Inlägg från: Anonym (svarar inte) |Visa alla inlägg
  • Anonym (svarar inte)

När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?

Jag är också lärare och har varit det i många år jag och har verkligen fått min beskärda del av telefonsamtal. Men nu är jag stenhård, svarar aldrig efter jobbet, faktiskt inte ens på mail, och skulle de ringa hem så får maken svara och vara telefonsluss.

• Anonym (svarar inte)
    Anonym (Amelie) skrev 2013-07-29 16:56:32 följande:
    Tack, har nu beslutat mig för att ha hemligt nummer. Har även tidigare "jagats" av förälder som inte ville maila och inte hade tid prata när hon jobbade, typ. 
    Bra val, var stenhård med att hänvisa till mail. Blir så mycket enklare när dom får skriva ner vad dom undrar istället för att ta det muntligt.
  • Anonym (svarar inte)
    Anonym (Mamman) skrev 2013-07-29 17:39:00 följande:
    Ni som tycker att lärare inte ska kunna nås på kvällen, hur tänker ni om vår situation. Min son är 6 år. Han har en språkstörning som gör att han inte helt kan redogöra för saker som har hänt under dagen. Vid flera tillfällen har han varit ledsen på kvällen, men inte riktigt kunnat förklara vad som hänt. Jag har vid dessa tillfällen inte fått några som helst signaler från personalen om att något hänt. Jag har sagt till dem att de måste berätta för mig om konflikter som eventuellt sker under dagen, men de menar att personal går om varandra osv. Så hur ska jag göra? Om sonen är jätteledsen på kvällen, vill berätta om något som hänt och som han tänkt på sedan han kom hem men inte kan uttrycka sig. Vad ska jag göra då, tycker ni? Han kan förstås säga namnen på personalen som varit där, men blir virrig och kan inte klart redogöra för vad som hänt? I sådana lägen vill jag faktiskt veta vad som hänt och brukar då ringa berörd personal. De vet om detta, och för att underlätta för sig själva så borde de ju se till att någon berättar för mig vad som hänt. Men det tycks vara lathet, och jag drar mig då inte för att ringa berörd personal på kvällen och fråga vad som hänt under dagen. Är det fel, tycker ni?
    Eftersom det verkar vara ett återkommande problem för dig så föreslår jag att du skapar någon rutin för det som inte innebär telefonsamtal på kvällen. Maila är ett bra tips. Eller ta det på dagtid.
  • Anonym (svarar inte)
    Anonym (Mamman) skrev 2013-07-29 17:47:43 följande:
    Om personalen inte kollar sin mail kvällstid alternativt att jag när jag hämtar inte möter den personal som var med vid incidenten, vad gör jag då? Ska jag kräva att all aktuell personal på skolan (för vem som helst kan ju ha varit rastvakt vid incidenter) kollar sin mail på kvällen? Och jag har ju bett att de ska föra över info om incidenter till den personal som är där när jag hämtar, men så sker inte. Så vad göra? 
    Nej det kan du inte kräva. Att det inte sker är nog för att de inte alltid har tid.
    Jag vet inte riktigt vad du ska göra faktiskt. Visst du kan ringa men hade du ringt mig flera gånger så hade jag slutat svara dig. Du får klura ut en annan rutin för att lösa problemet eller försöker trösta så gott det går utan att information.
  • Anonym (svarar inte)
    Anonym (Mamman) skrev 2013-07-29 17:55:49 följande:
    Jag fortsätter kräva att jag får info om incidenter av personalen när jag hämtar på em. Om så inte sker fortsätter jag att ringa på kvällstid för att få info om sådant som hänt. Jag tycker att det är deras skyldighet att hjälpa till när de vet att sonens diagnos försvårar för oss. Om personalen skulle sluta svara skulle jag ta upp problemet med rektor och barn- och bildningschefen i kommunen. Barn har rättigheter, speciellt barn med diagnos. 
    Möjligt men vi har inga skyldigheter att vara anträffbara på kvällar tyvärr.
  • Anonym (svarar inte)
    Anonym (Mamman) skrev 2013-07-29 17:57:28 följande:
    Om det var du som var sonens lärare, hur skulle du agera? 
    Jag hade gjort så gott jag kan dagtid men det hade garanterat brustit flera gånger,  det är väldigt sällan allt fungerar som det ska under en arbetsdag. Vi har inte resurserna till det. Tyvärr.
  • Anonym (svarar inte)
    Anonym (Förstår) skrev 2013-07-29 18:05:34 följande:
    Jag förstår det ni lärare skriver att ni förstås också har rätt till er lediga tid. Men hur tycker ni att man ska göra om det är något halvakut som kräver en diskussion/samtal som tar mer än 10 minuter? Är ju svårt att få till på morgonen efter...

Jag tänker till exempel om det har hänt en incident med klasskamrater eller så som gör att barnet inte vill gå till skolan för det är inte löst. 
    Jag har svårt att se att något skulle vara halvakut, antingen är det verkligen akut eller så kan det gott behandlas på mail. Ditt exempel tycker jag man klarar gott med mail. 10 minuter blir sällan bara 10 minuter och visar man att det är okej med 10 min så börjar alla ringa.
  • Anonym (svarar inte)
    Anonym (Mamman) skrev 2013-07-29 18:06:21 följande:
    Och då hade jag garanterat fortsatt ringa, till dig (eller om du inte svarar till dina kollegor) för att få veta vad som hänt under dagen. Mitt barns bästa är viktigast för mig. Och vi hade säkert haft oändliga möten för att se till att informationen SKULLE GES vid hämtning, det enklaste och smidigaste för alla parter. 
    Det förstår jag mycket väl men tyvärr så kan man ha hur många möten som helst där man bestämmer saker men i praktiken så hinner man inte alltid med det. Nästan varje dag så är det något viktigt som man får skjuta upp till nästa dag. Det är en fråga om resurser.
  • Anonym (svarar inte)
    Anonym (Förstår) skrev 2013-07-29 18:09:06 följande:
    Menar du på allvar att man kan klara ut en konflikt eller annan incident mellan elever via mail? Det hade jag som förälder verkligen inte känt va ok!
    Ja mail duger gott, allt blir mycket enklare och klarare då. Inget onödigt svammel utan endast det berörda problemet. Varför tycker du att man måste prata i telefon om det?
  • Anonym (svarar inte)
    Anonym (Förstår) skrev 2013-07-29 18:15:09 följande:
    Jag tycker man behöver prata därför att det ofta uppstår nya frågor under samtalet och ev. behöver man prata med både läraren och barnet samtidigt för att få bekräftat att det var si eller. Det finns ju ofta flera versioner av saker och jag som förälder vill ha så mycket info som möjligt för att bedöma situationen för mitt barn.

Tycker också det kan vara svårt med nyanser i mail. 
    Jag respekterar självklart att du tycker det men det går helt enkelt inte att göra så, då hade jag fått sitta i telefon hela kvällarna under vissa perioder. 
    Men visst jag kan se lösningar på det, att faktiskt införa en jourtid då lärarna faktiskt hade betalt för att finnas tillgängliga på telefon det hade fungerat. Jag själv hade inte varit så sugen på sånt men jag har flera äldre kollegor eller kollegor utan barn som mer än gärna hade tagit några extra timmar för sånt.Men vem vill betala för det? Vi får inte ens betalt för den övertids som krävs för att göra undervisningen någorlunda okej.
  • Anonym (svarar inte)
    Anonym (Mamma.) skrev 2013-07-29 18:25:54 följande:

Håller helt med dig!
    Man skall kunna nå läraren men man ska inte ringa om småsaker kl 21 på kvällen.

Så ni folk här inne menar att ni inte har tillgång till era barns lärares telefonnummer. Det har ju tom lärararna lämnat ut till oss föräldrar!   
    Men varför är just lärarna något man ska kunna ringa när de är lediga. Jag kan inte ringa hem till tjejen som sitter i kassan på Ica och fråga om de har  färskt bröd i morgon, jag kan inte ringa min tandläkare på kvällen för att min tand ilar.

Självklart lämnar jag ut både nummer till mobil och mail men jag är tydlig med att den telefonen är endast påslagen en kort tid varje dag och det är de telefonen eller ingen som gäller.
  • Anonym (svarar inte)
    Anonym (Förstår) skrev 2013-07-29 18:33:15 följande:
    Finns viktiga skillnader här: Frågan om färskt bröd är inte viktig och tandläkare har jour för akuta ärenden.
    Det är extremt sällan något är så viktigt att man bör ringa läraren.
  • Anonym (svarar inte)

Ni som verkligen ställer kravet att ni ska kunna kontakta läraren när ni önskar eller att skolan ska vara helt perfekt. Ni borde börja engagera er politiskt istället för att få mer resurser till skolan. För som det är idag så är det inte möjligt att hinna med allt under dagen. Så vill ni se ändringen på det engagera er politiskt. Och som jag sa så är det inget orimligt alls med betald telefonjour för lärare, jag vet många som gärna hade tagit på sig detta så börjar kämpa för det.

Men att kräva att vi ska uppfylla alla era önskningar med dagens resurser kommer aldrig att gå, det kommer vara leda till att ännu fler lärare bränner ut sig så att era barns skolmiljö blir ännu sämre.

• Anonym (svarar inte)
    Anonym (Mamman) skrev 2013-07-29 18:39:23 följande:
    Men om det är ni som brister? Om det är ni som inte lämnar info om sådant som hänt under dagen? Finns det ingen självkritik? Jag menar inte sådant som tandläkarbesök el dyl, jag menar om barn t ex slagits och skolan inte informerat förälder om detta vid hämtning. 
    Skolan brister inte för att de vill göra det utan för att vi helt enkelt inte har tid med allt, på min arbetsplats brister vi regelbundet både i små och stora saker. Vi har inget val. Vi har inte personal att få allt att fungera.
  • Anonym (svarar inte)
    poirot skrev 2013-07-29 18:41:56 följande:
    Alltså, jag måste bara fråga de lärare som anser att detta är ett problem:

Har ni jobbmobil, tydligt kommunicerade telefontider och en mailadress som föräldrarna känner till? 
    Självklart.
  • Anonym (svarar inte)
    Galenkattdam skrev 2013-07-29 18:43:37 följande:
    Alltså så obehagliga en del föräldrar här låter. Måste försöka få en tjänst utan mentorsklass när jag är färdig.
    Till den lärare som skrev att du stannade kvar flera timmar på jobbet för att en förälder ska kunna ringa när det passar den - snälla gör inte sådant. Det skapar en förväntning på andra lärare att göra likadant.

När jag är färdigutbildad kommer jag vara väldigt tydlig med att det går bra att kontakta mig på arbetstelefon på arbetstid - skulle bli oerhört illa till mods om någon ringde mig och krävde att jag skulle vara i tjänst när jag är hemma ledig. Har väl för fan en egen familj med barn som ibland blir ledsna (inte hela världen bete er som vuxna) och har verkligen inte tid att lägga från det utöver 45 timmar arbetsvecka.

Är det något verkligt allvarligt så kan jag ändå inget göra då. Herreguud!
    45 timmar räcker inte alls, du måste lägga ner mer för att det ska fungera överhuvudtaget.
  • Anonym (svarar inte)
    Anonym (Amelie) skrev 2013-07-29 19:09:51 följande:
    Inga problem. Men då skulle du få åka hit och ställa dig och skrika nedanför min balkong och hoppas jag hörde. In i porten kommer du inte.

Låter snarare som att du borde ringa rektorn. Hen tar nog gärna samtalet. 
    Skulle någon verkligen göra så då ringer man självklart polisen.
Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?