Punkster skrev 2013-07-29 18:16:51 följande:
Jag har en gång lämnat ut mitt nummer till en förälder, och det ångrar jag bittert. Den föräldern använde det sedan som sitt försthandsval för att ta kontakt med mig, oavsett ärende eller tidpunkt. På min semester ringde hon och väckte mig tidigt på morgonen för att sjukanmäla sitt barn. Hon ringde på helgen för att meddela saker som att barnet skulle till tandläkaren på måndag eller skulle följa med någon kompis hem. Till slut fick jag, efter många vänliga önskemål, henne att sluta ringa mig genom att MYCKET argt påpeka att jag inte ville att hon skulle ringa på min privata telefon stup i kvarten.
Det finns heller inga saker som är så akuta att de inte kan vänta till dagen efter. Även om ditt barn ligger döende så finns det inget jag kan göra åt saken där och då, från andra sidan telefonlinjen. Om klockan är 21 och du kommer på något superviktigt som du vill prata med läraren om så skickar du antingen ett mail, söker upp läraren i skolan dagen efter (vi är på plats både före och efter skoldagens slut) eller ringer på jobbtelefonen. Att ringa upp någon på fritiden för att fråga om något jobbrelaterat är i mina ögon mycket oförskämt.
Det händer fortfarande ibland att föräldrar letar på mitt privata nummer på eniro och ringer för att fråga än det ena, än det andra. Jag påpekar då alltid (oavsett hur "akut" saken är) att de har ringt på min privata telefon, och hänvisar dem till min mail eller jobbtelefon. Jobbrelaterade mail kan jag svara på ibland efter arbetstid, det är en annan sak och det sker på mina villkor. Men jag accepterar inte att bli uppringd på fritiden. Beroende på veckodag så finns jag på plats på skolan mellan 6.30-18.30. Då svarar jag gärna i (jobb)telefonen, eller ännu hellre, pratar med föräldern ansikte mot ansikte.
Men om det är ni som brister? Om det är ni som inte lämnar info om sådant som hänt under dagen? Finns det ingen självkritik? Jag menar inte sådant som tandläkarbesök el dyl, jag menar om barn t ex slagits och skolan inte informerat förälder om detta vid hämtning.