• Solrosens

När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?

Anonym (Amelie) skrev 2013-07-29 18:28:16 följande:
    Kan nämna att jag vid tillfällen blivit kvar på jobbet några timmar efter att jag egentligen slutat för att en förälder inte kan prata före tex kl 18 (och jag inte vill ge ut mitt hemnummer). Kul. Nä. Men jag slipper samtal mitt i middagen etc.

Öh du kan ju ringa hemligt hemifrån! Genom att knappa in #31# före telefonnumret när du ringer visas inte ditt nummer i mottagarens display.
  • Solrosens
    Anonym (Amelie) skrev 2013-07-29 19:02:47 följande:
    Tyvärr skulle föräldern ringa upp mig när hen hade tid 

Då bade jag kontrat med samma...ringer NÄR jag har tid, efter 18.00 då!
  • Solrosens
    Anonym (f) skrev 2013-07-29 21:00:25 följande:
    Du behöver inte bekymra dig om det, jag kommer ha lärarens nummer, var lugn för det. Och jag kommer ringa läraren, rektorn, skolnämnden på kommunen, skolverket och mer om jag behöver.  Och jag kommer vara på varje möte och jag kommer inte acceptera skitsnack där personalen försöker föra över ansvaret för sina jobb på mig eller ännu värre, men ack så vanligt på barnet. i mitt fall böt vi skola till en vettig, och då behöver man inte ringa läraren på kvällen. Som jag skrev gör ert jobb på dagen eller så får ni göra det på kvällen. Den gamla skolan anmälde jag och dom fick anmärkningar, läraren ifråga fick sluta. Som jag skrev jag sätter igång hell and fury för att skydda mitt barn och det tror jag dom flesta föräldrar gör. Då väger er rätt till lugn och ro väldigt lätt i jämförelse.         

OJ vad har hänt ditt barn att du tagit till alla dessa åtgärder?
  • Solrosens
    Anonym (lärare 7 - 9) skrev 2013-07-29 21:15:47 följande:
    Jag är lärare i årskurs 7 - 9. Jag ger alltid ut mitt privata nummer till föräldrarna i "min" klass, med orden att de får ringa dygnet runt om det är ett måste. Givetvis är det INGEN som ringer om småsaker. En gång har jag blivit uppringd mitt i natten, en elev gick oväntat bort. Det kändes självklart att ta emot samtalet och jag är glad att föräldrarna har det förtroendet för mig. Givetvis finns det tillfällen då jag inte hade kunnat svara, det är ingalunda en jourtelefon.    

Usch vilket hemskt samtal att få mitt i natten både för dig och din familj som också låg och sov.
  • Solrosens
    Cadencee skrev 2013-07-30 08:56:01 följande:
    Drt vissa berättat gör att jag förstår det men har själv gett två anledningar till att ringa lärare på ej arbetstid. Sådant som även lärarna i fråga tyckte var viktiga nrär händelserna ägde rum så det var bra att nummrerna finns.

Vilka händelser är det?
  • Solrosens
    Anonym (ll) skrev 2013-07-30 11:11:21 följande:
    Med 5 barn som sammanlagt gått/går i grundskolan i över 40 år så har jag ringt hem till lärare vid de tillfällen när nära anhörig skadats allvarligt och barnen ute blev från skolan pga av detta, barn som inte vågat gå ut hemma pga andra barn på skola/ byn (var med i skolan hela veckan efter pga av detta), barn som varit med i mobbing gäng (tätt kontakt mellan föräldrar och lärare stoppades snabbt i vårt fall läraren ville att vi skulle ringa), när 1 av våra barn blev mobbad och sist när en nära anhörig gått bort. Även en lärare som ringt hem trots ledighet pga av mobbing av ett av våra andra barn. Så på alla dessa år så max 10 gånger och då är vissa gånger på lärares order att vi ska ringa. Men aldrig att jag skulle ringa för missad läxa det får vi fixa på morgonen likaså med skolutflykter eller liknande.

Måste man ringa hem till läraren på kvällen när en anhörig går bort? Det kan man inte göra dagen efter på morgonen eller maila? Inget akut liksom.
  • Solrosens
    Anonym (Mamman) skrev 2013-07-30 14:47:13 följande:
    Trakassera? Det händer kanske 5-6 ggr per termin. 

5-6 ggr för mycket. Varför går din son i en skola där barnen så ofta är taskiga mot din son? Varför bytar ni inte?
  • Solrosens
    Anonym (Mamman) skrev 2013-07-30 15:07:14 följande:
    I s f får vi flytta. 

Ja lätt värt det!
  • Solrosens
    Anonym (gurgeli) skrev 2013-07-30 15:22:44 följande:
    Jag tycker att man ska ha rätt att ringa lärare när man vill dygnet runt året runt. Barn har faktiskt rättigheter och lärare skyldigheter att viga sitt liv åt andras barn. Tycker även att man ska få ringa till pensionerade lärare och ställa de till svars för alla misstag de gjort under sina karriärer och be de om hjälp att rätta till allt. Vet att det inte är möjligt i dagsläget, men tycker att Gud borde koppla en telefonlinje till himmlen så man kan ringa de döda lärarna och sedan får vi prata med djävulen om han kan fixa något också för de lärarna som inte skötte sin läraruppgift tillräckligt bra och inte svarade i telefon dygnet runt under sin livstid.  Själv brukar jag ringa min tandläkare kl 2 på natten för att fråga vad jag ska göra när det ilar i mina tänder.  

Hahaha tack för dagens garv :D
  • Solrosens
    Anonym (Sur) skrev 2013-07-30 15:37:21 följande:
    Förstår faktiskt inte varför lärare måste veta om ett barns anhöriga har gått bort på kvällen. Om läraren får info om att mormor gått bort kl 21 på kvällen, vad ska läraren göra med den informationen då? Han/hon har säkert fullt upp att lägga barn och ta hand om hushållet och kanske till och med är på väg att gå lägga sig själv. Kan man inte vänta till kl 8 när läraren är på skolan? Om man har 30 barn i en klass har varje barn 4 mor/farföräldrar, ska man alltså ringa så fort någon av dem dör? Tror mycket handlar om att många föräldrar tror att världen kretsar kring deras barn. Att barnens mor/farföräldrars bortgång engagerar läraren kl 21 på kvällen. Självklart tycker jag att man ska meddela detta till läraren, det är jätteviktigt att läraren vet om sådant! Men inte såpass viktigt att man ringer på kvällen. Man kan vänta till dagen efter.

Ja jag förstår inte det heller. För mig är det svårt att överhuvudtaget komma på en enda akut händelse som kräver att jag ringer läraren mitt i natten, inte ens om skolan brinner, då ringer jag brandkåren! När mina morföräldrar och farbror gick bort när jag var liten så fick vi just reda på det kväll/natt, men mina föräldrar sjukade mig på morgonen och bara berättade anledningen per telefon på det numret man ska ringa för sjukanmälan, så var det löst! Varför väcka läraren och dennes familj med dessa uppgifter och uppröra hela dennes familj av oro när inget av detta alls rör varken skolan, läraren eller undervisningen.
  • Solrosens
    SupersurasunkSara skrev 2013-07-30 15:47:42 följande:
    Jag mailar. Eller ringer under deras arbetstid. OM jag skulle ringa på deras fritid så vore det för att något akut hänt, tex att någon nära mitt barn dött, det är ju något de behöver veta så de kan hantera barnet i skolan. Eller om mitt barn berättat något som ett övergrepp på en vän i skolan el liknande. Aldrig annars.

Ja där hittade jag en akut situation precis, övergrepp eller misstanke om pedofili. Men hade ringt rektorn då och inte läraren. Men nej inte dödsfall, räcker att meddela på morgonen för du låter väl barnet vara hemma med dig ifall någon nära dött ändå!
  • Solrosens
    SupersurasunkSara skrev 2013-07-30 16:10:15 följande:
    Jo, det skulle jag nog, om barnet inte absolut velat gå ändå. Och jag tog det ur min synvinkel, min dotters lärare går inte att nå på morgonen. Med övergrepp tänkte jag mig mellan elever, kanske någon som mobbats, vid pedofili så är det rektor och polis som ska meddelas tycker jag.   

Okej! Men finns det inget telnr att ringa vid sjukdom eller bortvaro i er skola? Övergrepp är all arliga saker dessa tar man bäst direkt, och inte på kvällen!
  • Solrosens
    Anonym (Förstår) skrev 2013-07-30 21:34:04 följande:
    Japp, det har jag. En gång. Minns inte vad det handlade om... Alltså jag vet inte hur ni lärare som skriver här jobbar men mina barns lärare (de är tonåringar nu så behöver inte ha särskilt mycket kontakt med skolan) har inte varit särskilt tillgängliga på så kallade kontorstider när de inte har lektion och då hinner de inte prata. De verkar ha jobbat mycket hemifrån och har man någon gång ringt hem på eftermiddagen har de inte varit hemma utan deras barn eller vem det varit som svarar har sagt att hen kommer hem då och då. Och då blir det ju också att man ringer kvällstid...

Alltså var det inget viktigt eftersom du inte ens minns vad det gällde!
  • Solrosens
    Anonym (Förstår) skrev 2013-07-30 21:36:08 följande:
    Fast det vet du inget om. Ringer inte om det inte är något viktigt kan jag säga. Att mitt minne inte är riktigt hundra däremot...

Tänkte att chockartade och akuta saker minns man.
  • Solrosens

Jag känner flera lärare som knappt kan tala svenska än mer skriva och stava rätt! De felar enorm grammatiskt också.

• Solrosens
    Anonym (Amelie) skrev 2013-07-31 07:39:10 följande:
    Tror du kom in i fel tråd nu.

Menar att där alltid uppstår en massa missförstånd. Och ungarna lär sig inte mycket då heller :/
  • Solrosens
    Froststar skrev 2013-07-31 09:59:57 följande:
    Hoppas att du inte är lärare i svenska då.

Nej jag är ingen lärare. Skrev jag så fel i mitt inlägg?
Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?