• Anonym (Amelie)

När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?

Föräldrar: när ringer du dina barns lärare? Beror det på situation, ålder? När anser du att du kan förvänta dig svar och ett glatt bemötande, så att säga?

Lärare: när är det ok att föräldrar ringer dig? Om vad?

Är det ok ringa kvällstid/helger? 

• Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?
  • Anonym (6-9)
    Curious skrev 2013-07-29 23:05:24 följande:
    Jag är lärare och har aldrig blivit uppringd på min fritid av någon förälder, däremot har de mailat eller skickat något på fb vilket jag tycker är helt ok. Ni föräldrar som känner att ni inte får tillräcklig information från skolan om saker som hänt etc. Be att få en kontaktbok som skickas mellan hem och skola varje dag som både lärare och föräldrar kan skiva om det har hänt något eller om Pelle ska till tandläkaren etc. På min skola har alla elever kontaktböcker och det fungerar jättebra ettersom både skola, fritids och föräldrar använder dem flitigt. Om det är något man vill prata om med läraren så kan man ringa till de telefoner som finns på skolan eller maila, man kan också ta en stund vid lämning eller hämtning. Vi lärare finns alltid på plats minst en timma innan skolan börjar och oftast fram till 5 på eftermiddagen. Jag har inget emot att någon ringer på kvällen/mitt i natten/helgen etc om det har hänt något allvarligt tex dödsfall i familjen eller liknande men inte för att Pelle har varit i bråk, det kan gott vänta till nästa dag. Dessutom vill jag bara klargöra att vi lärare INTE har jour och kommer aldrig att ha det heller. Vi jobbar 45 timmar/vecka varav 10 av dessa är förtroendetid som väldigt många väljer att göra på arbetsplatsen just för att slippa ta med sig jobbet hem.
    Jag är lärare men är inte på plats minst en timme innan och oftast fram till 17... Det är ju olika från dag till dag..
  • Äntligen är vi där
    Anonym (6-9) skrev 2013-07-29 23:03:24 följande: