Inlägg från: Anonym (Förstår) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förstår)

När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?

Jag förstår det ni lärare skriver att ni förstås också har rätt till er lediga tid. Men hur tycker ni att man ska göra om det är något halvakut som kräver en diskussion/samtal som tar mer än 10 minuter? Är ju svårt att få till på morgonen efter...

Jag tänker till exempel om det har hänt en incident med klasskamrater eller så som gör att barnet inte vill gå till skolan för det är inte löst. 

• Anonym (Förstår)
    Anonym (svarar inte) skrev 2013-07-29 18:08:05 följande:
    Jag har svårt att se att något skulle vara halvakut, antingen är det verkligen akut eller så kan det gott behandlas på mail. Ditt exempel tycker jag man klarar gott med mail. 10 minuter blir sällan bara 10 minuter och visar man att det är okej med 10 min så börjar alla ringa.
    Menar du på allvar att man kan klara ut en konflikt eller annan incident mellan elever via mail? Det hade jag som förälder verkligen inte känt va ok!
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (svarar inte) skrev 2013-07-29 18:11:24 följande:
    Ja mail duger gott, allt blir mycket enklare och klarare då. Inget onödigt svammel utan endast det berörda problemet. Varför tycker du att man måste prata i telefon om det?
    Jag tycker man behöver prata därför att det ofta uppstår nya frågor under samtalet och ev. behöver man prata med både läraren och barnet samtidigt för att få bekräftat att det var si eller. Det finns ju ofta flera versioner av saker och jag som förälder vill ha så mycket info som möjligt för att bedöma situationen för mitt barn.

Tycker också det kan vara svårt med nyanser i mail. 
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (xxx) skrev 2013-07-29 18:12:27 följande:
    Mail eller telefon är ju nästan samma sak. Är det mer allvarligt får man boka ett möte istället.
    Så om Kalle är så ledsen över en konflikt med kompisarna att han har ångest för att gå till skolan nästa dag så ska man som förälder tvinga barnet iväg till en olöst situation hellre än att ringa läraren? 

Tycker inte heller man ska ringa lättvindligt till lärare på kvällstid men så fyrkantiga hoppas jag inte att lärare generellt är. 
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (Amelie) skrev 2013-07-29 18:22:35 följande:
    Om sonen är febrig, ringer du hans läkare kvällstid då?
    Eller, för att uttrycka sig annorlunda, vilka andra yrkesgrupper är det ok ringa på deras fritid? 
    Jag är inte Amelie men svarar ändå. Jag tycker det är ok att ringa de flesta yrkesgrupper på fritiden. Men bara om det är viktigt och inte går att lösa på ett bra sätt inom ramen för ordinarie arbetstider. 

För att till exempel kunna stötta/trösta mitt barn på bästa sätt behöver jag ha en så tydlig bild som möjligt av situationen. Går det inte att få genom enbart barnets berättelse ringer jag läraren kvällstid eller inte. Nu pratar jag förstås om ett verkligt ledset barn som kanske just har ångest för att gå till skolan dagen efter, inte bagatellkonflikter.
  • Anonym (Förstår)
    Punkster skrev 2013-07-29 18:26:33 följande:
    Då följer man som förälder med Kalle på morgonen, letar rätt på läraren och förklarar situationen. Det spelar ingen roll om man som lärare får den informationen på kvällen eller på morgonen, situationen kan ändå inte lösas förrens man sätter sig ner med berörda parter och reder ut den. Och det kommer ju inte att ske förrens alla berörda parter är på plats i skolan på morgonen.
    Då kan jag säga som så här, att varje gång jag försökt att prata med en pedagog på skoltid har de varit väldigt upptagna (förståeligt) och absolut inte haft tid att prata. Då är alternativet att lämna Kalle som mår dåligt?

Och som jag skrev i ett annat inlägg, det handlar inte bara om att reda ut situationen utan om att jag som förälder ska kunna stötta och ge råd med mesta möjliga info.
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (svarar inte) skrev 2013-07-29 18:29:00 följande:
    Men varför är just lärarna något man ska kunna ringa när de är lediga. Jag kan inte ringa hem till tjejen som sitter i kassan på Ica och fråga om de har  färskt bröd i morgon, jag kan inte ringa min tandläkare på kvällen för att min tand ilar.

Självklart lämnar jag ut både nummer till mobil och mail men jag är tydlig med att den telefonen är endast påslagen en kort tid varje dag och det är de telefonen eller ingen som gäller.
    Finns viktiga skillnader här: Frågan om färskt bröd är inte viktig och tandläkare har jour för akuta ärenden.
  • Anonym (Förstår)
    Punkster skrev 2013-07-29 18:31:37 följande:
    Man ska kunna nå läraren under dennes arbetstid. Du har ingen som helst rätt att kräva att kunna nå ditt barns lärare utanför arbetstid. Att dina barns lärare lämnat ut sitt telefonnummer för stå för dom, men att ta för givet att i allmänhet kan ringa upp läraren är fruktansvärt nonchalant och oförskämt. Det är heller inget som någon annan yrkesgrupp skulle acceptera.
    Fortfarande: Hur ska man som förälder lösa "Kalles" situation? Vet inte var du jobbar men här är det få lärare som skulle ha tid för ett samtal längre än 2 minuter på morgonen.
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (xxx) skrev 2013-07-29 18:34:10 följande:
    Du kan ju antingen ta med Kalle hem eller stanna med honom i skolan. Du kan även kontakta rektorn. Naturligtvis lämnar man inte ett barn som är så upprivet att man funderar på att kontakta alla inblandade en kväll istället för att vänta till dagen efter.
    Var du lärare (har inte läst allt)? Då vet du säkert att vi har skolplikt enligt lag i Sverige. Du tycker att jag ska stanna med Kalle i skolan? Hur länge då?

Visst gör man allt för sitt barn men att en förälder ska behöva ta ledigt från jobbet en hel dag (antar att läraren inte har tid förrän lektionerna slutat) för att läraren ska slippa ett telefonsamtal på sin fritid?  
  • Anonym (Förstår)
    Punkster skrev 2013-07-29 18:37:39 följande:
    Ni som tycker att det är helt ok att ringa upp läraren efter arbetstid, vad jobbar ni själva med? Skulle ni acceptera att regelbundet bli uppringda efter arbetstid med jobbrelaterade frågor?

Som sagt, om jag blir uppringd efter arbetstid så påpekar jag vänligt med bestämt att det inte är ok, och hänvisar till jobbtelefon och jobbmail. Får det inte önskat resultat - ja, då får jag väl slänga luren i örat på vederbörande. Min fritid är min fritid. Jag får inte betalt för att vara tillgänglig efter arbetstid, så det tänker jag heller inte börja med att vara. Och det förväntar jag mig att folk accepterar. 
    JA, jag jobbar med helt andra saker men accepterar absolut att bli uppringd på fritiden ibland med jobbrelaterade frågor. Min man jobbar också med andra saker men blir också uppringd med jobbfrågor ibland. Men skulle ju inte acceptera att man ringde för minsta skitsak. Skulle förstås inte heller ringa en lärare om jag inte ansåg det var viktigt. Men visst, det är en subjektiv bedömning så klart. 
Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?