• Anonym (Amelie)

När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?

Föräldrar: när ringer du dina barns lärare? Beror det på situation, ålder? När anser du att du kan förvänta dig svar och ett glatt bemötande, så att säga?

Lärare: när är det ok att föräldrar ringer dig? Om vad?

Är det ok ringa kvällstid/helger? 

• Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (xxx) skrev 2013-07-29 21:16:11 följande:
    Du menar att läraren skulle sitta och ringa in vikarier på kvällen?
    Nä, men hur ska jag kunna lämna mitt barn bara så där utan att få någon info om hur de kommer att agera för att skydda sonen? DET hade hon kunnat berätta om jag hade ringt henne på kvällen. 
  • Solrosens
    Anonym (lärare 7 - 9) skrev 2013-07-29 21:15:47 följande:
    Jag är lärare i årskurs 7 - 9. Jag ger alltid ut mitt privata nummer till föräldrarna i "min" klass, med orden att de får ringa dygnet runt om det är ett måste. Givetvis är det INGEN som ringer om småsaker. En gång har jag blivit uppringd mitt i natten, en elev gick oväntat bort. Det kändes självklart att ta emot samtalet och jag är glad att föräldrarna har det förtroendet för mig. Givetvis finns det tillfällen då jag inte hade kunnat svara, det är ingalunda en jourtelefon.    

Usch vilket hemskt samtal att få mitt i natten både för dig och din familj som också låg och sov.
  • Cadencee

Mina föröldrar har ringt till min brors lärare ett par gånger när han blev mobbad och misshandlad i skolan flertalet gånger utan att någon tog tag i det. Pappa ringde även till en lärare i min skola när jag blev mobbad och ville byta klass. Detta var inte min klassföreståndare men en lärare som pappa visste var bra ocj som kunde hjälpa. Tycker dessa tillfällen är akuta och gör att man kan ringa efter klockan 17. Däremot när jag vart mobbad så hade vi nog inte ringt 21 på kvällen för såå akut var det inte.

• Anonym (xxx)
    Anonym (Mamman) skrev 2013-07-29 21:15:59 följande:
    Sonen är en sådan där som i sådana lägen går och grunnar och ser dyster ut. Till slut brukar det krypa fram vad som är fel, men då kan det ha gått flera timmar från det att vi kom hem. 
    Varför inte ringa direkt då eftersom detta är så vanligt förekommande?
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (xxx) skrev 2013-07-29 21:25:08 följande:
    Varför inte ringa direkt då eftersom detta är så vanligt förekommande?
    Menar du att jag ska ringa varje dag??? Så vanligt förekommande är det inte.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Mamman) skrev 2013-07-29 21:20:26 följande:
    Nä, men hur ska jag kunna lämna mitt barn bara så där utan att få någon info om hur de kommer att agera för att skydda sonen? DET hade hon kunnat berätta om jag hade ringt henne på kvällen. 
    Fast om läraren är medveten om vad som hänt din son så vidtar hon ju åtgärder, och är hon inte medveten så kan hon inget göra. Och om din son inte är säker i skolan så borde du ta upp de med rektorn.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (xxx) skrev 2013-07-29 21:28:31 följande:
    Fast om läraren är medveten om vad som hänt din son så vidtar hon ju åtgärder, och är hon inte medveten så kan hon inget göra. Och om din son inte är säker i skolan så borde du ta upp de med rektorn.
    Är hon inte medveten så måste hon ju upplysas. 
  • Anonym (Gjöt)

Ingen ringer till mig för jag skulle aldrig ha offentligt nummer. Man kan nå mig på arbetstid, annars hör jag av mig vid lucka. Det är ett jobb och jag sköter det på plats. Min fritid är min egen.

• Äntligen är vi där

Jag som jobbar på skola, dock inte som kurator, hör ALDRIG en lärare klaga över att en förälder ringer sent en kväll- OM- det var så pass allvarligt att ett samtal mitt i familjebestyren kl 21.00 verkligen var nödvändigt!

En lärare har ca 5 timmar hemarbete i veckan, avsatt för att kunna rätta, göra prov etc. INTE till att klockan 22.00 en fredag kväll ta emot ett samtal från mamma Kerstin som är sur för att Pelle fick sin mössa stulen i skolan den dagen. Det finns ingenting som läraren kan göra innan mångag morgon, eller dagen efter om det är mitt i veckan, ändå, och visst är det väl lämpligare att då följa Pelle till skolan för att informera om detta.

Få saker skulle få mig som kurator tacksam över ett samtal kl 22.00. Jag har då arbetat även på socialtjänst där det är än mer akuta saker som händer. Jag är dock av åsikten att om det är AKUT, så ringer man polis eller ambulans, eller sociala jouren ( i mitt fall då), annars kan det faktiskt vänta tills man börjar jobba dagen efter. Jag har en alldeles utmärkt telefonsvarare som jag lyssnar av många gånger om dagen, där man som förälder kan lätta sitt hjärta på kvällen. Jag hör det på morgonen och har då informationen färsk i skallen, när jag är pigg och utvilad. 

Ni som vill "lägga över det till läraren klockan 22.00 en kväll", tänker ni att detta främjar eller begränsar lärarens handlingsutrymme? Snarare skulle jag säga att det begränsar. Skall läraren en trött tisdagkväll kunna tänka konstruktivt inför kommande dag, med en massa "akuta" telefonsamtal i bakhuvudet? VAD skall läraren lösa denna kväll, och vad kan inte vänta tills kl 08.00 dagen efter?

Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?