• Anonym (Amelie)

När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?

Föräldrar: när ringer du dina barns lärare? Beror det på situation, ålder? När anser du att du kan förvänta dig svar och ett glatt bemötande, så att säga?

Lärare: när är det ok att föräldrar ringer dig? Om vad?

Är det ok ringa kvällstid/helger? 

• Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?
  • Kritik
    FruSen skrev 2013-07-29 23:54:00 följande:
    På riktigt alltså. Jag skulle skämmas ihjäl om jag letat upp lärarens nr på tex eniro och ringde utanför arbetstid.
    "Men hejsan Eva, vilken tur du är hemma/vaken, det här är Majas mamma. Maja i 4a du vet... Jo, alltså det är så att Maja berättar nu för mig ikväll att hennes klasskamrater varit elaka mot henne på rasten. Detta. måste vi reda ut genast!! Hur jag fick ditt nummer? Jag letade upp dig på eniro såklart? Vad menar du, ska detta vänta till imorgon?? Maja är ju jätteledsen nu och vi måste ju reda ut detta. Nu! Jo, jag vet att klockan är 21.30 men det här är väldigt viktigt!"

Skäms man inte över sig själv om man gör såhär??
    Man skäms förhoppningsvis mer om man inte tar tag i att ens barn blir illa behandlat i skolan.
  • Anonym (Jag)

Jag ringer endast om det är akut (vilket aldrig har hänt än), men jag kan tänka mig situationer som att barnet "är borta" eller dylikt. Självklart respekterar man lärares fritid och privatliv och ringer inte i onödan - samtidigt tycker jag att man alltid får "finna sig i" att det kan uppstå mer eller mindre akuta jobbrelaterade saker som behöver lösas på ens fritid. Jag får också ganska ofta samtal/oförutsedda arbetsuppgifter som behöver åtgärdas utanför min arbetstid, det är inget jag upplever som särskilt besvärande. Alla är ju olika, men lite flexibel måste man nog vara i livet.

• Anonym (Amelie)
    Kritik skrev 2013-07-30 00:08:54 följande:
    Man skäms förhoppningsvis mer om man inte tar tag i att ens barn blir illa behandlat i skolan.
    Vem har förespråkat att det ska ignoreras?
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Det kan och bör man göra utan att sniffa upp hemnummer och ringa till en lärare sent på kvällen.
    Hur stor invandring bedömer du att ett land behöver ha för att det ska kunna skaffa sig pizza?
  • Anonym (xxx)
    Det finns bara två alternativ, menar du? Antingen ringer man kl 21, eller så ignorera man sitt barn.
  • FruSen

Så det duger inte att man tar upp det med läraren morgonen därpå, på lärarens arbetstid, menar du? Vad kan läraren göra på din lediga tid på kvällen som han/hon inte kan göra på arbetstid morgonen efteråt?

• FruSen

På sin lediga tid ska det stå.

FruSen skrev 2013-07-30 01:00:50 följande:
    Så det duger inte att man tar upp det med läraren morgonen därpå, på lärarens arbetstid, menar du? Vad kan läraren göra på din lediga tid på kvällen som han/hon inte kan göra på arbetstid morgonen efteråt?

• Anonym (mamma)

Om det är riktigt akut. Allvarlig händelse i skolan, slagsmål, akutbesök etc. Ringer aldrig efter 19, de har småbarn och jag vill inte väcka dem. 
    Här fick vi hemnumren till lärarna i samband med skolstart. Har även fått rektorns hemnummer/privata mobilnummer.  

• Anonym (.?)

Har aldrig i mitt liv hört talas om att lärare skulle ha ngt slags jour?! Vad är det för dumheter?

Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?