Inlägg från: Anonym (Förstår) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förstår)

När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?

Anonym (Amelie) skrev 2013-07-29 18:43:20 följande:
    För min del har jag senaste året börjat en timme före eleverna varje dag. Men om något akut kom upp precis före en lektion, hade det samtalet fått vänta 5 minuter medan jag startade upp eleverna och sedan tog itu med samtalet.
    Men då har man dilemmat att alla klasskompisarna ser Kalles mamma och skulle Kalle dessutom vara mobbad så skulle hans situation verkligen inte förbättras...

Jag som förälder kanske också vill prata utan att Kalle vet om det (inte helt ovanligt tror jag, att barn inte vill att föräldrarna ska prata med läraren). 
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (Amelie) skrev 2013-07-29 18:49:42 följande:
    Kalles mamma behöver ju inte trava in i klassrummet, Kalles mamma är välkommen komma till mitt arbetsrum.
    Och det tror du inte att Kalle och Kalles kompisar noterar? Känns väldigt naivt... När jag kom till mina barns skola visste alla ungarna det på fem minuter om jag så var där för att hämta en kvarglömd vante.
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (Mamman) skrev 2013-07-29 18:50:58 följande:
    Som sagt, jag är lärare sedan snart 15 år tillbaka och detta ÄR inget problem. Föräldrar är inte så knasiga att de ringer i tid och otid om skitsaker, i a f inte till mig. Det handlar om att kommunicera sina önskemål som lärare. Till mig ringer man akut, i övrigt under arbetstid. Under förra läsåret tog jag emot 3 eller 4 samtal hem, på ett helt läsår. I övrigt kommunicerade vi via Schoolsoft! Funkar toppen. 
    Precis! Har vänner som är lärare och som vid enstaka tillfällen får samtal på fritiden och det är inget problem.
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (Amelie) skrev 2013-07-29 18:56:42 följande:
    Har vi lämnat problemet som jag svarade på, nämligen att "läraren inte hinner på morgonen"? Nå, vill inte Kalles mamma komma till mitt arbetsrum kan ju Kalles mamma ringa mig. Tydligen var det inte så farligt eftersom Kalle nu befinner sig i skolan. Vill minnas att han nyss hade sån ångest att han inte kunde/ville gå dit.
    Min poäng är ju att jag vill lösa problemet, alternativt få mer info INNAN Kalle ska gå till skolan dagen efter!!!
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (Amelie) skrev 2013-07-29 19:01:01 följande:
    Klockan är tio över åtta. Maten är avklarad, disken diskad, du har sjunkit ner i soffan med den där filmen du sett fram emot. Brrrr. Telefonen ringer. Det är Lisa som är upprörd över att du inte ville ge Malcolm ledigt nästa vecka. Notera att det inte är du som bestämmer, det är rektor, du ger bara en rekommendation (som rektorn styrkte). Lisa hävdar bestämt att du ska ändra dig, trots skolans policy i dessa frågor.

Mysig hemmakväll?  
    Fast jag har aldrig sagt att det är ok att ringa om sådant som kan lösas på ett bra eller bättre sätt under arbetstid. Det samtalet du beskriver hade jag aldrig ringt.
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (Amelie) skrev 2013-07-29 19:04:01 följande:
    Fast det gör folk tyvärr när de har ens nummer.
    Det är å andra sidan något jag inte begriper... Man ringer folk på fritiden, lärare eller annan personal, om det är viktigt och inte kan lösas lika bra dagen efter. 
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (f) skrev 2013-07-29 19:06:44 följande:

Av den anledningen skulle jag inte drömma om att ringa på lärarens fria tid.
    Dessutom så tar jag inte ut ledighet för barnen under terminen.
    Men om mitt barn far illa i skolan och som jag blev informerad om, skolan inte kunde garantera deras säkerhet under skoltid.
    Då kan du lita på att jag kommer riva ner hell and fury och i det läget är din hemmakväll väldigt lågt prioriterad i jämförelse med mitt barns trygghet.    
    Exakt min poäng!
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (Amelie) skrev 2013-07-29 19:04:01 följande:
    Fast det gör folk tyvärr när de har ens nummer.
    En fråga då. OM föräldrar i allmänhet ringt bara i viktiga situationer (till exempel Kalles situation) hade det varit ok då? Är det själva missbruket av era nummer ni är trötta på eller är ni just så fyrkantiga att ni inte tänker ta ett enda jobbsamtal på fritiden?
  • Anonym (Förstår)
    Punkster skrev 2013-07-29 19:19:32 följande:
    Jag förstår fortfarande inte hur ditt samtal hem till mig en tisdagskväll kl 20, kan hjälpa dig och ditt barn på ett sätt som det inte hade kunnat göra face to face i skolan dagen efter. Att du får tala med mig DÄR OCH DÅ och inte innan skolan börjar dagen efter, vilken skillnad gör det? Du är hemskt välkommen att skrika mig i ansiktet, härja och leva rövare, polisanmäla mig eller whatever på min arbetstid, om det är så att jag förtjänat det. På min arbetstid är jag pedagog. På min fritid är jag inte det. Klar skillnad. Jag står inte till förfogande på min fritid, om du så skulle slänga dig in genom mitt vardagsrumsfönster den där tisdagskvällen för att reda ut något som behöver redas ut. 
    Skillnaden: Som förälder kan man stötta och lugna sitt barn bättre ju mer man vet om situationen = barnet behöver vara förtvivlad kortare tid

Man vill prata med läraren utan att barnet eller klasskamraterna vet - går ej till dagen efter = barnet uteblir från skolan eller går dit med ångest

Jag vet heller inte hur allvarlig situationen faktiskt är = Ska jag skicka mitt barn till skolan eller finns det faktiskt en säkerhetsrisk? Detta säger du att jag ska ta reda på på morgonen, 10 minuter innan skolan börjar (som det ser ut där mina barn går i skolan, ingen lärare på plats där lång tid innan vad jag vet).

Dessa behöver nödvändigtvis inte gälla samtidigt. 
  • Anonym (Förstår)
    krompa skrev 2013-07-29 19:34:27 följande:
    Men allvarligt?!?

Om ni verkligen anser att det finns en säkerhetsrisk för ert barn i skolan är det väl rektorn ni ska ringa till, inte läraren! 
    Om det var mitt inlägg du läste så skrev jag att jag skulle ringa för att FÅ VETA om det fanns en säkerhetsrisk. Om det var uppenbart skulle jag förstås ringa rektorn. 
  • Anonym (Förstår)
    Froststar skrev 2013-07-30 12:26:11 följande:

Du, det där sista "speciellt barn med diagnos" tycker jag används som ursäkt för all möjlig oförskämt beteende. Om inte av barnen själva, då av föräldrar. Ditt barn har inte fler rättigheter än andra människor. Om specialhjälp behövs är det ditt ansvar som förälder att fixa det genom kommunen eller hur du vill. Men... Nej, lärare har ingen skyldighet att svara på kvällen. Nej, din unge är inte den enda läraren har i klassen. Nej, din unge är inte den ende som vistas ute på rasterna där en rastvakt övervakar. Om du vill veta hur det ligger till får ditt barn säga något (samma som han säger senare) när du hämtar eller i alla fall till inte senare än när läraren slutar för dagen. Om han inte gör det får det vänta till nästa dags morgon. Om ditt barn har så grava problem att han inte kan fungera i en vanlig miljö gör du honom en björntjänst att tvinga honom att vistas i en sådan miljö.

Människor har rättigheter, det gäller vuxna likväl som barn. Rättigheterna är inte uppdelade efter yrkeskategori eller diagnos. Ju förr du förstår det desto bättre blir det för ditt barn och desto fler besvikelser besparas han.
    Jo, rättigheter är uppdelade efter behov i skolan, vilka ofta är större vid diagnos även om det inte just är själva diagnosen som ger rättigheterna. Jag hoppas att du inte jobbar som lärare när du inte vet det.
  • Anonym (Förstår)
    Froststar skrev 2013-07-30 12:40:43 följande:

Jag hade aldrig accepterat att min unge skulle ha färre rättigheter i skolan bara för att h*n inte har någon diagnos. Enda jag kan acceptera är att barnet med diagnos får extrahjälp men, märk väl, inte på andras bekostnad utan då ska extra resurser till. Andra ska inte behöva hämmas, begränsas eller lida pga det här. Om jag lider av hörselskador är det mitt ansvar att skaffa utrustning som gör att jag kan höra på en arbetsplats eller en tolk. Jag kan väl inte kräva att hela arbetsplatsen kommunicerar så att jag kan förstå. Som ett exempel.
    Vad du accepterar är rätt ointressant. Det är skolans ansvar att se till att barn får stöd efter sina behov och tar man till exempel hörselskada som du nämner måste visserligen föräldrarna skaffa hörapparat eftersom den är personlig och även används hemma, men det är skolans ansvar att se till att miljön i skolan är anpassad eller till exempel anställa en dövtolk/assistent.

Och jo, det är faktiskt så att man kan kräva att en arbetsplats anpassar arbetsmiljön så långt det är möjligt. Till exempel om någon har ont i ryggen, har läkarintyg på att hen behöver en speciell stol, så är arbetsplatsen skyldig att fixa det. 
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (lärare 4) skrev 2013-07-30 21:21:49 följande:
    Word, sister!
    Japp, det har jag. En gång. Minns inte vad det handlade om...

Alltså jag vet inte hur ni lärare som skriver här jobbar men mina barns lärare (de är tonåringar nu så behöver inte ha särskilt mycket kontakt med skolan) har inte varit särskilt tillgängliga på så kallade kontorstider när de inte har lektion och då hinner de inte prata. De verkar ha jobbat mycket hemifrån och har man någon gång ringt hem på eftermiddagen har de inte varit hemma utan deras barn eller vem det varit som svarar har sagt att hen kommer hem då och då. Och då blir det ju också att man ringer kvällstid...
  • Anonym (Förstår)
    Solrosens skrev 2013-07-30 21:35:01 följande:

Alltså var det inget viktigt eftersom du inte ens minns vad det gällde!
    Fast det vet du inget om. Ringer inte om det inte är något viktigt kan jag säga. Att mitt minne inte är riktigt hundra däremot...
  • Anonym (Förstår)

Till er som verkar tro att jag inte har någon insyn i läraryrket kan jag säga att ett par av mina närmaste vänner är just lärare i låg- och mellanstadiet. Jag vet att många lärare jobbar hårt och mycket och också att många jobbar betydligt mer än 45 timmar i veckan som är satt för uppehållstjänst.

Men att säga att det aldrig finns anledning att ringa en lärare privat tycker jag är fyrkantigt. 

• Anonym (Förstår)
    Fiona M skrev 2013-07-30 21:50:02 följande:

Vilka ärenden kan inte vänta till morgonen efter och är så allvarliga men inte SÅ allvarliga (mobbing, misshandel) att det är en rektorsfråga?
    Just det du nämner mobbning/kränkning och misshandel. Självklart ringer jag även rektorn i det läget men OM läraren kan tänkas ha mer info om situationen och jag inte är helt säker på hur det förhåller sig ringer jag läraren först. 
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (xxx) skrev 2013-07-30 21:56:02 följande:
    Och hur ska de lösa detta på kvällen?
    Det handlar inte nödvändigtvis om att någon ska lösa något på kvällen utan om att jag ska kunna bemöta mitt barn på bästa sätt i en svår situation. Och att läraren är ordentligt förberedd inför nästa dag, han eller hon kanske vill prata med sin chef, någon annan förälder etc. innan nästa skoldag börjar.

Rektorn ringer jag för att få en garanti för mitt barns säkerhet dagen efter. 
  • Anonym (Förstår)
    fröken skrev 2013-07-30 22:08:02 följande:
    Jag har jobbat som lärare i snart 15 år. Under dessa år har jag verkligen fått min beskärda del av samtal. Alla möjliga tider på dygnet. Ofta handlar de om icke akuta saker som t.ex. vilka sidor det var i läxa. Det är störande. De får hem all sån information via dator och vanligt pappersbrev.

Akuta situationer, som att barnet inte vill gå i skolan för det blivit nedslaget av x på vägen hem, de har jag tagit mig an trots sen (eller tidig) timme. Dels för att jag vill veta själv och kunna vara förberedd och dels för att jag som förälder själv verkligen förstår hur de känner och att de har behov av att ventilera sina känslor med mig.

Nu, på senare år, har jag tydligt informerat på föräldramöten och i veckobrev hur jag vill ha det med samtal. Gäller det icke akuta ärenden vill jag ha mail. Är det något föräldern undrar över vill jag ha mail så kan jag själv ringa upp sen. Klockan 8-16 ringer de jobbet, och jag ringer upp så fort jag inte undervisar.  ÄR det mycket akut får de ringa min mobil, inte hem. Mobilen är påslagen till jag går och lägger mig vid 21-22. Den slås på vid 6 på morgonen då det går bra att ringa. Jag vill inte ha samtal på helger.
    Frånvaro eller ledighetsansökan får de själva fixa med via infomentor.

Och faktiskt. Det funkar bra. Men jag har varit tvungen att vara mycket tydlig!
    Precis som du resonerar som lärare resonerar jag som förälder. Och som tur är verkar mina barns lärare resonera lika:)
Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?