• Anonym (Amelie)

När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?

Föräldrar: när ringer du dina barns lärare? Beror det på situation, ålder? När anser du att du kan förvänta dig svar och ett glatt bemötande, så att säga?

Lärare: när är det ok att föräldrar ringer dig? Om vad?

Är det ok ringa kvällstid/helger? 

• Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?
  • Malinka3

Förstår inte riktigt varför de ska vara något "speciellt" med lärare jämt. 
    Hade jag vart lärare så inte fan hade jag blivit irriterad om någon förälder ringde och undrade om de hänt något under dagen då deras barn gråter för att de inte vill gå till skolan.

Har själv jobbat med personer som har de svårt och endel ringde mig på min fritid och berättade om saker som hade hänt osv.  Inget jobbigt alls tycker jag. Hat man valt att jobba med människor så har man.

Men självklart ringer man inte och frågar om läxor kl 21 på kvällen, men hur många föräldrar brukar ringa om oviktiga saker egentligen?

• Anonym (xxx)
    Anonym (Mamman) skrev 2013-07-29 21:46:53 följande:
    Är hon inte medveten så måste hon ju upplysas. 
    Och det måste ske på kvällen med ett telefonsamtal? Vad kan hon göra då?
  • liv

Kan du inte ta hand om ditt eget barn utan at ringa läraren?

• Anonym (Ingen jour)

Eller hur, ingen jourverksamhet här. Tänk om jag tar ett glas vin i godan ro på kvällen (nu kommer någon säkert påpeka att alkoholintag en vanlig vardag är ytterst förkastligt, men det kan ju faktiskt vara så att man t.ex. har sin lediga dag dagen efter, eller bara har allmänt god kännedom om sina gränser) inte vill jag prata med en förälder i det läget.

Tänk om jag fyller år, nattar mina barn, har sex, bajsar eller är på släktkalas, ska jag släppa allt för att diskutera jobb på obetald tid?

• Mrs Green

Jag vet inte vad det skulle vara som skulle få mig att ringa dotterns lärare, det måste vara något riktigt allvarligt. Vill jag dem något så mailar jag och ber att bli uppringd när det passar om det är något som är svårt att diskutera i mail.

• Äntligen är vi där
    Anonym (Ingen jour) skrev 2013-07-29 21:58:51 följande:
    Eller hur, ingen jourverksamhet här. Tänk om jag tar ett glas vin i godan ro på kvällen (nu kommer någon säkert påpeka att alkoholintag en vanlig vardag är ytterst förkastligt, men det kan ju faktiskt vara så att man t.ex. har sin lediga dag dagen efter, eller bara har allmänt god kännedom om sina gränser) inte vill jag prata med en förälder i det läget.
    Tänk om jag fyller år, nattar mina barn, har sex, bajsar eller är på släktkalas, ska jag släppa allt för att diskutera jobb på obetald tid?
    Ja det är helt otroligt vad alla dessa krigande föräldrar tror att alla skall stå i givakt för dem så fort det rör deras barn.. Eftersom att läraren inte arbetar på kvällen, eller natten, eller i sömnen, eller på toa eller i duschen- så fattar jag INTE hur dessa föräldrar tror att läraren skall kunna lösa deras problem.

Ni föräldrar som tror att ni är bättre föräldrar för att ALLT är 100% akut så fort ert barn har en fis på tvären- VAD har ni så dåligt samvete för? 
  • Anonym (6-9)
    Malinka3 skrev 2013-07-29 21:54:26 följande:
    Hade jag vart lärare så inte fan hade jag blivit irriterad om någon förälder ringde och undrade om de hänt något under dagen då deras barn gråter för att de inte vill gå till skolan.

Har själv jobbat med personer som har de svårt och endel ringde mig på min fritid och berättade om saker som hade hänt osv.  Inget jobbigt alls tycker jag. Hat man valt att jobba med människor så har man.

Men självklart ringer man inte och frågar om läxor kl 21 på kvällen, men hur många föräldrar brukar ringa om oviktiga saker egentligen?
    Du vet inte förrän du har jobbat som lärare om du skulle bli irriterad eller inte..

Vi informerar alltid föräldrarna om något hänt under dagen, och vad ska jag som lärare göra hemifrån ifall något hänt som jag inte haft kännedom om? Det enda som skulle kunna hända är att jag hade legat sömnlös den natten..

Jag hade en elev som råkade få mitt nummer en gång, sen ringde hennes mamma mig i tid och otid för att tala om att dottern var sjuk, försovit sig eller vad det nu kunde vara..
  • Äntligen är vi där
    Malinka3 skrev 2013-07-29 21:54:26 följande:

SÅ, om ditt barn gråter på grund av att hen kommit i konflikt eller liknande i skolan, så har du per automatik rätt att ringa läraren, och denne skall lyssna på detta och stå dig till tjänst, på kvällen kl 21.00? VAD kan inte vänta tills r? Vad skall läraren lösa åt dig som förälder klockan 21.00 på kvällen? 
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Äntligen är vi där skrev 2013-07-29 22:05:11 följande:
    SÅ, om ditt barn gråter på grund av att hen kommit i konflikt eller liknande i skolan, så har du per automatik rätt att ringa läraren, och denne skall lyssna på detta och stå dig till tjänst, på kvällen kl 21.00? VAD kan inte vänta tills r? Vad skall läraren lösa åt dig som förälder klockan 21.00 på kvällen? 
    Det undrar jag med. Fokus borde väl ligga på att trösta barnet?
    Hur stor invandring bedömer du att ett land behöver ha för att det ska kunna skaffa sig pizza?
  • Äntligen är vi där
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-07-29 22:07:12 följande:
    Det undrar jag med. Fokus borde väl ligga på att trösta barnet?
    Jag tror att dessa föräldrar har ett stort behov av bekräftelse och tröst för egen del. Det är är också lätt att säga att man inte fick tag i läraren och därmed inte riktigt kunde agera. Kan man inte lugna sitt barn och säga " jag pratar med din lärare imorgon" och inge tryggheten där, så är det skrämmande om en lärare skall behöva ge den handledningen över telefon.

Nu får jag nog en jävla massa skit kastat över mig, men det är min uppriktiga åsikt. 

Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?