
    "Men hejsan Eva, vilken tur du är hemma/vaken, det här är Majas mamma. Maja i 4a du vet... Jo, alltså det är så att Maja berättar nu för mig ikväll att hennes klasskamrater varit elaka mot henne på rasten. Detta. måste vi reda ut genast!! Hur jag fick ditt nummer? Jag letade upp dig på eniro såklart? Vad menar du, ska detta vänta till imorgon?? Maja är ju jätteledsen nu och vi måste ju reda ut detta. Nu! Jo, jag vet att klockan är 21.30 men det här är väldigt viktigt!"

Skäms man inte över sig själv om man gör såhär??

• FruSen

Så det duger inte att man tar upp det med läraren morgonen därpå, på lärarens arbetstid, menar du? Vad kan läraren göra på din lediga tid på kvällen som han/hon inte kan göra på arbetstid morgonen efteråt?

Kritik skrev 2013-07-30 00:08:54 följande:
    Man skäms förhoppningsvis mer om man inte tar tag i att ens barn blir illa behandlat i skolan.

• FruSen

På sin lediga tid ska det stå.

FruSen skrev 2013-07-30 01:00:50 följande:
    Så det duger inte att man tar upp det med läraren morgonen därpå, på lärarens arbetstid, menar du? Vad kan läraren göra på din lediga tid på kvällen som han/hon inte kan göra på arbetstid morgonen efteråt?

• FruSen
    Diamanta skrev 2013-07-30 10:18:30 följande:
    Ni som anser att ni har all rätt i världen att ringa ert barns lärare när som helst, bara för att ni måste veta vad som pågår i skolan. Eller ni som tror/anser att ert barn far illa i skolan alt. ni som anser att ni får alldeles för lite information kring olika händelser (för övrigt så har vi tystnadsplikt, så vi diskuterar inte andra barns problematik med någon annan än just det barnet föräldrar!!). Hur ofta är ni med i skolan? Hur ofta besöker ni ert barns klass?

En del föräldrar gapar så jäkla högt om allt möjligt, men när man ber dem vara med en dag i skolan så kan de absolut inte vara det. För de har ju ett jobb att sköta... Då är det helt plötsligt inte så viktigt längre. Så ni som anser att det är helt okej att ringa ert barns lärare kl. 22 på kvällen pga ni har ett barn som inte vill/vågar gå till skolan dagen efter, varför inte vara med ert barn i skolan själva dagen efter. Då kommer ni dels att kunna bilda er en egen uppfattning om saker och ting, och dels är det lättare att få till en tid för samtal med läraren någon gång under dagen. 
Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?