• Anonym (Amelie)

När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?

Föräldrar: när ringer du dina barns lärare? Beror det på situation, ålder? När anser du att du kan förvänta dig svar och ett glatt bemötande, så att säga?

Lärare: när är det ok att föräldrar ringer dig? Om vad?

Är det ok ringa kvällstid/helger? 

• Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (xxx) skrev 2013-07-29 18:12:27 följande:
    Mail eller telefon är ju nästan samma sak. Är det mer allvarligt får man boka ett möte istället.
    Så om Kalle är så ledsen över en konflikt med kompisarna att han har ångest för att gå till skolan nästa dag så ska man som förälder tvinga barnet iväg till en olöst situation hellre än att ringa läraren? 

Tycker inte heller man ska ringa lättvindligt till lärare på kvällstid men så fyrkantiga hoppas jag inte att lärare generellt är. 
  • Anonym (svarar inte)
    Anonym (Förstår) skrev 2013-07-29 18:15:09 följande:
    Jag tycker man behöver prata därför att det ofta uppstår nya frågor under samtalet och ev. behöver man prata med både läraren och barnet samtidigt för att få bekräftat att det var si eller. Det finns ju ofta flera versioner av saker och jag som förälder vill ha så mycket info som möjligt för att bedöma situationen för mitt barn.

Tycker också det kan vara svårt med nyanser i mail. 
    Jag respekterar självklart att du tycker det men det går helt enkelt inte att göra så, då hade jag fått sitta i telefon hela kvällarna under vissa perioder. 
    Men visst jag kan se lösningar på det, att faktiskt införa en jourtid då lärarna faktiskt hade betalt för att finnas tillgängliga på telefon det hade fungerat. Jag själv hade inte varit så sugen på sånt men jag har flera äldre kollegor eller kollegor utan barn som mer än gärna hade tagit några extra timmar för sånt.Men vem vill betala för det? Vi får inte ens betalt för den övertids som krävs för att göra undervisningen någorlunda okej.
  • Elaifiknow

Kontorstid såklart. Lärare är inte livegna, de är anställda som alla andra.

• Anonym (Amelie)
    Anonym (Mamman) skrev 2013-07-29 17:47:43 följande:
    Om personalen inte kollar sin mail kvällstid alternativt att jag när jag hämtar inte möter den personal som var med vid incidenten, vad gör jag då? Ska jag kräva att all aktuell personal på skolan (för vem som helst kan ju ha varit rastvakt vid incidenter) kollar sin mail på kvällen? Och jag har ju bett att de ska föra över info om incidenter till den personal som är där när jag hämtar, men så sker inte. Så vad göra? 
    Om sonen är febrig, ringer du hans läkare kvällstid då?
    Eller, för att uttrycka sig annorlunda, vilka andra yrkesgrupper är det ok ringa på deras fritid? 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Förstår) skrev 2013-07-29 18:17:27 följande:
    Så om Kalle är så ledsen över en konflikt med kompisarna att han har ångest för att gå till skolan nästa dag så ska man som förälder tvinga barnet iväg till en olöst situation hellre än att ringa läraren? 

Tycker inte heller man ska ringa lättvindligt till lärare på kvällstid men så fyrkantiga hoppas jag inte att lärare generellt är. 
    Om barnet vägrar gå till skolan så får man hålla det hemma, och kontakta läraren/rektorn dagtid. Om det hänt en så allvarlig konflikt som du beskriver så skulle man behöva samla alla inblandade, hur gör man det kvällstid?

• Anonym (Mamma.)

Håller helt med dig!
    Man skall kunna nå läraren men man ska inte ringa om småsaker kl 21 på kvällen.

Så ni folk här inne menar att ni inte har tillgång till era barns lärares telefonnummer. Det har ju tom lärararna lämnat ut till oss föräldrar!   
  • Punkster
    Då följer man som förälder med Kalle på morgonen, letar rätt på läraren och förklarar situationen. Det spelar ingen roll om man som lärare får den informationen på kvällen eller på morgonen, situationen kan ändå inte lösas förrens man sätter sig ner med berörda parter och reder ut den. Och det kommer ju inte att ske förrens alla berörda parter är på plats i skolan på morgonen.
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (Amelie) skrev 2013-07-29 18:22:35 följande:
    Om sonen är febrig, ringer du hans läkare kvällstid då?
    Eller, för att uttrycka sig annorlunda, vilka andra yrkesgrupper är det ok ringa på deras fritid? 
    Jag är inte Amelie men svarar ändå. Jag tycker det är ok att ringa de flesta yrkesgrupper på fritiden. Men bara om det är viktigt och inte går att lösa på ett bra sätt inom ramen för ordinarie arbetstider. 

För att till exempel kunna stötta/trösta mitt barn på bästa sätt behöver jag ha en så tydlig bild som möjligt av situationen. Går det inte att få genom enbart barnets berättelse ringer jag läraren kvällstid eller inte. Nu pratar jag förstås om ett verkligt ledset barn som kanske just har ångest för att gå till skolan dagen efter, inte bagatellkonflikter.
  • Anonym (Amelie)

Kan nämna att jag vid tillfällen blivit kvar på jobbet några timmar efter att jag egentligen slutat för att en förälder inte kan prata före tex kl 18 (och jag inte vill ge ut mitt hemnummer). Kul. Nä. Men jag slipper samtal mitt i middagen etc.

• Anonym (svarar inte)
    Anonym (Mamma.) skrev 2013-07-29 18:25:54 följande:

Håller helt med dig!
    Man skall kunna nå läraren men man ska inte ringa om småsaker kl 21 på kvällen.

Så ni folk här inne menar att ni inte har tillgång till era barns lärares telefonnummer. Det har ju tom lärararna lämnat ut till oss föräldrar!   
    Men varför är just lärarna något man ska kunna ringa när de är lediga. Jag kan inte ringa hem till tjejen som sitter i kassan på Ica och fråga om de har  färskt bröd i morgon, jag kan inte ringa min tandläkare på kvällen för att min tand ilar.

Självklart lämnar jag ut både nummer till mobil och mail men jag är tydlig med att den telefonen är endast påslagen en kort tid varje dag och det är de telefonen eller ingen som gäller.
Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?