Inlägg från: Anonym (Också en lärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Också en lärare)

När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?

Jag är lärare. Som nyutbildad lämnade jag ut mitt privata nummer och det var vanligtvis inget problem, men ju längre jag jobbat, desto mer strikt är jag med när jag vill prata med föräldrar. De flesta föräldrarna är trevliga och bra, men tyvärr finns det ändå alltför många som inte tänker på annat än sig och sitt. Det är inte kul att mitt i något en kväll eller helg bli uppringd för att höra att X inte kan delta i följande dags bad pga förkylning, att Y fått huvudlöss osv.

Inte heller tycker jag det är okej att eleverna själva ringer till läraren för att fråga vad det var de har för läxa till följande dag eller hur man ska göra. Allra otrevligast är det att bli utskälld på sin fritid. I varje skola finns det ett antal ökända föräldrar som ringer och skäller på än den ena läraren, än den andra och gällande helt olika saker. Ofta kanske de inte själva ens upplever att de skäller, kräver och är otrevliga. Ändå känner läraren obehag när det dykt upp mejl från personen, när han ser att just den föräldern ringer osv. Jag har upplevt att föräldrar varit chockade över hur mycket andra föräldrar lägger sig i, men inte alls inser att de själva håller på etter värre, men gällande saker just de tycker är viktiga.

En lärare som får ha sin fritid obruten av jobbsamtal av olika karaktär, är en piggare, mindre stressad, gladare och bättre lärare. De föräldrar som ringer tycker de gör det så sällan, men tänker inte på att det finns drygt 25 andra föräldrapar också.

Vid riktigt akuta saker, är det självklart både okej och bra att föräldrar tar kontakt, men då gäller det olyckor, dödsfall och annat sådant som hela klassen kommer att vara upprörd över följande dag och må dåligt av och det därför är viktigt att läraren är informerad om i förväg för att kunna behandla det hela på rätt sätt så eleverna ska klara det jobbiga så bra som bara möjligt. 

• Anonym (Också en lärare)

Ringa vettiga tider gäller ju inte bara föräldrar: Jag blev inte särskilt glad när jag var sjuk och blev uppringd av följande dags vikarie 23.30 för att han ville veta hur han skulle hitta till skolan.

Föräldrar som bara tycker de gör allt det självklara för sitt barn då de kontaktar skolan om allt, skäller ut fröken för ett visst betyg etc, ser inte att barnet ofta lider över vad mamma/pappa igen tar sig till. Självklart ska man inte låta bli att kontakta genast barnet tycker något är pinsamt, för barn och unga i viss ålder tycker ju det mesta föräldrarna gör är pinsamt, utan jag avser just dessa specifika fall.  

Kom att tänka på en mycket bra seriestrip, men hittar den inte. Kanske kan någon hjälpa. I ena rutan är det för i tiden och föräldrarna mycket arga på sonen när de ser hans besök och kräver honom på en förklaring. I andra rutan är det nutid och föräldrarna är mycket arga på läraren när de ser sonens betyg och kräver läraren på en förklaring. 

Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?