Inlägg från: Anonym (gy.läraren) |Visa alla inlägg
  • Anonym (gy.läraren)

När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?

Jag tycker så här:

Icke-akuta ärenden - normala kontorstider, helst via e-post
    Akuta ärenden - per telefon mellan 7-21, även hemma
    Ur-akuta ärenden - dygnet runt per telefon

Jag förväntar mig att föräldrar är kompetenta nog att avgöra vilken natur som ärendet har.     

• Anonym (gy.läraren)

Litet tillägg - där jag jobbar har vi fria arbetstider vilket gör att man bör ange ett nummer som man är anträffbar utanför arbetsrummet på skolan

• Anonym (gy.läraren)
    Anonym (gy.läraren) skrev 2013-07-30 09:39:15 följande:

Jag tycker så här:

Icke-akuta ärenden - normala kontorstider, helst via e-post
    Akuta ärenden - per telefon mellan 7-21, även hemma
    Ur-akuta ärenden - dygnet runt per telefon

Jag förväntar mig att föräldrar är kompetenta nog att avgöra vilken natur som ärendet har.     

Jag vill tillägga att under 18 år som lärare så kan jag bara minnas två föräldrar som har missbrukat mitt hemnummer. I det första fallet ville mamman att jag skulle stödja henne i hennes föräldraroll. (Då va jag typ 27 och verkligen inte mogen att vara morsa åt en morsa). I det andra fallet insåg jag att det var allra mest synd om denna morsas son som hon knutit så hårt till sig att det kändes obehagligt.
  • Anonym (gy.läraren)

F.ö. har jag ett favorittrick när det gäller föräldrar till (nästan) vuxna ungdomar om som mailar "Ring mig så fort du kan" och det är att ta dem på orden och verkligen ringa så fort jag är på jobbet vilket ofta är vid kvart över sex

• Anonym (gy.läraren)
    Starkast skrev 2013-07-30 15:54:21 följande:
    Många har arbeten där det är ganska svårt.
    Låt säga en läkare som jobbar på akuten, eller en som ansvarar för en viktig maskin i en fabrik. Då är det inte bara att svara i telefonen faktiskt. Och vissa lärare vill även vara ifred på sina raster.

Då hoppas jag att de har goda strategier för att få bilprovningen att ställa upp på kvällstid eller för att få tandläkaren att arbeta helger eller för att få frisören att ha jourtjänstgöring eftersom deras arbeten gör det så svårt att gå dit på s.k. vanliga tider
  • Anonym (gy.läraren)
    Anonym (gnälligt) skrev 2013-07-30 19:27:39 följande:
    men jag vet då ingen som inte tar emot jobbsamtal ibland på fritiden och speciellt på semestern. Och då jobbar vi i olika branscher och med olika saker.
    Kan brottsoffer ringa polisen hem? Kan den utfattige begära bidragsförskott på en lördag via sin socialsekreterares privata mobil? Kan den oroliga mamman söka upp sin bm i bostaden för en extra koll? Kan den läshungrige få låna bibliotekariens egna böcker när biblioteket är stängt? Bör anhöriga ha hemtjänstpersonalens privata epostadress?
  • Anonym (gy.läraren)
    Anonym (lärare 4) skrev 2013-07-30 20:34:36 följande:
    Läraryrket är inget kall. Min arbetstid sträcker sig från ca 07.45-15-45, med visst svängrum.
    Fast då jobbar du väl inte heltid - annars är det ju helt andra tider som gäller om man skall få 45,5 timmar per vecka exklusive lunchen. Och läraravtalet, bilaga M, säger att förtroendearbetstiden skall användas" till spontanta elev- och föräldrakontakter". Sedan bör det, som jag skrivit tidigare i tråden, ske med omdöme
  • Anonym (gy.läraren)
    Anonym (Mamman) skrev 2013-07-31 09:58:35 följande:
    7 h per dag plus lunch blir ju 35 h per vecka, vilket är vad vi är ålagda att göra på skolan. Övrig tid får vi arbeta var vi vill. 
    Nej, 7 timmar per dag = 35 h + lunch = 37,5 timmar. Och visst får vi arbeta var vi vill under förtroendearbetstiden (hos även den andra tiden), men enligt avtal skall en del av den användas för spontana elev- och föräldrakontakter vilket ju är svårt om man inte är nåbar (t.ex. genom mail)
  • Anonym (gy.läraren)

"Förtroendetiden ska användas för till exempel för- och efterarbete, viss kompetensutveckling och spontana elev- och föräldrakontakter."

• Anonym (gy.läraren)
    Anonym (Mamman) skrev 2013-07-31 10:50:48 följande:
    Och återigen, ingen annan har rätt att kolla vad lärare gör på sin förtroendearbetstid. Vi kan ligga på soffan och pilla oss i naveln tio timmar per vecka om vi vill!
    Nej det kan du inte.

Om du läser på t.ex. LR:s förklaringar så står det så här: "Du ska själv göra en professionell bedömning av vad denna tid ska användas till och hur den ska förläggas i tid och rum. Arbetsgivaren har rätt att förvänta sig att tiden faktiskt används och att den används på bästa sätt för verksamhetens måluppfyllelse. Den så kallade lojalitetsplikten i anställningsavtalet gäller alltså."

När man skriver sådant som du gör ovan, så undergrävs förtroendet för att lärarna verkligen genomför sina 45,5 timmar även om det inte är vad du menar. 
  • Anonym (gy.läraren)
    Anonym (Mamman) skrev 2013-07-31 10:58:11 följande:
    Jag är lärare i SO. Enligt mitt fackombud är det väl använd förtroendetid om jag kollar på nyheterna varje dag, och det gör jag! I soffan, kanske med en godispåse, pillandes i naveln (nej, men nästan). Det du! 

Men det är vi väl inte oense om???
  • Anonym (gy.läraren)
    anne h skrev 2013-08-01 09:35:33 följande:
    Tänk om lärarna här kunde lägga ut all läxa osv på schoolsoft! Så enkelt livet skulle bli för mig som förälder och för mina barn som kan kolla där istället för att ringa runt till kompisar och fråga när de missat nåt.
    Rektorn och lärarna påstår att de visst lägger ut allt.. både läxor och läsårsplaneringar, men när jag på ett möte hade datorn med mig och kollade när de åter påstod detta så fanns det inget på ens hälften av ämnena.  -sen finns det guldkorn som lägger ut ALLT, jag kan tänka mig att det underlättar även för den läraren som slipper upprepa sig. 

Tänk om eleverna tog eget ansvar och skrev ned läxan eller kollade med kamrater eller tittade på intranätet istället för att låta bli. Så mycket enklare livet skulle bli.

Om du är missnöjd - öva din son eller dotter i eget ansvar så att hen kan klara av att ta en muntlig instruktion och skriva ner vad hen skall göra i hemarbete. 
  • Anonym (gy.läraren)
    Emeli skrev 2013-08-01 19:41:44 följande:
    Javisst, det underlättar för alla om man lägger ut läxor, prov, inlämningsuppgifter osv. Tar inte många minuter att skriva. Jag brukar göra det under lektionstid i samband med att jag meddelar läxan. Har min dator uppkopplad till projektorn i klassrummet. Skriver där i stället för på tavlan. Har ni ingen föräldraförening på er skola? Försök driva frågan där om ett enhetligt system som alla ska följa. Det fina med detta är att ingen elev och ingen förälder kan komma och säga att den inte visste om läxan. Alla vet att alla lärare skriver in läxor mm i kalendern på Fronter.

Fast skolan skall fostra till eget ansvarstagande. Ett litet steg mot det är att faktiskt hålla rätt på vilket hemarbete man har.
  • Anonym (gy.läraren)
    Emeli skrev 2013-08-01 20:13:34 följande:
    Jovisst, i den bästa av världar ...

Nej, det är därför som vi har universitetsstudenter som pratar om "sin skola", kontaktar sina docenter och lektorer för småsaker, tycker att bra föreläsningar är de som framförallt är underhållande etc. etc. Ansvarstagande är en svår konst och med sönder-curlade barn blir det inte lättare.

Därmed inte sagt att du gör vad du måste för att anpassa dig till verkligheten  
  • Anonym (gy.läraren)
    anne h skrev 2013-08-01 21:52:04 följande:
    Det var ju just det; det FINNS inget på det sk "intranätet".. hade det gjort det så hade det underlättat mitt liv betydligt när barnen varit frånvarande.. är de i skolan så är det ju inga problem, det är när de varit borta som allt faller, direkt, eftersom det inte finns några anteckningar om läxor/inlämningsuppgifter osv. 
    Skrev det i mitt inlägg som du svarade på, att detta med schoolsoft skulle underlätta för alla OM det användes av _lärarna_. Läs gärna en gång extra nästa gång innan du svarar och hugger, vi verkar ha samma åsikt om detta med att läsa på intranätet

Det finns oändliga mängder av små arbetsuppgifter som var för sig inte tar någon tid alls. Själv vill jag helst lägga tiden på det som verkligen utvecklar mina elever - inte serva dem in absurdum. Om uppgiften saknas på intranätet - ring en kompis. Svårare behöver det väl inte vara!?
  • Anonym (gy.läraren)
    Anonym (6-9) skrev 2013-08-04 10:26:36 följande:
    Vi använder oss av ett frånvaroprogram där vi för in frånvaro. Är någon elev inte där efter första lektionen och inte är frånvaroanmäld så ringer vi hem.

Vi behöver inte ringa. Om eleven har oanmäld frånvaro får föräldrarna automatiskt ett sms
  • Anonym (gy.läraren)
    Emeli skrev 2013-08-05 14:43:12 följande:
    Vi har också den funktionen. Föräldrarna får ett mail direkt så fort en lärare har rapporterat en elev som frånvarande. Jättesmidigt. Tyvärr har inte alla föräldrar valt att ansluta sig till systemet, och då får vi ringa.

Det borde ni faktiskt vägra. Om det finns ett system som föräldrarna inte utnyttjar = deras val = deras liv. Vi kan inte curla föräldrar in absurdum
  • Anonym (gy.läraren)
    Anonym (6-9) skrev 2013-08-06 21:02:50 följande:
    Alla har inte datorer...
    Nu skrev ju Emelie: "Tyvärr har inte alla föräldrar valt att ansluta sig till systemet, och då får vi ringa". Då har man ju valt bort det enkla sättet och skapar onödigt merjobb för personalen. Och hos oss får de som sagt ett sms,
Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?