• Anonym (Amelie)

När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?

Föräldrar: när ringer du dina barns lärare? Beror det på situation, ålder? När anser du att du kan förvänta dig svar och ett glatt bemötande, så att säga?

Lärare: när är det ok att föräldrar ringer dig? Om vad?

Är det ok ringa kvällstid/helger? 

• Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?
  • Anonym (6-9)

Man kan ta tag i det på arbetstid i så fall.

Kritik skrev 2013-07-30 00:08:54 följande:
    Man skäms förhoppningsvis mer om man inte tar tag i att ens barn blir illa behandlat i skolan.

• MadHatter

Det bästa är ju när läraren ger tydlig info när han/hon tycker att det är bäst att bli kontaktad.

Själv mejlar jag helst, då kan läraren ju själv välja när han/hon vill läsa. Fast det kräver ju att läraren kollar sin mejl regelbundet. Jag kan också mejla och be läraren ringa när hen har möjlighet om jag helst vill prata.

• Anonym (6-9)

Vi har skyldighet att kolla mailen regelbundet och svara på mail.snarast möjligt.

MadHatter skrev 2013-07-30 06:08:00 följande:
    Det bästa är ju när läraren ger tydlig info när han/hon tycker att det är bäst att bli kontaktad.

Själv mejlar jag helst, då kan läraren ju själv välja när han/hon vill läsa. Fast det kräver ju att läraren kollar sin mejl regelbundet. Jag kan också mejla och be läraren ringa när hen har möjlighet om jag helst vill prata.

• Litet My
    Anonym (6-9) skrev 2013-07-30 06:23:43 följande:
    Vi har skyldighet att kolla mailen regelbundet och svara på mail.snarast möjligt.

I hemmet också? Utanför arbetstid?
  • Anonym (6-9)

Inte utanför arbetstid men inom ramen för förtroendetiden.

Litet My skrev 2013-07-30 06:58:39 följande:
    I hemmet också? Utanför arbetstid?

• Anonym (f)

Jag vet inte, men jag har inte mycket sympati för bortskämda och priviligerade lärare som inte vill bli störda på sin fritid, oavsett. 
    Min sympati går istället till dom barn som idag och alla andra dagar går iväg till skolan med en klump i magen och gråten bakom ögonlocken.
    Livrädda för det som ska komma och hända idag, dom hot och den misshandel och andra kränkningar som det barnet ska utsättas för idag.
    Och den likgiltiga vuxenvärld som står och låtsas inte se och som skyller på och lägger ansvaret på det utsatta barnet.
    Där mobbingplaner enbart är ett sätt att tysta oroliga föräldrar och där ingenting händer och misshandeln, hoten och kränkningarna bara fortsätter och fortsätter och fortsätter.
    Men gud bevars om en lärare skulle råka störas med såna trivialiteter.

Nä fy fan, den här tråden bekräftar bara det jag redan visste om sveriges lärarkår i stort, sen finns det guldkorn men dom hittar man i dom privata alternativen.
    Mina barn är vuxna idag men skulle jag ha ett barn i förskoleåldern aldrig att jag sätter henne eller honom i en kommunal skola, inte en gång till.

• Anonym (Ringde jämt)

Min mamma är gymnasielärare och det ringde föräldrar hem till oss mest hela tiden kändes det som. Ofta mitt under middagen och anledningen var i princip alltid föräldrar som ifrågasatte betyg eller provresultat.

• Anonym (6-9)
    Anonym (f) skrev 2013-07-30 07:42:21 följande:
    Jag vet inte, men jag har inte mycket sympati för bortskämda och priviligerade lärare som inte vill bli störda på sin fritid, oavsett. 
    Min sympati går istället till dom barn som idag och alla andra dagar går iväg till skolan med en klump i magen och gråten bakom ögonlocken.
    Livrädda för det som ska komma och hända idag, dom hot och den misshandel och andra kränkningar som det barnet ska utsättas för idag.
    Och den likgiltiga vuxenvärld som står och låtsas inte se och som skyller på och lägger ansvaret på det utsatta barnet.
    Där mobbingplaner enbart är ett sätt att tysta oroliga föräldrar och där ingenting händer och misshandeln, hoten och kränkningarna bara fortsätter och fortsätter och fortsätter.
    Men gud bevars om en lärare skulle råka störas med såna trivialiteter.

Nä fy fan, den här tråden bekräftar bara det jag redan visste om sveriges lärarkår i stort, sen finns det guldkorn men dom hittar man i dom privata alternativen.
    Mina barn är vuxna idag men skulle jag ha ett barn i förskoleåldern aldrig att jag sätter henne eller honom i en kommunal skola, inte en gång till.

Så bara för att man värnar om sitt privatliv så är man automatiskt en dålig lärare? Vi lärare ska alltså jobba gratis och försaka vår egen familj?
  • Anonym (?)

Har inte läst hela tråden, men om det finns de som ringer hem till läraren utanför arbetstid.
    Skulle ni även ringa hem till er läkare?

Lärare har redan tillräckligt med jobb som sträcker sig utanför deras arbetstid.
    Rätta elevers arbeten, planera m.m ska de även ta emot samtal från föräldrar...herregud! 

• HereIcome

Nä, jag ringer ingen lärare. Skulle naturligtvis kunna göra det om ngt akut inträffat, men då skulle det vara at världen rasat över oss eller ngt i den digniteten. Man ringer inte på deras fritid.

Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?