• Anonym (Amelie)

När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?

Föräldrar: när ringer du dina barns lärare? Beror det på situation, ålder? När anser du att du kan förvänta dig svar och ett glatt bemötande, så att säga?

Lärare: när är det ok att föräldrar ringer dig? Om vad?

Är det ok ringa kvällstid/helger? 

• Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?
  • Anonym (lärarhustru)
    Anonym (Amelie) skrev 2013-07-29 18:28:16 följande:
    Kan nämna att jag vid tillfällen blivit kvar på jobbet några timmar efter att jag egentligen slutat för att en förälder inte kan prata före tex kl 18 (och jag inte vill ge ut mitt hemnummer). Kul. Nä. Men jag slipper samtal mitt i middagen etc.

Intressant är ju att du som lärare måste finnas kvar på jobbet för att f ö r ä l d e r n inte kan prata före klockan 18. Du som lärare ska ju uppenbarligen inte ha problem med det, du är ju lärare..
  • lilla hej

Varför kan man inte räkna in samtalen i förtroendetiden? Man har ju 10,5 h i veckan utöver de 35 h som är arbetsplatsförlagd?

• JazzKermit

Fy vilken jobb-ångest jag fick nu när jag läste den här tråden. Tre veckor till sen är det jour-dags! Nu kommer jag att ha en ny mentorsklass och tack vare den här tråden ska jag nog låta bli att ge ut mitt privata nummer... Problemet är ju som sagt inte att folk ringer om akuta saker utan att de -utan att be om ursäkt eller fråga om jag har tid kl 20.47- pratar i en halvtimme om saker som i n t e är akuta.
    Sen är det omvända mycket intressant enligt min erfarenhet; har eleven i fråga röjt rundor och bråkat hela dagen och jag vill ha ett allvarligt snack med föräldrarna, då är det vääldigt svårt att komma loss en halvtimme! De har ju så viktiga jobb och många möten! Utöver detta så älskar jag mitt yrke och fina elever!

• Anonym (Amelie)
    lilla hej skrev 2013-07-29 20:18:37 följande:
    Varför kan man inte räkna in samtalen i förtroendetiden? Man har ju 10,5 h i veckan utöver de 35 h som är arbetsplatsförlagd?
    Den tiden ska ju jag kunna planera som arbetet kräver. Men bokar Lisa in ett samtal som ryms inom förtroendetiden så är det ok för mig. Sen är det inte alla som har förtroendetid.
  • Anonym (f)
    Anonym (Amelie) skrev 2013-07-29 20:10:25 följande:
    Vad gör du när du inte har lärarens nummer, det berättade du aldrig?
    Du behöver inte bekymra dig om det, jag kommer ha lärarens nummer, var lugn för det.
    Och jag kommer ringa läraren, rektorn, skolnämnden på kommunen, skolverket och mer om jag behöver. 
    Och jag kommer vara på varje möte och jag kommer inte acceptera skitsnack där personalen försöker föra över ansvaret för sina jobb på mig eller ännu värre, men ack så vanligt på barnet.
    i mitt fall böt vi skola till en vettig, och då behöver man inte ringa läraren på kvällen.
    Som jag skrev gör ert jobb på dagen eller så får ni göra det på kvällen.

Den gamla skolan anmälde jag och dom fick anmärkningar, läraren ifråga fick sluta.
    Som jag skrev jag sätter igång hell and fury för att skydda mitt barn och det tror jag dom flesta föräldrar gör.
    Då väger er rätt till lugn och ro väldigt lätt i jämförelse.         
  • Anonym (Amelie)
    Anonym (f) skrev 2013-07-29 21:00:25 följande:
    Du behöver inte bekymra dig om det, jag kommer ha lärarens nummer, var lugn för det.

Hur? Flera här i tråden berättar att de har hemligt nummer.
  • Anonym (lärare 2)
    JazzKermit skrev 2013-07-29 20:45:58 följande:
    Fy vilken jobb-ångest jag fick nu när jag läste den här tråden. Tre veckor till sen är det jour-dags! Nu kommer jag att ha en ny mentorsklass och tack vare den här tråden ska jag nog låta bli att ge ut mitt privata nummer... Problemet är ju som sagt inte att folk ringer om akuta saker utan att de -utan att be om ursäkt eller fråga om jag har tid kl 20.47- pratar i en halvtimme om saker som i n t e är akuta.
    Sen är det omvända mycket intressant enligt min erfarenhet; har eleven i fråga röjt rundor och bråkat hela dagen och jag vill ha ett allvarligt snack med föräldrarna, då är det vääldigt svårt att komma loss en halvtimme! De har ju så viktiga jobb och många möten! Utöver detta så älskar jag mitt yrke och fina elever!

samma här, nu kom jobbångesten krypande och trots ångesten så älskar jag mitt jobb med.  
  • Anonym (Mamman)

Jag har vid två tillfällen försökt tala med min äldsta sons lärare på morgonen. Ingen av gångerna har hon haft tid eftersom hon har haft uppgiften att ringa in vikarier alternativt göra ett schema så att arbetslaget täcker upp. Hur gör man då? Mitt barn hade vid sista tillfället blivit slaget och verbalt hotat dagen innan, jag ville få info om vad som hade hänt och som det nu blev förväntades jag bara lämna mitt barn utan att få veta någonting om hur de skulle skydda mitt barn under dagen. Dessutom fick jag i förbifarten veta att pojkens assistent (pojken som slagit min son dagen innan) var sjuk och att ingen vikarie fanns. Jag skulle alltså lämna mitt barn i det kaoset utan att få info om hur de skulle säkerställa mitt barns säkerhet den aktuella dagen. Så f*n heller! I fortsättningen ringde jag hem till läraren när saker och ting hade hänt, oavsett tid. Är det svårt att förstå?

• Punkster
    Och jag kommer ringa läraren, rektorn, skolnämnden på kommunen, skolverket och mer om jag behöver. 
    Och jag kommer vara på varje möte och jag kommer inte acceptera skitsnack där personalen försöker föra över ansvaret för sina jobb på mig eller ännu värre, men ack så vanligt på barnet.
    i mitt fall böt vi skola till en vettig, och då behöver man inte ringa läraren på kvällen.
    Som jag skrev gör ert jobb på dagen eller så får ni göra det på kvällen.

Den gamla skolan anmälde jag och dom fick anmärkningar, läraren ifråga fick sluta.
    Som jag skrev jag sätter igång hell and fury för att skydda mitt barn och det tror jag dom flesta föräldrar gör.
    Då väger er rätt till lugn och ro väldigt lätt i jämförelse.         
    Det skulle vara intressant att veta vilka situationer som är värda att sätta igång "hell and fury" för, och vilka som kan vänta till dagen efter. För jag kan tänka mig att många lärare tröttnar på "hell and fury" på kvällarna ganska omgående, om det verkligen inte kan vänta till dagen efter. Fler lärare här har ju skrivit att de tycker det är ok att bli uppringda efter arbetstid om det är akut. Så, vad är akut och vad kan vänta?
  • Solrosens
    Du behöver inte bekymra dig om det, jag kommer ha lärarens nummer, var lugn för det. Och jag kommer ringa läraren, rektorn, skolnämnden på kommunen, skolverket och mer om jag behöver.  Och jag kommer vara på varje möte och jag kommer inte acceptera skitsnack där personalen försöker föra över ansvaret för sina jobb på mig eller ännu värre, men ack så vanligt på barnet. i mitt fall böt vi skola till en vettig, och då behöver man inte ringa läraren på kvällen. Som jag skrev gör ert jobb på dagen eller så får ni göra det på kvällen. Den gamla skolan anmälde jag och dom fick anmärkningar, läraren ifråga fick sluta. Som jag skrev jag sätter igång hell and fury för att skydda mitt barn och det tror jag dom flesta föräldrar gör. Då väger er rätt till lugn och ro väldigt lätt i jämförelse.         

OJ vad har hänt ditt barn att du tagit till alla dessa åtgärder?
Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?