• Anonym (Amelie)

När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?

Föräldrar: när ringer du dina barns lärare? Beror det på situation, ålder? När anser du att du kan förvänta dig svar och ett glatt bemötande, så att säga?

Lärare: när är det ok att föräldrar ringer dig? Om vad?

Är det ok ringa kvällstid/helger? 

• Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (xxx) skrev 2013-07-29 21:16:11 följande:
    Du menar att läraren skulle sitta och ringa in vikarier på kvällen?
    Nä, men hur ska jag kunna lämna mitt barn bara så där utan att få någon info om hur de kommer att agera för att skydda sonen? DET hade hon kunnat berätta om jag hade ringt henne på kvällen. 
  • Solrosens
    Anonym (lärare 7 - 9) skrev 2013-07-29 21:15:47 följande:
    Jag är lärare i årskurs 7 - 9. Jag ger alltid ut mitt privata nummer till föräldrarna i "min" klass, med orden att de får ringa dygnet runt om det är ett måste. Givetvis är det INGEN som ringer om småsaker. En gång har jag blivit uppringd mitt i natten, en elev gick oväntat bort. Det kändes självklart att ta emot samtalet och jag är glad att föräldrarna har det förtroendet för mig. Givetvis finns det tillfällen då jag inte hade kunnat svara, det är ingalunda en jourtelefon.    

Usch vilket hemskt samtal att få mitt i natten både för dig och din familj som också låg och sov.
  • Cadencee

Mina föröldrar har ringt till min brors lärare ett par gånger när han blev mobbad och misshandlad i skolan flertalet gånger utan att någon tog tag i det. Pappa ringde även till en lärare i min skola när jag blev mobbad och ville byta klass. Detta var inte min klassföreståndare men en lärare som pappa visste var bra ocj som kunde hjälpa. Tycker dessa tillfällen är akuta och gör att man kan ringa efter klockan 17. Däremot när jag vart mobbad så hade vi nog inte ringt 21 på kvällen för såå akut var det inte.

• Anonym (xxx)