• Anonym (Amelie)

När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?

Föräldrar: när ringer du dina barns lärare? Beror det på situation, ålder? När anser du att du kan förvänta dig svar och ett glatt bemötande, så att säga?

Lärare: när är det ok att föräldrar ringer dig? Om vad?

Är det ok ringa kvällstid/helger? 

• Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?
  • Anonym (6-9)
    Curious skrev 2013-07-29 23:05:24 följande:
    Jag är lärare och har aldrig blivit uppringd på min fritid av någon förälder, däremot har de mailat eller skickat något på fb vilket jag tycker är helt ok. Ni föräldrar som känner att ni inte får tillräcklig information från skolan om saker som hänt etc. Be att få en kontaktbok som skickas mellan hem och skola varje dag som både lärare och föräldrar kan skiva om det har hänt något eller om Pelle ska till tandläkaren etc. På min skola har alla elever kontaktböcker och det fungerar jättebra ettersom både skola, fritids och föräldrar använder dem flitigt. Om det är något man vill prata om med läraren så kan man ringa till de telefoner som finns på skolan eller maila, man kan också ta en stund vid lämning eller hämtning. Vi lärare finns alltid på plats minst en timma innan skolan börjar och oftast fram till 5 på eftermiddagen. Jag har inget emot att någon ringer på kvällen/mitt i natten/helgen etc om det har hänt något allvarligt tex dödsfall i familjen eller liknande men inte för att Pelle har varit i bråk, det kan gott vänta till nästa dag. Dessutom vill jag bara klargöra att vi lärare INTE har jour och kommer aldrig att ha det heller. Vi jobbar 45 timmar/vecka varav 10 av dessa är förtroendetid som väldigt många väljer att göra på arbetsplatsen just för att slippa ta med sig jobbet hem.
    Jag är lärare men är inte på plats minst en timme innan och oftast fram till 17... Det är ju olika från dag till dag..
  • Äntligen är vi där
    Anonym (6-9) skrev 2013-07-29 23:03:24 följande:
    Jag hade en stökig elev en gång och jag ringde hans föräldrar ganska ofta. Hans mamma sa till slut att nu fick jag inte ringa mer för hon jobbade faktiskt... Hon tyckte då att jag skulle ringa på kvällstid istället, men min chef grep in då och sa att vi jobbar också på dagen och har ingen skyldighet att ringa föräldrar på kvällstid.
    Vad som också är ganska iögonfallande här är hur en förälder kan tycka att barnets tillvaro i skolan inte är så viktigt att föräldern kan tänka sig att bli "störd" på jobbet...

Kan avslöja en sak som hände tidigare i mitt yrkesliv då jag ringde en förälder... Han sade såhär;
    - Ring min på lunchen, för jag har svårt att svara under arbetstid. (Han jobbade på byggarbetsplats och kunde inte höra telefonen/prata pga allt liv i bakgrunden)

Så jag ringde på lunchen, och han svarade;
    - Jag har lunch nu, rast, så jag har inte tid att prata med dig.

Jag ringde angående hans barn.  
  • Anonym (6-9)
    Äntligen är vi där skrev 2013-07-29 23:07:08 följande:
    Vad som också är ganska iögonfallande här är hur en förälder kan tycka att barnets tillvaro i skolan inte är så viktigt att föräldern kan tänka sig att bli "störd" på jobbet...

Kan avslöja en sak som hände tidigare i mitt yrkesliv då jag ringde en förälder... Han sade såhär;
    - Ring min på lunchen, för jag har svårt att svara under arbetstid. (Han jobbade på byggarbetsplats och kunde inte höra telefonen/prata pga allt liv i bakgrunden)

Så jag ringde på lunchen, och han svarade;
    - Jag har lunch nu, rast, så jag har inte tid att prata med dig.

Jag ringde angående hans barn.  
    Ibland förstår man varför vissa barn beter sig som de gör..
  • Äntligen är vi där
    Anonym (6-9) skrev 2013-07-29 23:08:47 följande:
    Ibland förstår man varför vissa barn beter sig som de gör..
    Ja, det gör ont när jag tänker på vilka verkligheter många barn går hem till efter skolan varje dag. 
  • Curious

[quote=70618786][quote-nick]Anonym (6-9) skrev 2013-07-29 23:06:18 följande: Jag är lärare men är inte på plats minst en timme innan och oftast fram till 17... Det är ju olika från dag till dag..[/quote] Ber om ursäkt för att jag var otydlig, tänkte på hur det ser ut på min skola. Självklart är det inte samma för alla. Jag har 10 minuter med bil till jobbet och mina elever börjar inte förän 8.40 så att vara där en timma innan betyder inte att jag måste gå upp i ottan bara för det.

• Doktor mugg

Jag skulle aldrig ringa en lärare på ledig tid!

• Anonym (6-9)

Mina elever börjar ibland 8.10-8.20 så inte är jag där en timme innan,då. Max 30 min innan är ha beroende på hur schemat är lagt. Har ca 30 min resväg också.

Curious skrev 2013-07-29 23:23:14 följande:
    [quote=70618786][quote-nick]Anonym (6-9) skrev 2013-07-29 23:06:18 följande: Jag är lärare men är inte på plats minst en timme innan och oftast fram till 17... Det är ju olika från dag till dag..

Ber om ursäkt för att jag var otydlig, tänkte på hur det ser ut på min skola. Självklart är det inte samma för alla. Jag har 10 minuter med bil till jobbet och mina elever börjar inte förän 8.40 så att vara där en timma innan betyder inte att jag måste gå upp i ottan bara för det.[/quote]
  • Mime
    Anonym (Mamman) skrev 2013-07-29 17:39:00 följande:
    Ni som tycker att lärare inte ska kunna nås på kvällen, hur tänker ni om vår situation. Min son är 6 år. Han har en språkstörning som gör att han inte helt kan redogöra för saker som har hänt under dagen. Vid flera tillfällen har han varit ledsen på kvällen, men inte riktigt kunnat förklara vad som hänt. Jag har vid dessa tillfällen inte fått några som helst signaler från personalen om att något hänt. Jag har sagt till dem att de måste berätta för mig om konflikter som eventuellt sker under dagen, men de menar att personal går om varandra osv. Så hur ska jag göra? Om sonen är jätteledsen på kvällen, vill berätta om något som hänt och som han tänkt på sedan han kom hem men inte kan uttrycka sig. Vad ska jag göra då, tycker ni? Han kan förstås säga namnen på personalen som varit där, men blir virrig och kan inte klart redogöra för vad som hänt? I sådana lägen vill jag faktiskt veta vad som hänt och brukar då ringa berörd personal. De vet om detta, och för att underlätta för sig själva så borde de ju se till att någon berättar för mig vad som hänt. Men det tycks vara lathet, och jag drar mig då inte för att ringa berörd personal på kvällen och fråga vad som hänt under dagen. Är det fel, tycker ni?

Skaffa en kontaktbok i stället som läraren och ni i familjen kan skriva i, under dagen. En bok som följer honom hemifrån, till skolan, sedan till fritids och hem igen. Lärare är också rätt till ledig tid.
  • FruSen

På riktigt alltså. Jag skulle skämmas ihjäl om jag letat upp lärarens nr på tex eniro och ringde utanför arbetstid.
    "Men hejsan Eva, vilken tur du är hemma/vaken, det här är Majas mamma. Maja i 4a du vet... Jo, alltså det är så att Maja berättar nu för mig ikväll att hennes klasskamrater varit elaka mot henne på rasten. Detta. måste vi reda ut genast!! Hur jag fick ditt nummer? Jag letade upp dig på eniro såklart? Vad menar du, ska detta vänta till imorgon?? Maja är ju jätteledsen nu och vi måste ju reda ut detta. Nu! Jo, jag vet att klockan är 21.30 men det här är väldigt viktigt!"

Skäms man inte över sig själv om man gör såhär??

• Mime

Det gick inte så bra att svara, det jag menade var till Anonym (Mamman) om hur hon skulle göra om hon inte kunde ringa sin sons lärare på kvällen som hon önskar.

Prova en kontaktbok, en lite skrivbok eller liknande som kan användas för att skriva i, den boken borde vandra från hemmet till skolan och sedan till fritids, då kan ni alla skriva i boken om något har hänt under dagen.

Men alla även lärare har rätt till ledig tid/fritid mellan sina arbetspass.

Lycka till!

Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?