• Anonym (Amelie)

När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?

Föräldrar: när ringer du dina barns lärare? Beror det på situation, ålder? När anser du att du kan förvänta dig svar och ett glatt bemötande, så att säga?

Lärare: när är det ok att föräldrar ringer dig? Om vad?

Är det ok ringa kvällstid/helger? 

• Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?
  • Anonym (Amelie)
    Punkster skrev 2013-07-29 19:19:32 följande:
    Jag förstår fortfarande inte hur ditt samtal hem till mig en tisdagskväll kl 20, kan hjälpa dig och ditt barn på ett sätt som det inte hade kunnat göra face to face i skolan dagen efter. Att du får tala med mig DÄR OCH DÅ och inte innan skolan börjar dagen efter, vilken skillnad gör det? Du är hemskt välkommen att skrika mig i ansiktet, härja och leva rövare, polisanmäla mig eller whatever på min arbetstid, om det är så att jag förtjänat det. På min arbetstid är jag pedagog. På min fritid är jag inte det. Klar skillnad. Jag står inte till förfogande på min fritid, om du så skulle slänga dig in genom mitt vardagsrumsfönster den där tisdagskvällen för att reda ut något som behöver redas ut. 
    Värsta med läraryrket är lite det att man ALLTID förväntas vara i tjänst. På ICA, hemma i soffan, alltid.
  • Anonym (Förstår)
    Punkster skrev 2013-07-29 19:19:32 följande:
    Jag förstår fortfarande inte hur ditt samtal hem till mig en tisdagskväll kl 20, kan hjälpa dig och ditt barn på ett sätt som det inte hade kunnat göra face to face i skolan dagen efter. Att du får tala med mig DÄR OCH DÅ och inte innan skolan börjar dagen efter, vilken skillnad gör det? Du är hemskt välkommen att skrika mig i ansiktet, härja och leva rövare, polisanmäla mig eller whatever på min arbetstid, om det är så att jag förtjänat det. På min arbetstid är jag pedagog. På min fritid är jag inte det. Klar skillnad. Jag står inte till förfogande på min fritid, om du så skulle slänga dig in genom mitt vardagsrumsfönster den där tisdagskvällen för att reda ut något som behöver redas ut. 
    Skillnaden: Som förälder kan man stötta och lugna sitt barn bättre ju mer man vet om situationen = barnet behöver vara förtvivlad kortare tid

Man vill prata med läraren utan att barnet eller klasskamraterna vet - går ej till dagen efter = barnet uteblir från skolan eller går dit med ångest

Jag vet heller inte hur allvarlig situationen faktiskt är = Ska jag skicka mitt barn till skolan eller finns det faktiskt en säkerhetsrisk? Detta säger du att jag ska ta reda på på morgonen, 10 minuter innan skolan börjar (som det ser ut där mina barn går i skolan, ingen lärare på plats där lång tid innan vad jag vet).

Dessa behöver nödvändigtvis inte gälla samtidigt. 
  • Anonym (Lärare 3)

Helst enbart på arbetstid, dvs ungefär mellan 8-17.

Måste man få tag i mig utanför arbetstid är det mail som gäller och då
    kan jag själv välja om jag vill ringa upp.
    Lämnar inte ut mitt privata nummer.

• Anonym (Amelie)
    Anonym (Amelie) skrev 2013-07-29 14:40:14 följande:
    Vad tänker ni om lärare som har hemligt nummer då?
  • Anonym (Också en lärare)

Jag är lärare. Som nyutbildad lämnade jag ut mitt privata nummer och det var vanligtvis inget problem, men ju längre jag jobbat, desto mer strikt är jag med när jag vill prata med föräldrar. De flesta föräldrarna är trevliga och bra, men tyvärr finns det ändå alltför många som inte tänker på annat än sig och sitt. Det är inte kul att mitt i något en kväll eller helg bli uppringd för att höra att X inte kan delta i följande dags bad pga förkylning, att Y fått huvudlöss osv.

Inte heller tycker jag det är okej att eleverna själva ringer till läraren för att fråga vad det var de har för läxa till följande dag eller hur man ska göra. Allra otrevligast är det att bli utskälld på sin fritid. I varje skola finns det ett antal ökända föräldrar som ringer och skäller på än den ena läraren, än den andra och gällande helt olika saker. Ofta kanske de inte själva ens upplever att de skäller, kräver och är otrevliga. Ändå känner läraren obehag när det dykt upp mejl från personen, när han ser att just den föräldern ringer osv. Jag har upplevt att föräldrar varit chockade över hur mycket andra föräldrar lägger sig i, men inte alls inser att de själva håller på etter värre, men gällande saker just de tycker är viktiga.

En lärare som får ha sin fritid obruten av jobbsamtal av olika karaktär, är en piggare, mindre stressad, gladare och bättre lärare. De föräldrar som ringer tycker de gör det så sällan, men tänker inte på att det finns drygt 25 andra föräldrapar också.

Vid riktigt akuta saker, är det självklart både okej och bra att föräldrar tar kontakt, men då gäller det olyckor, dödsfall och annat sådant som hela klassen kommer att vara upprörd över följande dag och må dåligt av och det därför är viktigt att läraren är informerad om i förväg för att kunna behandla det hela på rätt sätt så eleverna ska klara det jobbiga så bra som bara möjligt. 

• Anonym (Missy)

Vill jag mina barns lärare så skickar jag ett mail ned ärende och mitt nummer så får denne ringa upp när det passar, alternativt i de yngre klasserna: passar på att fråga i samband ned hämtning.

• krompa

Men allvarligt?!?

Om ni verkligen anser att det finns en säkerhetsrisk för ert barn i skolan är det väl rektorn ni ska ringa till, inte läraren! 

• Anonym (Förstår)
    krompa skrev 2013-07-29 19:34:27 följande:
    Men allvarligt?!?

Om ni verkligen anser att det finns en säkerhetsrisk för ert barn i skolan är det väl rektorn ni ska ringa till, inte läraren! 
    Om det var mitt inlägg du läste så skrev jag att jag skulle ringa för att FÅ VETA om det fanns en säkerhetsrisk. Om det var uppenbart skulle jag förstås ringa rektorn. 
  • Anonym (KA)

Lyckligtvis händer det väldigt sällan att föräldrar ringer på fritiden. Men jag tycker inte det är okej faktiskt. Jag har förtroendetid, men gör den allra största delen på min arbetsplats inte hemma klockan 21.00 en onsdag. Om det är KRIS, vilket det varit vid ett tillfälle, så ska föräldern självklart ringa. Men annars kan det gott vänta tio timmar till efterföljande arbetsdag. Iofs vet "mina" föräldrar att jag är mycket tillgänglig via mail och svarar snabbt. Lägger alltid en del av förtroendetiden alla kvällar till att kolla och besvara mail och kanske därför slipper jag många samtal. Men att kolla e-posten är ju på mitt eget initiativ så då har jag inga problem att ibland läsa och besvara mail vid 21-tiden. Det är då föräldrar ringer utanför arbetstid = inte mitt initiativ, som jag tycker det är jobbigt.

• Punkster
    Anonym (Förstår) skrev 2013-07-29 19:25:29 följande:
    Skillnaden: Som förälder kan man stötta och lugna sitt barn bättre ju mer man vet om situationen = barnet behöver vara förtvivlad kortare tid

Man vill prata med läraren utan att barnet eller klasskamraterna vet - går ej till dagen efter = barnet uteblir från skolan eller går dit med ångest

Jag vet heller inte hur allvarlig situationen faktiskt är = Ska jag skicka mitt barn till skolan eller finns det faktiskt en säkerhetsrisk? Detta säger du att jag ska ta reda på på morgonen, 10 minuter innan skolan börjar (som det ser ut där mina barn går i skolan, ingen lärare på plats där lång tid innan vad jag vet).

Dessa behöver nödvändigtvis inte gälla samtidigt. 
    Allt detta får ju vägas emot lärarens rätt till sin fritid. Situationen - Kalle har varit i en konflikt som inte blivit uppklarad, och föräldrarna har inte blivit informerade - kan ju de facto ändå inte lösas förrens alla berörda parter är på plats i skolan dagen efter.

Att ditt barns lärare kommer till skolan 10 minuter innan lektionsstart tycker jag verkar lite konstigt. På alla ställen där jag jobbat hittills har det varit (schemalagt t.o.m) minst en halvtimme innan. Kan det kanske vara så att de inte "syns" förren 10 minuter innan? De kanske sitter på ett arbetsrum, har morgonmöte eller något annat. Jag tycker att du i all välmening borde fråga läraren om han/hon finns på plats på morgonen, om det är så att man som förälder skulle vilja prata om något.
Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?