• Anonym (Amelie)

När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?

Föräldrar: när ringer du dina barns lärare? Beror det på situation, ålder? När anser du att du kan förvänta dig svar och ett glatt bemötande, så att säga?

Lärare: när är det ok att föräldrar ringer dig? Om vad?

Är det ok ringa kvällstid/helger? 

• Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?
  • Litet My

Om det är någon kris som absolut inte skulle kunnat tas på morgonen eller tidigare, vet dock inte just nu vad denna kris skulle kunnat bero på möjligtvis om barnet blivit jättesjukt sent och lärarens insyn är det som kan rädda barnet eller ge det rätt vård. 

• Litet My

Hur kommer det sig att vissa lärare tycks ha stora problem med detta medan andra inte alls har det?

Har den ena läraren "sämre föräldrar" eller varit tydligare med vad som gäller/inte gäller på tex föräldramöten? 

• Anonym (Amelie)
    Litet My skrev 2013-07-29 19:42:43 följande:
    Hur kommer det sig att vissa lärare tycks ha stora problem med detta medan andra inte alls har det?

Har den ena läraren "sämre föräldrar" eller varit tydligare med vad som gäller/inte gäller på tex föräldramöten? 
    Tror det har att göra med hela skolor, inte bara individuella föräldrar. Att det är olika inställningar mor lärande och lärare.
  • Solrosens
    Anonym (Amelie) skrev 2013-07-29 19:02:47 följande:
    Tyvärr skulle föräldern ringa upp mig när hen hade tid 

Då bade jag kontrat med samma...ringer NÄR jag har tid, efter 18.00 då!
  • Punkster

Jag har inga stora problem med det. Däremot, som jag skrev i min första post, har jag haft det med en förälder som kunde ringa flera gånger i veckan om skitsaker. 

Nu händer kanske 4-5 gånger per termin att jag blir uppringd. När det händer så påpekar jag helt enkelt att det inte är ok. Där är mer principen jag vänder mig emot, att man tar det som en självklarhet att man kan ringa läraren på dennes fritid. För jag tycker inte att det är ok, oavsett vad ärendet gäller. 
  • Africa

Jag kontaktar de olika lärarna på det sätt och de tider som de själva har angett. Själv föredrar jag mail (då stör man inte lika mycket) men vissa lärare vägrar att använda mail och då får man försöka ringa eller boka ett kort möte istället. Att prata vid dagens början är lite knepigt när läraren dyker upp samtidigt med barnen och det inte finns varken tid eller avskild plats.

• missan75

Jag har aldrig ringt min dotters fröken förutom när hon är i skolan, men knappt då. Vanligtvis mailar jag.

• FruSen

Skulle aldrig falla mig in att ringa mina barns lärare utanför deras ungefärliga arbetstid (8-15 mån-fre tänker jag då). Kommer jag på något jag vill sent på kvällen kan jag skicka ett mail till dennes jobbmail så läser läraren det under sin arbetstid. 
    Jag kan absolut inte tänka mig något så urakut som kräver ett samtal till dotterns lärare klockan 21-22 en tisdagkväll. I alla fall inte något som handlar om skolan.  
    Min dotter hade ett stor bettmärke högt upp på armen upptäckte jag en kväll när vi tog av tröjan och på med pyjamasen. Inte kastade jag mig på någon telefon då, det gick utmärkt att reda ut morgonen därpå när jag lämnade dottern.

• LitetBus

Jag är snart färdig lärare och kommer göra som så att jag informerar föräldrar om att jag är tillgänglig under arbetstid. Om de vill något utöver denna tid så kan de skicka mail eller sms, så svarar jag/ringer upp när tid finns/när jag börjar arbeta igen.

• Rosa Fluff

Tror det även handlar om hur man är som person. Jag vet flera inom mitt yrke (uska) som springer ärenden till stan på sin fritid, för att tex Lilla Greta behöver nya stödstrumpor. Jag skulle ALDRIG göra det. Mitt jobb är mitt jobb, min fritid är min fritid. 
Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?