• Anonym (Amelie)

När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?

Föräldrar: när ringer du dina barns lärare? Beror det på situation, ålder? När anser du att du kan förvänta dig svar och ett glatt bemötande, så att säga?

Lärare: när är det ok att föräldrar ringer dig? Om vad?

Är det ok ringa kvällstid/helger? 

• Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?
  • Anonym (Tydlig)

Min kompis jobbade som lärare i samma lilla stad som hon bodde. Det hände att folk kom fram till henne på alla möjliga ställen- i bassängen på badhuset var nog det knäppaste.

Oftast var det dock i mataffären. Hon bemötte det hela genom att säga typ: just nu är jag bara *namnet*, privatperson, inte fröken. Jag pratar gärna med dig om ditt barn men då är du välkommen att höra av dig till mig imorgon/på måndag/på min arbetstid, för nu vill jag handla ifred, med mina egen barn.

Det funkade oftast och folk skämdes lite.

• Anonym (Gjöt)

Vad bra att man fått läsa här hur vissa päron funkar. Då blir jag än gladare över att ingen kan få tag i mig på min fritid. Bor heller inte där jag jobbar för man får ju inte ens handla mat ifred. Varje lov njuter jag av att få vara helt ifred från skolans värld, elever och föräldrar. Men väl på jobbet är jag hundra procent lärare och en engagerad lärare. Efter kl 17 är det min egen familj som gäller.

• Cadencee

Många drar upp detta med eniro. Fibns det inte telefonkataloger längre som skolan delar ut? Det hade vi hela grundskoletiden (är 21 nu). Där stog även lärares nummwr med. De flesta hade sitt hemnummer och några få hade "bara" sitt mobilnummer. Med andra ord var det inte alls svårt att få tag i nummret om man ville npgot.

• Lurvenpajsaren
    Cadencee skrev 2013-07-30 08:43:15 följande:
    Många drar upp detta med eniro. Fibns det inte telefonkataloger längre som skolan delar ut? Det hade vi hela grundskoletiden (är 21 nu). Där stog även lärares nummwr med. De flesta hade sitt hemnummer och några få hade "bara" sitt mobilnummer. Med andra ord var det inte alls svårt att få tag i nummret om man ville npgot.

Du kanske förstår att man inte vill det längre när man ser hur folk resonerar.
  • Cadencee
    Lurvenpajsaren skrev 2013-07-30 08:49:46 följande:
    Du kanske förstår att man inte vill det längre när man ser hur folk resonerar.

Drt vissa berättat gör att jag förstår det men har själv gett två anledningar till att ringa lärare på ej arbetstid. Sådant som även lärarna i fråga tyckte var viktiga nrär händelserna ägde rum så det var bra att nummrerna finns.
  • Solrosens
    Cadencee skrev 2013-07-30 08:56:01 följande:
    Drt vissa berättat gör att jag förstår det men har själv gett två anledningar till att ringa lärare på ej arbetstid. Sådant som även lärarna i fråga tyckte var viktiga nrär händelserna ägde rum så det var bra att nummrerna finns.

Vilka händelser är det?
  • Anonym (6-9)

Vi delar ut infobroschyr men där står bara.vad vi heter, vilka ämnen vi undervisar i och vilket nummer vi har till arbetslaget.

Cadencee skrev 2013-07-30 08:43:15 följande:

• Lurvenpajsaren

Jobbar själv som lärare och har sett till att jag inte kan hittas på nätet. På min skola har alla lärare egna telefoner och nummer, personliga menar jag då. Men hem? Aldrig.

Cadencee skrev 2013-07-30 08:56:01 följande:

• Smulan 89

Man ringer väl inte hem till en lärare?!
    Jag läste till lärare, men har hoppat av (kanske tar upp studierna senare) och när jag har gått hem ifrån arbetet då vill jag vara ledig, förutom de man har att göra med jobbet, som tex rätta prov, eller förbereda morgondagen. Ring på arbetstid. Mail kan jag ju svara på så for jag har tid. Men på kvällar och helger vill jag vara ifred.

• Anonym (gy.läraren)

Jag tycker så här:

Icke-akuta ärenden - normala kontorstider, helst via e-post
    Akuta ärenden - per telefon mellan 7-21, även hemma
    Ur-akuta ärenden - dygnet runt per telefon

Jag förväntar mig att föräldrar är kompetenta nog att avgöra vilken natur som ärendet har.     

Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?