Jag som jobbar på skola, dock inte som kurator, hör ALDRIG en lärare klaga över att en förälder ringer sent en kväll- OM- det var så pass allvarligt att ett samtal mitt i familjebestyren kl 21.00 verkligen var nödvändigt!
En lärare har ca 5 timmar hemarbete i veckan, avsatt för att kunna rätta, göra prov etc. INTE till att klockan 22.00 en fredag kväll ta emot ett samtal från mamma Kerstin som är sur för att Pelle fick sin mössa stulen i skolan den dagen. Det finns ingenting som läraren kan göra innan mångag morgon, eller dagen efter om det är mitt i veckan, ändå, och visst är det väl lämpligare att då följa Pelle till skolan för att informera om detta.
Få saker skulle få mig som kurator tacksam över ett samtal kl 22.00. Jag har då arbetat även på socialtjänst där det är än mer akuta saker som händer. Jag är dock av åsikten att om det är AKUT, så ringer man polis eller ambulans, eller sociala jouren ( i mitt fall då), annars kan det faktiskt vänta tills man börjar jobba dagen efter. Jag har en alldeles utmärkt telefonsvarare som jag lyssnar av många gånger om dagen, där man som förälder kan lätta sitt hjärta på kvällen. Jag hör det på morgonen och har då informationen färsk i skallen, när jag är pigg och utvilad.
Ni som vill "lägga över det till läraren klockan 22.00 en kväll", tänker ni att detta främjar eller begränsar lärarens handlingsutrymme? Snarare skulle jag säga att det begränsar. Skall läraren en trött tisdagkväll kunna tänka konstruktivt inför kommande dag, med en massa "akuta" telefonsamtal i bakhuvudet? VAD skall läraren lösa denna kväll, och vad kan inte vänta tills kl 08.00 dagen efter?