Inlägg från: Anonym (Också en lärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Också en lärare)

När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?

Jag är lärare. Som nyutbildad lämnade jag ut mitt privata nummer och det var vanligtvis inget problem, men ju längre jag jobbat, desto mer strikt är jag med när jag vill prata med föräldrar. De flesta föräldrarna är trevliga och bra, men tyvärr finns det ändå alltför många som inte tänker på annat än sig och sitt. Det är inte kul att mitt i något en kväll eller helg bli uppringd för att höra att X inte kan delta i följande dags bad pga förkylning, att Y fått huvudlöss osv.

Inte heller tycker jag det är okej att eleverna själva ringer till läraren för att fråga vad det var de har för läxa till följande dag eller hur man ska göra. Allra otrevligast är det att bli utskälld på sin fritid. I varje skola finns det ett antal ökända föräldrar som ringer och skäller på än den ena läraren, än den andra och gällande helt olika saker. Ofta kanske de inte själva ens upplever att de skäller, kräver och är otrevliga. Ändå känner läraren obehag när det dykt upp mejl från personen, när han ser att just den föräldern ringer osv. Jag har upplevt att föräldrar varit chockade över hur mycket andra föräldrar lägger sig i, men inte alls inser att de själva håller på etter värre, men gällande saker just de tycker är viktiga.

En lärare som får ha sin fritid obruten av jobbsamtal av olika karaktär, är en piggare, mindre stressad, gladare och bättre lärare. De föräldrar som ringer tycker de gör det så sällan, men tänker inte på att det finns drygt 25 andra föräldrapar också.