• Punkster

När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?

Jag har en gång lämnat ut mitt nummer till en förälder, och det ångrar jag bittert. Den föräldern använde det sedan som sitt försthandsval för att ta kontakt med mig, oavsett ärende eller tidpunkt. På min semester ringde hon och väckte mig tidigt på morgonen för att sjukanmäla sitt barn. Hon ringde på helgen för att meddela saker som att barnet skulle till tandläkaren på måndag eller skulle följa med någon kompis hem. Till slut fick jag, efter många vänliga önskemål, henne att sluta ringa mig genom att MYCKET argt påpeka att jag inte ville att hon skulle ringa på min privata telefon stup i kvarten.

Det finns heller inga saker som är så akuta att de inte kan vänta till dagen efter. Även om ditt barn ligger döende så finns det inget jag kan göra åt saken där och då, från andra sidan telefonlinjen. Om klockan är 21 och du kommer på något superviktigt som du vill prata med läraren om så skickar du antingen ett mail, söker upp läraren i skolan dagen efter (vi är på plats både före och efter skoldagens slut) eller ringer på jobbtelefonen. Att ringa upp någon på fritiden för att fråga om något jobbrelaterat är i mina ögon mycket oförskämt.

Det händer fortfarande ibland att föräldrar letar på mitt privata nummer på eniro och ringer för att fråga än det ena, än det andra. Jag påpekar då alltid (oavsett hur "akut" saken är) att de har ringt på min privata telefon, och hänvisar dem till min mail eller jobbtelefon. Jobbrelaterade mail kan jag svara på ibland efter arbetstid, det är en annan sak och det sker på mina villkor. Men jag accepterar inte att bli uppringd på fritiden. Beroende på veckodag så finns jag på plats på skolan mellan 6.30-18.30. Då svarar jag gärna i (jobb)telefonen, eller ännu hellre, pratar med föräldern ansikte mot ansikte.  

• Punkster
    Anonym (Förstår) skrev 2013-07-29 18:17:27 följande:
    Så om Kalle är så ledsen över en konflikt med kompisarna att han har ångest för att gå till skolan nästa dag så ska man som förälder tvinga barnet iväg till en olöst situation hellre än att ringa läraren? 
    Då följer man som förälder med Kalle på morgonen, letar rätt på läraren och förklarar situationen. Det spelar ingen roll om man som lärare får den informationen på kvällen eller på morgonen, situationen kan ändå inte lösas förrens man sätter sig ner med berörda parter och reder ut den. Och det kommer ju inte att ske förrens alla berörda parter är på plats i skolan på morgonen.
  • Punkster
    Anonym (Mamma.) skrev 2013-07-29 18:25:54 följande:

Håller helt med dig!
    Man skall kunna nå läraren men man ska inte ringa om småsaker kl 21 på kvällen.
    Man ska kunna nå läraren under dennes arbetstid. Du har ingen som helst rätt att kräva att kunna nå ditt barns lärare utanför arbetstid. Att dina barns lärare lämnat ut sitt telefonnummer för stå för dom, men att ta för givet att i allmänhet kan ringa upp läraren är fruktansvärt nonchalant och oförskämt. Det är heller inget som någon annan yrkesgrupp skulle acceptera.
  • Punkster

Ni som tycker att det är helt ok att ringa upp läraren efter arbetstid, vad jobbar ni själva med? Skulle ni acceptera att regelbundet bli uppringda efter arbetstid med jobbrelaterade frågor?

Som sagt, om jag blir uppringd efter arbetstid så påpekar jag vänligt med bestämt att det inte är ok, och hänvisar till jobbtelefon och jobbmail. Får det inte önskat resultat - ja, då får jag väl slänga luren i örat på vederbörande. Min fritid är min fritid. Jag får inte betalt för att vara tillgänglig efter arbetstid, så det tänker jag heller inte börja med att vara. Och det förväntar jag mig att folk accepterar. 

• Punkster
    Anonym (Förstår) skrev 2013-07-29 18:34:36 följande:
    Fortfarande: Hur ska man som förälder lösa "Kalles" situation? Vet inte var du jobbar men här är det få lärare som skulle ha tid för ett samtal längre än 2 minuter på morgonen.
    Jag jobbar som fritidspedagog, dvs. inom skolan. 

Man löser Kalles situation genom att berätta att man följer med till skolan dagen efter och tar upp saken med läraren. Om någon kommer med ett sådant ärende till mig (eller någon av mina kollegor) på morgonen, då får man helt enkelt ta sig tid för det.

Jag har svårt att se att ett samtal med läraren på kvällen kan lösa Kalles situation på ett bättre sätt  än det jag skrivit ovan. 
  • Punkster
    Anonym (Mamman) skrev 2013-07-29 18:39:23 följande:
    Men om det är ni som brister? Om det är ni som inte lämnar info om sådant som hänt under dagen? Finns det ingen självkritik? Jag menar inte sådant som tandläkarbesök el dyl, jag menar om barn t ex slagits och skolan inte informerat förälder om detta vid hämtning. 
    Isf är jag den förste att be om ursäkt och försöka reda ut situationen. På betald arbetstid, självklart. När kommunen betalar mig för att utföra mitt arbete står jag till barns och föräldrars förfogande. Då hjälper jag gladeligen till att reda ut konflikter, samtala med upprörda föräldrar, be om ursäkt för att information inte kommit fram osv. När jag är ledig är jag ledig.
  • Punkster

Där jag jobbar har vi telefon som är bemannad varje vardag 6.30-18.30. Övrigt tid är telefonsvarare på. Den är dock gemensam för avdelningen och inte personlig. Vi har även personliga mailadresser (som står med på klasslista, telefonlista och övrig info som skolan skickar ut) samt ett system som heter Unikum, där vi också kan bli kontaktade personligen. 

• Punkster
    Anonym (Mamma.) skrev 2013-07-29 19:01:40 följande:

Det händer absolut! Om det är något akut! Dessutom ringer ju min AG och försöker beordra in mig och jobba, får dom tag på mig kan jag inte säga nej....och slänga luren i örat, då blir jag uppsagd...
    Om jag riskerade att bli uppsagt för att jag vägrade att svara på jobbrelaterade samtal på min fritid så skulle jag ta ett snack med facket. Det låter som en mycket oseriös arbetsgivare.
  • Punkster
    Anonym (Amelie) skrev 2013-07-29 19:09:51 följande:
    Inga problem. Men då skulle du få åka hit och ställa dig och skrika nedanför min balkong och hoppas jag hörde. In i porten kommer du inte.

Låter snarare som att du borde ringa rektorn. Hen tar nog gärna samtalet. 
  • Punkster
    Anonym (f) skrev 2013-07-29 19:06:44 följande:

Av den anledningen skulle jag inte drömma om att ringa på lärarens fria tid.
    Dessutom så tar jag inte ut ledighet för barnen under terminen.
    Men om mitt barn far illa i skolan och som jag blev informerad om, skolan inte kunde garantera deras säkerhet under skoltid.
    Då kan du lita på att jag kommer riva ner hell and fury och i det läget är din hemmakväll väldigt lågt prioriterad i jämförelse med mitt barns trygghet.    
    Jag förstår fortfarande inte hur ditt samtal hem till mig en tisdagskväll kl 20, kan hjälpa dig och ditt barn på ett sätt som det inte hade kunnat göra face to face i skolan dagen efter. Att du får tala med mig DÄR OCH DÅ och inte innan skolan börjar dagen efter, vilken skillnad gör det? Du är hemskt välkommen att skrika mig i ansiktet, härja och leva rövare, polisanmäla mig eller whatever på min arbetstid, om det är så att jag förtjänat det. På min arbetstid är jag pedagog. På min fritid är jag inte det. Klar skillnad. Jag står inte till förfogande på min fritid, om du så skulle slänga dig in genom mitt vardagsrumsfönster den där tisdagskvällen för att reda ut något som behöver redas ut. 
  • Punkster
    Anonym (Förstår) skrev 2013-07-29 19:25:29 följande:
    Skillnaden: Som förälder kan man stötta och lugna sitt barn bättre ju mer man vet om situationen = barnet behöver vara förtvivlad kortare tid

Man vill prata med läraren utan att barnet eller klasskamraterna vet - går ej till dagen efter = barnet uteblir från skolan eller går dit med ångest

Jag vet heller inte hur allvarlig situationen faktiskt är = Ska jag skicka mitt barn till skolan eller finns det faktiskt en säkerhetsrisk? Detta säger du att jag ska ta reda på på morgonen, 10 minuter innan skolan börjar (som det ser ut där mina barn går i skolan, ingen lärare på plats där lång tid innan vad jag vet).

Dessa behöver nödvändigtvis inte gälla samtidigt. 
    Allt detta får ju vägas emot lärarens rätt till sin fritid. Situationen - Kalle har varit i en konflikt som inte blivit uppklarad, och föräldrarna har inte blivit informerade - kan ju de facto ändå inte lösas förrens alla berörda parter är på plats i skolan dagen efter.

Att ditt barns lärare kommer till skolan 10 minuter innan lektionsstart tycker jag verkar lite konstigt. På alla ställen där jag jobbat hittills har det varit (schemalagt t.o.m) minst en halvtimme innan. Kan det kanske vara så att de inte "syns" förren 10 minuter innan? De kanske sitter på ett arbetsrum, har morgonmöte eller något annat. Jag tycker att du i all välmening borde fråga läraren om han/hon finns på plats på morgonen, om det är så att man som förälder skulle vilja prata om något.
  • Punkster
    Litet My skrev 2013-07-29 19:42:43 följande:
    Hur kommer det sig att vissa lärare tycks ha stora problem med detta medan andra inte alls har det?

Har den ena läraren "sämre föräldrar" eller varit tydligare med vad som gäller/inte gäller på tex föräldramöten? 
    Jag har inga stora problem med det. Däremot, som jag skrev i min första post, har jag haft det med en förälder som kunde ringa flera gånger i veckan om skitsaker. 

Nu händer kanske 4-5 gånger per termin att jag blir uppringd. När det händer så påpekar jag helt enkelt att det inte är ok. Där är mer principen jag vänder mig emot, att man tar det som en självklarhet att man kan ringa läraren på dennes fritid. För jag tycker inte att det är ok, oavsett vad ärendet gäller. 
  • Punkster
    Anonym (f) skrev 2013-07-29 21:00:25 följande:
    Du behöver inte bekymra dig om det, jag kommer ha lärarens nummer, var lugn för det.
    Och jag kommer ringa läraren, rektorn, skolnämnden på kommunen, skolverket och mer om jag behöver. 
    Och jag kommer vara på varje möte och jag kommer inte acceptera skitsnack där personalen försöker föra över ansvaret för sina jobb på mig eller ännu värre, men ack så vanligt på barnet.
    i mitt fall böt vi skola till en vettig, och då behöver man inte ringa läraren på kvällen.
    Som jag skrev gör ert jobb på dagen eller så får ni göra det på kvällen.

Den gamla skolan anmälde jag och dom fick anmärkningar, läraren ifråga fick sluta.
    Som jag skrev jag sätter igång hell and fury för att skydda mitt barn och det tror jag dom flesta föräldrar gör.
    Då väger er rätt till lugn och ro väldigt lätt i jämförelse.         
    Det skulle vara intressant att veta vilka situationer som är värda att sätta igång "hell and fury" för, och vilka som kan vänta till dagen efter. För jag kan tänka mig att många lärare tröttnar på "hell and fury" på kvällarna ganska omgående, om det verkligen inte kan vänta till dagen efter. Fler lärare här har ju skrivit att de tycker det är ok att bli uppringda efter arbetstid om det är akut. Så, vad är akut och vad kan vänta?
  • Punkster
    Anonym (Mamman) skrev 2013-07-29 21:08:30 följande:
    Jag har vid två tillfällen försökt tala med min äldsta sons lärare på morgonen. Ingen av gångerna har hon haft tid eftersom hon har haft uppgiften att ringa in vikarier alternativt göra ett schema så att arbetslaget täcker upp. Hur gör man då? Mitt barn hade vid sista tillfället blivit slaget och verbalt hotat dagen innan, jag ville få info om vad som hade hänt och som det nu blev förväntades jag bara lämna mitt barn utan att få veta någonting om hur de skulle skydda mitt barn under dagen. Dessutom fick jag i förbifarten veta att pojkens assistent (pojken som slagit min son dagen innan) var sjuk och att ingen vikarie fanns. Jag skulle alltså lämna mitt barn i det kaoset utan att få info om hur de skulle säkerställa mitt barns säkerhet den aktuella dagen. Så f*n heller! I fortsättningen ringde jag hem till läraren när saker och ting hade hänt, oavsett tid. Är det svårt att förstå?
    Ja. Att folk är sjuka, att det inte finns vikarier och att allt är kaos är inte lärarens fel. I den situationen hade jag istället ringt till rektorn och påtalat att barnets lärare var så upptagen med saker som inte hör till dennes arbetsuppgifter att han/hon inte hade tid att utföra sina riktiga arbetsuppgifter. Att det ser ut så ska inte läraren få lida för på sin fritid, det har han/hon säkert fått göra alldeles tillräckligt under sin arbetstid.
  • Punkster
    Anonym (Mamman) skrev 2013-07-29 21:14:30 följande:
    Rektorn menar att det ingår i lärarnas arbetsuppgifter. Hos henne hade jag inte fått någon backning. 
    Ta det då vidare till högre instans. Det gör det fortfarande inte till lärarens fel.
  • Punkster
    Anonym (xxx) skrev 2013-07-30 21:13:46 följande:
    Det är inte lärarna som är ansvariga för situationen i skolan idag. Det är våra politiker som i många år nu tyckt att det kan sparas på allt i skolan. Lärarna ska vara pedagoger, inte kuratorer, inte sjuksköterskor, inte vaktmästare, inte bibliotekarier osv. Klart det finns enskilda lärare som är dåliga, speciellt de som utbildats på senare år, men det förklarar inte allt. Skolan måste få kosta pengar.
    Jaha.. Tack? Eller?
Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?