Anonym (Lärare) skrev 2013-07-29 15:31:28 följande:
Har varit lärare i sju år (låg- och mellanstadiet). Jag lämnar ut skolans telefonnummer och min mailadress. I början av varje läsår informerar jag om att lättaste sättet att nå mig är att ringa skolans telefon och lämna meddelande eller att maila mig så ringer jag upp. Jag berättar att jag kollar mailen varje kväll, varje morgon samt under dagen när tid finns. Jag svarar som regel på mailen under kontorstid för att inte signalera att jag gärna konverserar på kvällstid men är det något extra viktigt kan jag svara kort så att föräldern vet att jag läst. Detta har hittills fungerat bra, ingen förälder har letat reda på mitt privata nummer och ingen har frågat efter det heller.
Det tycker jag låter som ett bra sätt. Mail är ju bra på det sätt att mottagaren själv kan bestämma när det finns tid att prata och problemet kan ju vara att man inte litar på att det blir läst. Så då är det ju bra att veta att man läser flera gånger om dagen så det man skickar på kvällen är läst innan skolan börjar dagen efter.