• Anonym (Amelie)

När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?

Föräldrar: när ringer du dina barns lärare? Beror det på situation, ålder? När anser du att du kan förvänta dig svar och ett glatt bemötande, så att säga?

Lärare: när är det ok att föräldrar ringer dig? Om vad?

Är det ok ringa kvällstid/helger? 

• Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?
  • Starkast
    Anonym (Amelie) skrev 2013-07-30 15:35:34 följande:
    Känns lite som att läraryrket är ett kall, där man förväntas försaka sin egen person?

Vad läraren tycker om att hon ringer minst varje månad är irrelevant, eftersom hon anser sig ha rätten att göra det. Kan jag ringa min BVC-sköterska hemma om jag är orolig för lille Damiens diarré? 
    Vissa lärare tycker nog det är ett kall, precis som vissa läkare gör det.
    Det är väl bara att acceptera att det är olika för alla och jag är rätt övertygad om att varje förälder vet hur just deras lärare vill ha det.

Går någon förälder över deras gräns får de ju informera om vart just deras gräns går. Om barnet haft en lärare som uppmanat föräldrarna att ringa hem och sedan får en lärare ingen kontakt utanför arbetstid är okej så räcker det med största sannorlikhet att prata om gränsen så är problemet löst. Eller hur?

Nu är det ju så att olika lärare ser olika på saken, då är informationen från lärarens sida till föräldrarna extra viktig faktiskt. Ex. på våra skola får alla elever hemnummret på en klasslista samt i ett vecko/månadsbrev vid läsårsstarten. De informerar tydligt om hur de vill ha det.
    Vill man enbart ha kontakt under arbetstid/mail så får man ju informera om det.
    Finns nog få lärare som inte är medvetna om att deras kollegor tycker och agerar olika i frågan och då är det väldigt enkelt att informera sin klass om vad som gäller i just den klassen.

Ex mitt syskons barns lärare delar ut en sådan lapp med mail samt telefontider då föräldrarna kan ringa. 

Du kan ju ringa 1177, någon sådant nr finns inte för situationer i skolan.
  • Froststar
    Anonym (Förstår) skrev 2013-07-30 12:45:50 följande:
    Vad du accepterar är rätt ointressant. Det är skolans ansvar att se till att barn får stöd efter sina behov och tar man till exempel hörselskada som du nämner måste visserligen föräldrarna skaffa hörapparat eftersom den är personlig och även används hemma, men det är skolans ansvar att se till att miljön i skolan är anpassad eller till exempel anställa en dövtolk/assistent.

Och jo, det är faktiskt så att man kan kräva att en arbetsplats anpassar arbetsmiljön så långt det är möjligt. Till exempel om någon har ont i ryggen, har läkarintyg på att hen behöver en speciell stol, så är arbetsplatsen skyldig att fixa det. 

Vad jag accepterar är kanske helt ointressant för dig. Men det hade det inte varit om du arbetat på en skola om mina barn gått där och deras framgång hade påverkats av vissa andra.

Ditt andra stycke är bara ett annat exempel på det jag skrev.  Hela arbetsplatsen påverkas inte av EN stol.
  • Solrosens
    Anonym (gurgeli) skrev 2013-07-30 15:22:44 följande:
    Jag tycker att man ska ha rätt att ringa lärare när man vill dygnet runt året runt. Barn har faktiskt rättigheter och lärare skyldigheter att viga sitt liv åt andras barn. Tycker även att man ska få ringa till pensionerade lärare och ställa de till svars för alla misstag de gjort under sina karriärer och be de om hjälp att rätta till allt. Vet att det inte är möjligt i dagsläget, men tycker att Gud borde koppla en telefonlinje till himmlen så man kan ringa de döda lärarna och sedan får vi prata med djävulen om han kan fixa något också för de lärarna som inte skötte sin läraruppgift tillräckligt bra och inte svarade i telefon dygnet runt under sin livstid.  Själv brukar jag ringa min tandläkare kl 2 på natten för att fråga vad jag ska göra när det ilar i mina tänder.  

Hahaha tack för dagens garv :D
  • Starkast
    Anonym (xxx) skrev 2013-07-30 15:44:44 följande:
    Du menar att man som förälder inte kan ge sitt barn trygghet om man inte vet exakt vad som hänt? Menar du att barnet inte nöjer sig med att föräldern lovar barnet att reda ut det som hänt, utan barnet lugnar sig först när mamma ringt läraren?
    Exakt den mamman som skrev så verkade ha det så med sitt barn.
    Hennes barn kunde ju inte förmedla alls vad som hänt pga sitt handikapp.
    Det är ju en viss skillnad mot ett barn som inte har detta handikapp.
  • Froststar
    Anonym (Mamman) skrev 2013-07-30 14:38:28 följande:
    Egentligen borde jag väl inte svara, men ditt inlägg är så oförskämt att jag känner att jag måste. Min son har en språkstörning. Det yttrar sig bl a så att när han hamnar i situationer där han blir rädd, ledsen. arg eller skrämd så får han (precis som alla vi andra) ett hormonpåslag. Kroppen signalerar "fly eller slåss". Det innebär för honom att överföringen mellan hans hjärnhalvor, det som gör att vi kan få fram ord, inte funkar. M a o är det så att när han har konflikter med andra barn blir han vanligen tyst och får inte fram orden. Logopeden beskriver det som att han i hjärnan VET vad som hänt och att han VET vad han vill säga, men han får inte fram orden. Han blir oerhört frustrerad och ledsen över detta. Ibland kan dock incidenten ha hänt på förmiddagen och han tänker på det hela dagen. Senare på kvällen när han har bearbetat det hela lite kommer känslorna. Han kan då gråta och berätta ytterst små fragment av det hela, men jag har ingen direkt aning om vad det är han vill berätta och vad som hänt. Ska han då gå i en specialskola, menar du? Eller vad? Han funkar i 99 situationer av 100, men när han får hormonpåslag som jag beskrev ovan funkar inte hans hjärna. Därför vill jag att skolan berättar för mig om sådant vid hämtning. Om de inte gör det så tycker jag att jag har rätt att ringa berörd personal på kvällen. Han har rätt till hjälp, tycker vi. 

Mitt inlägg är inte oförskämt. Om man vill ha förståelse, hjälp, välvilja och respekt kan man börja med att själv vissa desamma och inte alltid försöka köra över alla andra och hävda sin rätt.
  • Starkast
    Anonym (Amelie) skrev 2013-07-30 15:39:45 följande:
    Om föräldrarna prioriterar sitt eget arbete över sina barn är det ju tragiskt. 
    Många har arbeten där det är ganska svårt.
    Låt säga en läkare som jobbar på akuten, eller en som ansvarar för en viktig maskin i en fabrik. Då är det inte bara att svara i telefonen faktiskt. Och vissa lärare vill även vara ifred på sina raster.

• Solrosens
    Anonym (Sur) skrev 2013-07-30 15:37:21 följande:
    Förstår faktiskt inte varför lärare måste veta om ett barns anhöriga har gått bort på kvällen. Om läraren får info om att mormor gått bort kl 21 på kvällen, vad ska läraren göra med den informationen då? Han/hon har säkert fullt upp att lägga barn och ta hand om hushållet och kanske till och med är på väg att gå lägga sig själv. Kan man inte vänta till kl 8 när läraren är på skolan? Om man har 30 barn i en klass har varje barn 4 mor/farföräldrar, ska man alltså ringa så fort någon av dem dör? Tror mycket handlar om att många föräldrar tror att världen kretsar kring deras barn. Att barnens mor/farföräldrars bortgång engagerar läraren kl 21 på kvällen. Självklart tycker jag att man ska meddela detta till läraren, det är jätteviktigt att läraren vet om sådant! Men inte såpass viktigt att man ringer på kvällen. Man kan vänta till dagen efter.

Ja jag förstår inte det heller. För mig är det svårt att överhuvudtaget komma på en enda akut händelse som kräver att jag ringer läraren mitt i natten, inte ens om skolan brinner, då ringer jag brandkåren! När mina morföräldrar och farbror gick bort när jag var liten så fick vi just reda på det kväll/natt, men mina föräldrar sjukade mig på morgonen och bara berättade anledningen per telefon på det numret man ska ringa för sjukanmälan, så var det löst! Varför väcka läraren och dennes familj med dessa uppgifter och uppröra hela dennes familj av oro när inget av detta alls rör varken skolan, läraren eller undervisningen.
  • Starkast
    Anonym (Amelie) skrev 2013-07-30 15:40:59 följande:
    Jag ställer mig då frågande till var läraren ska "straffas" för att hen inte berättade om detta vid dagens slut.
    Nu var det en lärare som inte såg detta som något straff och inte hade några problem med det. Hade han haft problem med det så hade han garanterat kallat till mötet under sin arbetstid, tror du inte?
  • Froststar
    Starkast skrev 2013-07-30 15:54:21 följande:
    Låt säga en läkare som jobbar på akuten, eller en som ansvarar för en viktig maskin i en fabrik. Då är det inte bara att svara i telefonen faktiskt. Och vissa lärare vill även vara ifred på sina raster.

En läkare som jobbar på akuten har vissa lediga dagar, förmiddagar, etc, kan ta det då. Är det OK om jag ringer en läkare på akuten som har behandlat mig för akut situation beträffande en kroppsdel då den kroppsdelen skadas igen? Även om h*n inte är i tjänst just då?
  • Anonym (gy.läraren)
    Starkast skrev 2013-07-30 15:54:21 följande:

Då hoppas jag att de har goda strategier för att få bilprovningen att ställa upp på kvällstid eller för att få tandläkaren att arbeta helger eller för att få frisören att ha jourtjänstgöring eftersom deras arbeten gör det så svårt att gå dit på s.k. vanliga tider
Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?