• Anonym (Amelie)

När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?

Föräldrar: när ringer du dina barns lärare? Beror det på situation, ålder? När anser du att du kan förvänta dig svar och ett glatt bemötande, så att säga?

Lärare: när är det ok att föräldrar ringer dig? Om vad?

Är det ok ringa kvällstid/helger? 

• Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?
  • Solrosens
    Anonym (ll) skrev 2013-07-30 11:11:21 följande:
    Med 5 barn som sammanlagt gått/går i grundskolan i över 40 år så har jag ringt hem till lärare vid de tillfällen när nära anhörig skadats allvarligt och barnen ute blev från skolan pga av detta, barn som inte vågat gå ut hemma pga andra barn på skola/ byn (var med i skolan hela veckan efter pga av detta), barn som varit med i mobbing gäng (tätt kontakt mellan föräldrar och lärare stoppades snabbt i vårt fall läraren ville att vi skulle ringa), när 1 av våra barn blev mobbad och sist när en nära anhörig gått bort. Även en lärare som ringt hem trots ledighet pga av mobbing av ett av våra andra barn. Så på alla dessa år så max 10 gånger och då är vissa gånger på lärares order att vi ska ringa. Men aldrig att jag skulle ringa för missad läxa det får vi fixa på morgonen likaså med skolutflykter eller liknande.

Måste man ringa hem till läraren på kvällen när en anhörig går bort? Det kan man inte göra dagen efter på morgonen eller maila? Inget akut liksom.
  • Anonym (Förstår)
    Froststar skrev 2013-07-30 12:40:43 följande:

Jag hade aldrig accepterat att min unge skulle ha färre rättigheter i skolan bara för att h*n inte har någon diagnos. Enda jag kan acceptera är att barnet med diagnos får extrahjälp men, märk väl, inte på andras bekostnad utan då ska extra resurser till. Andra ska inte behöva hämmas, begränsas eller lida pga det här. Om jag lider av hörselskador är det mitt ansvar att skaffa utrustning som gör att jag kan höra på en arbetsplats eller en tolk. Jag kan väl inte kräva att hela arbetsplatsen kommunicerar så att jag kan förstå. Som ett exempel.
    Vad du accepterar är rätt ointressant. Det är skolans ansvar att se till att barn får stöd efter sina behov och tar man till exempel hörselskada som du nämner måste visserligen föräldrarna skaffa hörapparat eftersom den är personlig och även används hemma, men det är skolans ansvar att se till att miljön i skolan är anpassad eller till exempel anställa en dövtolk/assistent.

Och jo, det är faktiskt så att man kan kräva att en arbetsplats anpassar arbetsmiljön så långt det är möjligt. Till exempel om någon har ont i ryggen, har läkarintyg på att hen behöver en speciell stol, så är arbetsplatsen skyldig att fixa det. 
  • Anonym (Amelie)
    Anonym (ll) skrev 2013-07-30 11:11:21 följande:
    Med 5 barn som sammanlagt gått/går i grundskolan i över 40 år så har jag ringt hem till lärare vid de tillfällen när nära anhörig skadats allvarligt och barnen ute blev från skolan pga av detta, barn som inte vågat gå ut hemma pga andra barn på skola/ byn (var med i skolan hela veckan efter pga av detta), barn som varit med i mobbing gäng (tätt kontakt mellan föräldrar och lärare stoppades snabbt i vårt fall läraren ville att vi skulle ringa), när 1 av våra barn blev mobbad och sist när en nära anhörig gått bort. Även en lärare som ringt hem trots ledighet pga av mobbing av ett av våra andra barn. Så på alla dessa år så max 10 gånger och då är vissa gånger på lärares order att vi ska ringa.
    Men aldrig att jag skulle ringa för missad läxa det får vi fixa på morgonen likaså med skolutflykter eller liknande.
    Detta förstår jag inte heller. Ringer du även din chef på kvällen för att berätta att X hänt så du inte kommer nästa dag, eller anmäler du frånvaro enligt gängse rutiner? I fallet med skolan torde detta vara att ringa på morgonen och säga att barnen inte kommer, samt maila mentor/lärare om man vill att hen ska få veta mer.  

Hur löser läraren att ditt barn inte vågar gå ut hemma på kvällstid, på sin lediga tid? 
  • Anonym (Amelie)
    Anonym (Förstår) skrev 2013-07-30 12:45:50 följande:
    Vad du accepterar är rätt ointressant. Det är skolans ansvar att se till att barn får stöd efter sina behov och tar man till exempel hörselskada som du nämner måste visserligen föräldrarna skaffa hörapparat eftersom den är personlig och även används hemma, men det är skolans ansvar att se till att miljön i skolan är anpassad eller till exempel anställa en dövtolk/assistent.

Och jo, det är faktiskt så att man kan kräva att en arbetsplats anpassar arbetsmiljön så långt det är möjligt. Till exempel om någon har ont i ryggen, har läkarintyg på att hen behöver en speciell stol, så är arbetsplatsen skyldig att fixa det. 
    Tror hen vände sig mot att barnens rättigheter i skolan, enligt vissa, totalt kör över lärares rätt till ett liv.
  • Anonym (Amelie)
    Lurvenpajsaren skrev 2013-07-30 12:41:12 följande:

Jag har ingen fast telefon längre utan bara mobil. Numret syns när jag ringer men står inte registrerat någonstans. Det säger man till om. Har du fast telefoni är det säkert endast hemligt nummer du kan ha.
    Samma här. Och mobilen kan du ändra mellan olika samtal, så du generellt har synligt nummer men så ska du ringa en förälder (min mobilräkning, ja) och då kan du manuellt ändra till osynligt.
  • Anonym (Mamman)
    Froststar skrev 2013-07-30 12:26:11 följande:

Du, det där sista "speciellt barn med diagnos" tycker jag används som ursäkt för all möjlig oförskämt beteende. Om inte av barnen själva, då av föräldrar. Ditt barn har inte fler rättigheter än andra människor. Om specialhjälp behövs är det ditt ansvar som förälder att fixa det genom kommunen eller hur du vill. Men... Nej, lärare har ingen skyldighet att svara på kvällen. Nej, din unge är inte den enda läraren har i klassen. Nej, din unge är inte den ende som vistas ute på rasterna där en rastvakt övervakar. Om du vill veta hur det ligger till får ditt barn säga något (samma som han säger senare) när du hämtar eller i alla fall till inte senare än när läraren slutar för dagen. Om han inte gör det får det vänta till nästa dags morgon. Om ditt barn har så grava problem att han inte kan fungera i en vanlig miljö gör du honom en björntjänst att tvinga honom att vistas i en sådan miljö.

Människor har rättigheter, det gäller vuxna likväl som barn. Rättigheterna är inte uppdelade efter yrkeskategori eller diagnos. Ju förr du förstår det desto bättre blir det för ditt barn och desto fler besvikelser besparas han.
    Egentligen borde jag väl inte svara, men ditt inlägg är så oförskämt att jag känner att jag måste. Min son har en språkstörning. Det yttrar sig bl a så att när han hamnar i situationer där han blir rädd, ledsen. arg eller skrämd så får han (precis som alla vi andra) ett hormonpåslag. Kroppen signalerar "fly eller slåss". Det innebär för honom att överföringen mellan hans hjärnhalvor, det som gör att vi kan få fram ord, inte funkar. M a o är det så att när han har konflikter med andra barn blir han vanligen tyst och får inte fram orden. Logopeden beskriver det som att han i hjärnan VET vad som hänt och att han VET vad han vill säga, men han får inte fram orden. Han blir oerhört frustrerad och ledsen över detta. Ibland kan dock incidenten ha hänt på förmiddagen och han tänker på det hela dagen. Senare på kvällen när han har bearbetat det hela lite kommer känslorna. Han kan då gråta och berätta ytterst små fragment av det hela, men jag har ingen direkt aning om vad det är han vill berätta och vad som hänt. Ska han då gå i en specialskola, menar du? Eller vad? Han funkar i 99 situationer av 100, men när han får hormonpåslag som jag beskrev ovan funkar inte hans hjärna. Därför vill jag att skolan berättar för mig om sådant vid hämtning. Om de inte gör det så tycker jag att jag har rätt att ringa berörd personal på kvällen. Han har rätt till hjälp, tycker vi. 
  • Anonym (Amelie)
    Anonym (Mamman) skrev 2013-07-30 14:38:28 följande:
    Egentligen borde jag väl inte svara, men ditt inlägg är så oförskämt att jag känner att jag måste. Min son har en språkstörning. Det yttrar sig bl a så att när han hamnar i situationer där han blir rädd, ledsen. arg eller skrämd så får han (precis som alla vi andra) ett hormonpåslag. Kroppen signalerar "fly eller slåss". Det innebär för honom att överföringen mellan hans hjärnhalvor, det som gör att vi kan få fram ord, inte funkar. M a o är det så att när han har konflikter med andra barn blir han vanligen tyst och får inte fram orden. Logopeden beskriver det som att han i hjärnan VET vad som hänt och att han VET vad han vill säga, men han får inte fram orden. Han blir oerhört frustrerad och ledsen över detta. Ibland kan dock incidenten ha hänt på förmiddagen och han tänker på det hela dagen. Senare på kvällen när han har bearbetat det hela lite kommer känslorna. Han kan då gråta och berätta ytterst små fragment av det hela, men jag har ingen direkt aning om vad det är han vill berätta och vad som hänt. Ska han då gå i en specialskola, menar du? Eller vad? Han funkar i 99 situationer av 100, men när han får hormonpåslag som jag beskrev ovan funkar inte hans hjärna. Därför vill jag att skolan berättar för mig om sådant vid hämtning. Om de inte gör det så tycker jag att jag har rätt att ringa berörd personal på kvällen. Han har rätt till hjälp, tycker vi. 
    Jag har full förståelse för hans svårigheter, men han är er son. Inte lärarens. Han är det viktigaste i er värld, inte i lärarens. Vet du att läraren är medveten om att saker hänt och skitit i att informera er får du ta det med rektorn. Men det ger er ändå inte rätt att trakassera något på deras fritid.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Amelie) skrev 2013-07-30 14:44:55 följande:
    Jag har full förståelse för hans svårigheter, men han är er son. Inte lärarens. Han är det viktigaste i er värld, inte i lärarens. Vet du att läraren är medveten om att saker hänt och skitit i att informera er får du ta det med rektorn. Men det ger er ändå inte rätt att trakassera något på deras fritid.
    Trakassera? Det händer kanske 5-6 ggr per termin. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Mamman) skrev 2013-07-30 14:38:28 följande:
    Och vd kan läraren göra åt saken på kvällen? Du skrev innan att det handlade om ditt barns säkerhet. Hur kan läraren göra något åt ditt barns säkerhet på kvällen? Du har även skrivit att det är ett speciellt barn som är aggressivt, jag förstår inte hur detta kan vara ett akut problem på kvällen. Att du har svårt att trösta ditt barn på kvällen är inte en anledning att ringa läraren.
  • Anonym (6-9)

Alltså mer än 1 gång/månad du ringer.. Även vi lärare har en familj vi vill umgås med..

Anonym (Mamman) skrev 2013-07-30 14:47:13 följande:
    Trakassera? Det händer kanske 5-6 ggr per termin. 

Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?