• krompa

När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?

Jag har haft föräldrar som ringt och sjukanmält till mig kvällen innan klassen ska iväg på utflykt eftersom de utgår från att jag inte hinner kolla frånvaron innan samlingen på tågstationen. Det tycker jag är helt ok.

Däremot gillar jag inte när föräldrar sökt upp mitt mobilnummer på en helg (mitt i Maj) och skickat sms där de frågar när skolan börjar till hösten! Det är information de kan hitta på skolans hemsida och det går ju lika snabbt att komma skolans hemsida som att spåra mig på internet...

• krompa

Men allvarligt?!?

Om ni verkligen anser att det finns en säkerhetsrisk för ert barn i skolan är det väl rektorn ni ska ringa till, inte läraren! 

• krompa

Varför måste lärare ha hemligt nummer bara för att slippa samtal hem?

Jag lämnar inte ut privata nummer till föräldrar, bara jobbnummer och e-post. Jag har flera kollegor som har hemligt nummer och många lärare väljer att pendla till arbetet för att föräldrar inte kan respektera lärarnas fritid.

Värst var nog för några år sedan när en kollega blev uppringd mitt under sommaren av föräldrar för att deras barn varit i slagsmål med någon annan i klassen och de ville att läraren skulle reda ut det hela. De kunde inte se att det var deras eget ansvar att reda ut slagsmål som deras barn var inblandade i mitt i sommaren.

Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?