• anne h

När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?

Anonym (Amelie) skrev 2013-07-29 13:26:35 följande:
    Föräldrar: när ringer du dina barns lärare? Beror det på situation, ålder? När anser du att du kan förvänta dig svar och ett glatt bemötande, så att säga?

Lärare: när är det ok att föräldrar ringer dig? Om vad?

Är det ok ringa kvällstid/helger? 
    Beror på vad det gäller;

Har mitt barn råkat illa ut i skolan så ringer jag så snart jag får veta, oavsett dag, inte nattetid dock såvida det inte handlar om grov misshandel osv.

Gäller det skolarbete som jag _måste_ diskutera med läraren och jag inte kan få tag i läraren på skolan så vardag före kl 18.. och då skäms jag en hel del.. för läraren är ledig och ska inte behöva ta emot samtal i onödan.. men finns det inga alternativ så..
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    Anonym (xxx) skrev 2013-07-30 12:35:57 följande:
    Vad tror du läraren kan göra mitt i natten eller på kvällen om ditt barn blivit misshandlat?

Vad läraren kan göra? Ja, berätta vad som hänt, hur det gått till, vad hen tror/vet om hur barnet skadats, skulle även ringa oavsett tid om det är annat akut tex som i vintras när mitt barn föll ihop i skolan och den enda som visste vad som hänt var just.. läraren.. viktigt att läkaren får veta exakt vad som hände när och hur det såg ut och hur lång tid osv för att snarast sätta in rätt behandling.
    Ibland är snabb och ackurat information livsviktigt.

Är du lärare? Är du förälder? Vad anser du är ok gällande TS? Vad är inte ok?
  • anne h
    Anonym (xxx) skrev 2013-07-31 12:32:21 följande:
    Så om ditt barn faller ihop i skolan så väntar du tills kvällen för att ringa och ta reda på fakta? Om det är så allvarligt att man måste sätta in läkarvård så är det väl redan gjort innan det blivit kväll. Ringer inte läraren dig direkt ditt barn faller ihop?
    Nej, de ringde inte direkt, de fick panik. de åkte in med barnet i ambulans till akuten, jag var på tjänsteresa 25 mil bort och kom hem lagom till kvällen. och ja, jag var då tvungen att ringa läraren eftersom denne inte hade berättat för läkarna hur/när/hur länge/osv.. lätt att missa sånt när man inte är van vid sådana situationer. -men varför ska jag hålla på och förklara mig i det oändliga för dig..? Det kan man ju fråga sig..

Är du lärare? Är du förälder? Har du själv barn? Varför ifrågasätter du så hela tiden? Kan du inte bara acceptera det folk skriver och inte försöka finna fel och brister hos dem som du kan slå ner på?
  • anne h
    Emeli skrev 2013-08-01 00:29:21 följande:
    Jag undervisar i svenska, engelska och franska på högstadiet, åk 7-9. Jag är klassföreståndare för 25 elever och mentor för 15. Jag undervisar årligen 125-130 elever. Av dessa har ca 30 någon form av särskilda behov. Oftast handlar det om koncentrationssvårigheter eller läs- och skrivsvårigheter. Jag har åtminstone ett par elever med specifika språkstörningar. Jag har några elever med stora inlärningssvårigheter, ofta i kombination med svårigheter med koncentrationen. I några klasser är bortemot hälften av elevernas föräldrar skilda och flera av dessa barn har en orolig eller otrygg hemsituation. Dessutom finns det barn med oerhört ängsliga föräldrar som egentligen inte har så mycket att oroa sig över men som gör det ändå. Föreställ er om jag skulle vara tillgänglig på telefon hemma för alla dessa barns föräldrar. Det skulle uppta all min tid från det jag kommit hem vid tidigast 18-tiden (har en halvtimmes resa mellan skolan och hemmet, och även jag behöver handla mat på vägen hem). När det gäller utvecklingssamtalen har vi ett avtal med arbetsgivaren om att 25 timmar per läsår räknas av från den reglerade schemalagda arbetstiden. Dessa timmar disponerar vi lärare fritt men syftet är att de ska användas till aktiviteter på kvällstid, exempelvis föräldramöten. Jag kan också ta av de timmarna till utvecklingssamtalen eller för att upprätta eller följa upp åtgärdsprogram. Jag använder dem definitivt inte för att ha telefontider på kvällarna. Det skulle de inte räcka till för. Förra året hade jag ett föräldrapar som ville att jag skulle ringa dem efter varje fransklektion (vi har franska tre gånger per vecka och årskurs). Det fanns inga möjligheter att tillmötesgå detta önskemål. Jag hade alldeles för kort paus innan nästa lektion och hann i princip bara hämta materiel till nästa lektion och eventuellt gå på toaletten. Jag och föräldrarna enades om att jag skulle maila dem en gång per vecka om deras son eventuella framsteg i franska, men då förväntade jag mig att de svarade på mina mail och att de stöttade sin son i hans studier. Alla läxor etc lägger jag ut på Fronter och alla föräldrar och elever kan lätt läsa vilka läxor, prov osv som gäller för respektive klass. Vi som undervisar på högstadium och gymnasium har såååå många elever fördelade på såååå många klasser. För mina 130 elever gäller dessutom 260 föräldrar. Om alla dessa skulle ringa mig hem skulle jag gå under. Jag är också en människa av kött och blod, med ett eget liv, egen familj och egna behov, tro det eller ej. Inte ens min svårt språkstörde elevs föräldrar (eleven har en dokumenterad hjärnskada) får ringa mig annat än när jag är på jobbet. Å andra sidan, när jag är på jobbet ger jag järnet för mina elever. Då är jag trevlig, tillmötesgående, professionell och jag lyssnar. Jag ger dig all min uppmärksamhet. Det kan jag av förklarliga skäl inte göra om jag är hemma och håller på med något annat samtidigt. Ursäkta att styckeindelningen försvinner. Skriver på iPad.
    Tänk om lärarna här kunde lägga ut all läxa osv på schoolsoft! Så enkelt livet skulle bli för mig som förälder och för mina barn som kan kolla där istället för att ringa runt till kompisar och fråga när de missat nåt.
    Rektorn och lärarna påstår att de visst lägger ut allt.. både läxor och läsårsplaneringar, men när jag på ett möte hade datorn med mig och kollade när de åter påstod detta så fanns det inget på ens hälften av ämnena.  -sen finns det guldkorn som lägger ut ALLT, jag kan tänka mig att det underlättar även för den läraren som slipper upprepa sig. 
  • anne h
    Anonym (gy.läraren) skrev 2013-08-01 10:26:46 följande:

Tänk om eleverna tog eget ansvar och skrev ned läxan eller kollade med kamrater eller tittade på intranätet istället för att låta bli. Så mycket enklare livet skulle bli.

Om du är missnöjd - öva din son eller dotter i eget ansvar så att hen kan klara av att ta en muntlig instruktion och skriva ner vad hen skall göra i hemarbete. 
    Det var ju just det; det FINNS inget på det sk "intranätet".. hade det gjort det så hade det underlättat mitt liv betydligt när barnen varit frånvarande.. är de i skolan så är det ju inga problem, det är när de varit borta som allt faller, direkt, eftersom det inte finns några anteckningar om läxor/inlämningsuppgifter osv. 
    Skrev det i mitt inlägg som du svarade på, att detta med schoolsoft skulle underlätta för alla OM det användes av _lärarna_. Läs gärna en gång extra nästa gång innan du svarar och hugger, vi verkar ha samma åsikt om detta med att läsa på intranätet
Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?