Anonym (Amelie) skrev 2013-07-30 15:35:34 följande:
Känns lite som att läraryrket är ett kall, där man förväntas försaka sin egen person?
Vad läraren tycker om att hon ringer minst varje månad är irrelevant, eftersom hon anser sig ha rätten att göra det. Kan jag ringa min BVC-sköterska hemma om jag är orolig för lille Damiens diarré?
Vissa lärare tycker nog det är ett kall, precis som vissa läkare gör det.
Det är väl bara att acceptera att det är olika för alla och jag är rätt övertygad om att varje förälder vet hur just deras lärare vill ha det.
Går någon förälder över deras gräns får de ju informera om vart just deras gräns går. Om barnet haft en lärare som uppmanat föräldrarna att ringa hem och sedan får en lärare ingen kontakt utanför arbetstid är okej så räcker det med största sannorlikhet att prata om gränsen så är problemet löst. Eller hur?
Nu är det ju så att olika lärare ser olika på saken, då är informationen från lärarens sida till föräldrarna extra viktig faktiskt. Ex. på våra skola får alla elever hemnummret på en klasslista samt i ett vecko/månadsbrev vid läsårsstarten. De informerar tydligt om hur de vill ha det.
Vill man enbart ha kontakt under arbetstid/mail så får man ju informera om det.
Finns nog få lärare som inte är medvetna om att deras kollegor tycker och agerar olika i frågan och då är det väldigt enkelt att informera sin klass om vad som gäller i just den klassen.
Ex mitt syskons barns lärare delar ut en sådan lapp med mail samt telefontider då föräldrarna kan ringa.
Du kan ju ringa 1177, någon sådant nr finns inte för situationer i skolan.